Forum

Spiselige planter i bunden af drivhuset.

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Niels W, 14. maj 2012 kl. 20.44

Hej Forum.
Jeg søger lidt inspiration til spiseligt beplantning i bunden af drivhuset. I år havde jeg radiser sået i hold fra fra ca. 1. marts. Lige nu hovedsalater/ice. Har også lidt Targetis, Basilikum og Koriander. Hovedsalater/ice går desværre i stok når det bliver forvarmt omkring 1. jun. Den normale besætning i drivhuset er Tomat og Agurk direkte i jorden. Peber og Chili i store potter. Nogle gode ideer til bunden når det bliver vamere og hen over sommeren ? Evt Vinter ?
MVH Niels

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karin P, 14. maj 2012 kl. 21.33

Hej Niels.

Ang vinter, så plejer jeg kun at have rucola i drivhuset, men i år har jeg købt 2 nye blandinger, der skulle være gode til uopvarmet drivhus om vinteren:

www.tandmworldwide.com/seeds1/product/gww4977/1.html

www.tandmworldwide.com/seeds1/product/4790/1.html

MVH
KarinP

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 15. maj 2012 kl. 7.27

Æv - begge blandinger er udsolgt lige nu... Men der er jo også længe til vinter!

Jeg har et par hvidløg i drivhuset nu, som blev sat i oktober og har haft spinat og forskellige kål der i vinter + et par salathoveder af Winter Gem, og jeg har sat en klat oregano og citrontimian i hjørnerne.

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels W, 15. maj 2012 kl. 17.18

Tror også jeg vil prøve med lidt forsk. løg og forsk. "vinter" salater, spinat og rucola til efterår/vinter.

Mange planters beskrivelse går jo netop på hvor egnet de er til at klare den danske vinter, men aldrig om nogle planter er egnet til +50 grader i bunden når det er højsommer? - Ud over kaktus måske :-(

Anja - Hvad type kål er det ? Er det kål fra sommeren, der er sat ind i drivhuset eller drivning til tidligt udplantn om foråret?

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 15. maj 2012 kl. 18.18

Hej Niels

jeg har eksperimenteret med spidskål, grønkål og broccoli, som blev sået i august og plantet i drivhusbedet i november. En del af dem gik i blomst her i foråret - formentlig fordi de mente, at de var på 2. år nu. Men jeg har høstet nogle fine spidskål :)

Men i og med, at de først var klar for godt en uge siden, vil jeg ikke have dem i bedet igen - jeg skal jo bruge pladsen til tomater!

Jeg tror, at med en senere såning - omkring 1.10. - vil det kunne lade sig gøre, uden at de går i blomst, men som sagt, hvis man gerne vil plante tomater ud tidligt, bliver det lidt et problem :)

Jeg har dog alligevel tænkt mig at prøve med nogle minihvidkål fra Thompson and Morgan her til efteråret. Og måske også nogle af deres vintersalater.

Spinat var en meget stor succes - sået i september i potter og plantet ud i november. De blev kæmpestore, og jeg nåede at høste tre gange, inden pladsen skulle bruges.

Mvh
Anja

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels W, 16. maj 2012 kl. 21.08

Hej Anja

Tak for god inspiration :-). Tror der skal lidt spidskål i drivhuset til Vinter. Som det er nu, er alt plads mellem tomater og "der hvor agurk skal være", fyldt med store hovedsalater. Halvdelen går sikkert i stok inden vi får det spist - Så var det bedre at erstatte 10 af salaterne med 10 spidskål næste forår... :-)

MVH Niels

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 16. maj 2012 kl. 22.13

Håber, at du har god plads - se her, hvor stort det største spidskål blev:

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels W, 17. maj 2012 kl. 23.03

Hold da op...Det kan jeg godt se er "lige i overkanten" :-)
Kan man ikke løbende "høste" nogle af de nederste (og største) blade ? Der kan vel også være forskel på størrelsen af forskellige sorter ? Jeg må finde en "lille" sort, så det passer med et stort hoved salat :-)

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 18. maj 2012 kl. 7.04

Jo - man kan godt høste de nederste blade. Det havde jeg allerede gjort på kålen på billedet - hønsene er meget glade for dem...

Men det kunne være fint at finde en sort, der ikke blev så stor, for den smagte fantastisk godt :) Håber, at minihvidkålene vil samarbejde til efteråret, for de ville være ideelle til formålet!

Men mht. at dyrke i sit drivhus om vinteren - denne bog er ret spændende:

www.amazon.com/The-Winter-Harvest-Handbook-Greenhouses/dp/1603580816

Nyt svar til emnet »Spiselige planter i bunden af drivhuset.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Spiselige planter i bunden af drivhuset.

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider