Skrevet af: Peter Sindrup, 11. maj 2012 kl. 10.08
Hej,
Hvordan binder I jeres tomater op, når de står i kapillarkasser og gerne vil brude plantespiraler - altså de lange metalstænger drejet i "gevind?
Ideen er jo, at man snor planten inden i "gevindet", men hvis man monterer plantespiralen midt i kapillarkassen, så risikerer man jo at "punkterer" den.
Altså: Hvordan binder du dine tomatplanter op, når de står i kapillarkasser?
P.f.t.
Peter
Skrevet af: ’Trine Petersen, 11. maj 2012 kl. 10.36
Plantespiralerne har jeg også og de er vældig smrte, men jeg tror nu nok at jeg vil bruge dem til lathyrusstativer i år. For den nemmeste måde at binde både tomater og agurker op på er med snor - du fæstner snores i toppen af drivhuet (her kan du få særlige "kroge" til formålet) og binder den omkring basis på planten - endelig lidt løst, da "stammen" jo vokser i løbet af sommeren. Og så er det bare at dreje planten omkring snoren i takt med at den vokser. På den måde kan du også lade planterne vokse helt op til drivhustaget, med plantespiralerne vokser både tomat og agurk sig hurtigt over toppen af spiralen.
Skrevet af: Vibeke Dyrst, 11. maj 2012 kl. 10.41
Hej Peter
Jeg har godt nok ikke mine planter stående i kapilærkasser, men i sække direkte på jorden, udendørs under tagskægget, -når tiden kommer altså!
Som Trine gør, bruger jeg også en snor. Binder den fast i en lægte foroven og tøjer den til en brosten forneden. Brostenen lægger jeg bagved sækken. På den måde bliver vinklen på snorens vej op til tagskægget sådan, at jeg først behøver at fæstne tomatplanterne når de ikke mere kan holde sig selv eller støtte sig til snoren.
Vibeke
Skrevet af: Jørn Petersen, 11. maj 2012 kl. 12.06
I Jem og Fix kan man lige nu købe plante spiraler, som man selv skal trække ud, og derved selv kan bestemme hvor lange de skal være, 3 stk i en pose til 149 kr, meget billigere end de grønne og populære.
Har selv købt en del af dem, og har trukket dem ud til ca 2,5m, og det er muligt at hænge dem op i loftet, og trække dem ned til plantens rod, og derved opnå den korrekte længde.
Skrevet af: Søren S Duun, 11. maj 2012 kl. 12.16
Jeg bruger planter spiraler som jeg sætter foran min kapilær kasser. Så selvom roman planten står lidt skråt betyder det ikke noget . Efterhånden som tomatplanten den vokser fjerner jeg de nederste blade og køre stænglen rundt om spiralen .
Skrevet af: Henriette H., 11. maj 2012 kl. 17.46
Hej Peter,
Jeg har brugt plantespiraler i mine kapilærkasser i flere år uden problemer.
Når jeg har plantet tomat/agurke-planten har jeg bare sat plantespiralen i jorden ved planten - det er meget nemt at mærke hvornår spiralen rammer bunden kassen. Derefter har jeg så støttet toppen af spiralen med snor bundet fast i taget og/eller siderne. Så vælter spiralen ikke :-)
Mvh. Henriette
Skrevet af: Eigil Hansen, 4. juni 2012 kl. 22.46
Jeg bruger en grøn drivhus tråd, og et lille stykke af en gammel cykelslange, hvori jeg har klippet 2 huller.
Gummiet kan udvide sig efter plantens tykkelse.
Jeg har en tøjsnor på langs af drivhuset over plantesækkene.
Jeg binder den så op hvor der er en kraftig gren på planten, det er billig og virker fint og kan genbruges.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.