Skrevet af: K G., 13. maj 2012 kl. 5.56
Hej Alle.
Jeg fik den fikse idé at det kunne være hyggeligt og skægt at fremstille sine egne grøntsager mm. til poderne, og besluttede mig derfor til at ønske mig et drivhus.
Da økonomien ikke er så stor, valgte vi at se efter et brugt, og fandt da også et, som lød super lækkert.
Juliana på 12,5 kvm. med totalt 6 automatiske vinduer, og dobbelt skydedør. Dog 8 glas smadret.
Min søde mand hentede dette hjem så fruen kunne hygge om det, men... Der er nok nærmere tale om 30 smadrede glas, der er ikke samlevejledning, og det ligner ikke noget der har været holdt i MANGE år. Rustne vinduesåbnere osv... Vi står bare og kigger lamslået på disse alu profiler nu spredt i haven, og aner ikke hvor vi skal starte eller slutte... Dog er gavle samlet, og noget der kunne blive til sider ligger også i moduler (4 stk.), men hvordan det sættes sammen, hvordan tagkonstruktionen skal se ud, dørene... Pas??
Juliana´s hjemmeside viser ikke denne model, måske en for længst udgået.... Måske aldrig været et Juliana drivhus... Spørgsmålene er mange!
Dvs. Jeg må jo forsøge at rense profilerne i første omgang, har allieret mig med en højtryksrenser og drivhusrengøringsmiddel...
Men er her nogle der er super gode til at forklare hvor jeg skal forsøge at finde en start profil? Og alle de glas... Bliver det voldsomt dyrt??
Jeg skal også have bygget et fundament... ville gerne isolere lidt i jorden evt. med leca blokke, men hvad skruer man huset i? Og hvordan skal jeg gribe det an...
Spejlblank ny drivhusejer, der nok i virkeligheden har gjort os selv en bjørnetjeneste, ved at tro vi kunne købe et brugt og have råd til at være drivhusejere...
Jeg håber I har nogle gode råd!!
Hvad skal der til for at få forvandlet skrot til slot??
Mvh. Katia.
Skrevet af: Kenneth Sørensen, 13. maj 2012 kl. 7.11
Her er willabgardens monteringsvejledninger både for deres egne og for Juliana-drivhuse (et mærke som de tilsyneladende ejer)
www.willabgarden.se/vaxthus.asp?AvdID=1276
Selvfølgelig ville det hjælpe hvis I vidste præcis hvad mærke og model det er, men for rektangulære drivhuse (som jeg går ud fra vi taler om her) er princippet hvad man begynder med, utvivlsomt det samme.
Willabgarden har også ganske udmærkede forslag og skitser til hvordan man laver muret fundament - men for at komme hurtigt i gang, er det spørgsmålet om ikke det ville være bedre for Jer at sætte det i jordniveau ovenpå en ramme af trykimprægnerede brædder på højkant sømmet/skruet til nogle hjørnestolper, der er slået ned i jorden. Sådan har det sikkert været monteret før? I så fald har i også nogle ankre, som kan sættes på drivhusets hjørner og sømmes til føromtalte stolper?
----
Skrevet af: Anja Egeriis, 13. maj 2012 kl. 8.45
Willab forhandler bare Juliana - de ejer dem ikke.
Men måske kunne i kontakte Juliana direkte:
www.juliana.com/Hj%C3%A6lpMontage/tabid/159/language/da-DK/Default.aspx
Skrevet af: Eivin Knidsen, 13. maj 2012 kl. 12.36
Kære Katia, tak for den hjertevarme historie. Det I i det specifikke tilfælde maatte have brug for er vel først og fremmest en god portion taalmodighed. Dernæst maatte det bekomme jer ønskeligt at anskaffe jer en vejledning i opsætning af det specifikke drivhus. Og maa jeg tilfjøde, at om I var lovet kuns 8 itugaaede glas, men saaledes mødes af 30 ditto, ja da er der vel da paa det nærmeste tale om snyd fra sælgers side.
Mvh Eivin (^_^)
Skrevet af: Kenneth Sørensen, 13. maj 2012 kl. 17.40
Jeg må give Anja ret. Når I nu HAR et Juliana drivhus, så er det mest logiske at læse deres monteringsvejledninger [Fordi selv om i ikke kender modellen (spørg evt. sælgeren) så er mange af tingene jo de samme] her:
www.juliana.com/Portals/0/Hj%C3%A6lpMontage/MontagevejledningerPDF/tabid/158/language/da/Default.aspx
Skrevet af: Karin P, 13. maj 2012 kl. 20.02
Hej Katia.
Jeg kan måske hjælpe jer (vores forrige drivhusprojekt kan du se på billedet nedenunder), men inden jeg begynder at skrive en længere smøre, vil jeg lige høre om i selv har glas der kan skæres til de 30 glas der mangler ? Eller skal i ud og købe dem fra nye ? Og om I har reddet bolte, glasholdere og flueben ? For hvis i skal ud og købe alt det, kan det slet slet ikke betale sig.
Hilsen fra
KarinP
Skrevet af: K G., 14. maj 2012 kl. 3.09
Jeg har nu været i gang med den store skrubbe, og har en vis portion optimisme, det kunne blive rigtig fint tror jeg. Har dog stadig langt igen, men det er da det jeg kan finde ud af!
Umidddelbart har Juliana intet på deres side, heller ikke Willabgarden, der minder om mit "nye" drivhus, men jeg så faktisk et andet i dag der ligner det. Så det er nok bare en ret gammel og udgået model? Prøver at vedhæfte et billed...
Kenneth har ret i at det før var monteret på træ, og har nok også ret i at vi har rigeligt i år, med at få dette projekt til at lykkes.
Og nej Karin, vi har ikke selv glas, frygter prisen på nyt glas...
Med hensyn til alle div. "dimser", så har vi fået en spand med "noget i", men jeg aner ikke hvad det er! Så måske vi har...
Jeg føler lidt vi er blevet snydt fra sælgers side, det må jeg erkende Eivin, så jeg er glad for at høre jeg ikke bare er sart.
Men hvis og såfremt det hele alligevel ender med at lykkes, så bliver vi sikkert endnu gladere for det, fordi det har kostet en del bekymringer :)
Jeg er som I nok kan høre, et positivt og optimistisk menneske... Måske også lidt naiv kunne man tænke...
Skrevet af: K G., 14. maj 2012 kl. 3.14
www.dba.dk/drivhus-b-255-l-285-h-2/id-83029554/
Jeg kan kke vedhæfte, men måske I kan se det på DBA.dk hvor jeg fandt det...
Skrevet af: Anja Egeriis, 14. maj 2012 kl. 8.45
Hej Katia -
I skal nok se efter glas på DBA eller Gul & Gratis - der kan man være heldig og finde nogen, der sælger dem billigt fra nedlagte gartnerdrivhuse. Jeg har selv købt til 15 kr. for et par år siden, og det er omkring 1/3 af den pris, som de ellers kan koste.
Mvh
Anja
Skrevet af: Anne Kirkegaard, 14. maj 2012 kl. 12.51
Kan du ikke være lidt fræk og spørge ham der har det andet til salg om han har en samlevejlening du kan få en kopi af?? Det kunne måske få tingene til at give lidt mening...
Held og lykke med projektet
Anne
Skrevet af: Karin P, 14. maj 2012 kl. 13.48
Umiddelbart kunne det godt ligne et LB-Elite på både tagrender, fronten og toppen.
Hvis det er sådan et, kan i godt bruge en samlevejledning til Juliana's drivhuse, da opbygningen/samlingen er cirka den samme.
I skal dog være forberedt på at samlevejledningerne til drivhuse også kræver "nerver af stål" ;-)
En anden ting: Så vidt jeg læser i annoncen skulle der da følge de manglende vinduesglas med ?
KarinP
Skrevet af: Kenneth Sørensen, 14. maj 2012 kl. 16.50
Her er et billede af det drivhus du mener minder om det, Katia. [du skal først downloade billedet til din computer og dernæst indsætte det her]. Det er til salg for 1500 kr.
Her ville jeg -- ikke mindst med den viden jeg har nu -- presse vedkommende ned på 700,- og så entrere med en vognmand som kan løfte det i hel tilstand -- med glas og det hele -- sådan som skete i et af søren ryges programmer for et par år siden. [naturligvis under skyldig hensyntagen til at der ER en vognmand på Sjælland som er i stand til at løfte det i et stykke.
Men vognmanden skal antagelig også have noget der svarer til de 1.500,- kr. Derfor er 700,- kr endda meget generøst, Så vidt jeg husker så var det drivhus, der blev flyttet i Sørens Ryges program, noget som skete kvit og frit, bare det blev flyttet.
Skrevet af: Hanne Christensen, 14. maj 2012 kl. 19.40
Det bliver et dejligt drivhus når det er færdig og sikkert også en god familiehistorie.
Glæd dig over at det er så stort og har mange vinduer.
Få fat i nogle gamle termoruder, det skulle være til at få dem gratis og skil dem af i de 2 stykker glas.
Så må du igang med at lære at skære glas, med lidt øvelse er det ikke så svært og du har sikkert fået så der også er til at øve i.
God fornøjelse
Skrevet af: Peter Sindrup, 14. maj 2012 kl. 20.49
Til din oprindelige overskrifts spørgsmål "kan det overhovedet betale sig" vil mit svar helt klart være nej.
For det første er der alt "bøvlet" med at købe brugt, og for det andet så skal du ud og købe ekstra glas, og sikkert også skruer og møtrikker, samt den manglende byggevejledning, for slet ikke at tale om transport.
JEG ville _personligt_ aldrig købe drivhus brugt.
Peter
Skrevet af: Karin P, 14. maj 2012 kl. 21.15
Hov - opdagede lige at du har skrevet, at det kun var et der ligner...Så glem bare mit spgm mht glasset igen. Sorry.
Vi har også fået flere gamle termoruder gratis. De er faktisk ret nemme at skille ad og med lidt øvelse, er de ikke så svære at skære pænt selv.
KarinP
Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 15. maj 2012 kl. 0.08
Hej Katia - tab nu ikke modet, men tænk på hvor dejligt det bliver når i kan sidde og hygge jer i drivhust og tænke på alle bekymringerne og alt sliddet ?
Hvis det kan hjælpe jer, så her et par tips, som gælder de fleste typer drivhuse.
Saml først begge gavle på en plan græsplæne, og stil dem f.eks. op ad en hæk. Saml derefter siderne men bundliste og topliste og de lodrette, bortset fra de lodrette i enderne (de sidder jo på gavlene). Så kan i med forsigtighed og et par hjælpere (som bare skal holde ved og holde mund) rejse og samle selve "råhuset".
Derefter lægges kippen på, det er den man også kan kalde tagrygningen, og når den er skruet fast i toppen af begge gavle, så mangler i bare at lægge "spærene" på fra siderne og op til tagryggen. Det er ikke så svært som det umiddelbart kan synes når det hele ligger i bunker på græsset.
Til sidst skal i sikre at alle skråstiverne sidder nogenlunde stramt, og mht. det med at skære termoruder, så er det et spørgsmål om det er umagen værd for jer. Spørg evt. et par glarmestre om samlet pris på de ruder i mangler (2mm glas er rigeligt) måske er det overkommeligt.
I kunne jo også fortælle hvor i bor, og håbe på at der er en med lidt erfaring der kan gi' en hånd med.
Held og lykke - og husk at gi os et billede engang så vi kan glædes over resultatet sammen med jer.
Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 15. maj 2012 kl. 0.14
For resten Katia, jeg har da min samlevejledning til mit 12,5 m² Juliane drivhus med dobbnelt skydedør. Hvis det kan hjælpe jer kan jeg scanne den og sende den til dig hvis jeg får din mailadresse.
Hvis du ikke bryder dig om at skrive din mailadresse her i al offentlighed, så kan du klikke på mit navn øverst i indlægget, så får du mulighed for at sende en mail til mig.
Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 15. maj 2012 kl. 0.17
Her er også nogle gode billder, der fint illustrerer fremgangsmåden www.juliana.com/HjælpMontage/GuideMontageafdrivhuse/2Montageafprofiler/tabid/143/language/da-DK/Default.aspx
Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 15. maj 2012 kl. 0.19
Jeg bliver s'gu' aldrig rigtig gode venner med den stavekontrol ?
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.