Skrevet af: Christina Bjørk, 30. april 2012 kl. 20.18
Hej
Jeg er snart den lykkelige ejer af et Uranus 11500 ( glas ) som skal være kombineret drivhus & lysthus.
De store linjer omkring opsætning har vi vist styr på, men jeg spekulerer på et par småting.
Det kommer til at stå i vinden - med bagenden cirka mod vindretningen....
1) Jeg har en idé om at ruderne stadig skal ( som i at det gør det mere modstandssygtigt ) 'kittes' fast på trods af de her clips der bruges i dag.....er det åndssvagt eller ? Og hvad skulle jeg så bruge til det - og gøres det udvendig eller indvendig ?
2) Det monteres på tilhørende stålsokkel - nok belægning først, så sokkel og hus. Jeg vil holde dræbersnegle ude - eller gøre et forsøg om ikke andet. Kunne man tætne mellem sokkel og belægning ? Med hvad ?
3) Jeg har tjekket tilbehør....jeg ville gerne have en ampel eller 2 hængende - men finder ikke noget krogværk...hvad er smart - for det kan jeg vel godt uden at belaste konstruktionen ?
Mvh Christina
Skrevet af: Søren S Duun, 30. april 2012 kl. 22.29
Jeg ville ikke kitte glassene til da det bliver noget bøvl når du skal skifte dem, for du kan ikke undgå at skulle skifte glas engang i mellem . Sæt i stedet for nogle flere clips .
Med hensyn til at forbygge imod dræbersnegle så skal du ikke frygte dem da det er sjælden at den søger ind i drivhuset . Jeg har selv sneglen i haven og selvom jeg har døren åbent om aften finder jeg den aldrig . Derimod finder jeg mange andre med og uden hus så snart jeg dyrker salat og basilikum . Hvis du vil være 100 % snegle sikker skal du tjekke dine potter og pottemuld, hvis det har stået ude. Det er som regel her sneglene gemmer sig.
Med hensyn til at hænge en ampel op skal du huske at den vejer godt til når det bliver våd, men jeg er sikker på at man kan lave en anordning, der også passer til dit drivhus....Held og lykke
Skrevet af: Henry G., 30. april 2012 kl. 23.43
Hej Christina der tilhører vel gummilister, til at lægge på sprosserne før ilægning af glasset, der sættes fast med klemmer. I byggemarkeder kan man købe en slags tætningsliste, der består af en art skumgummi, der er fyldt med tjære, dette er en god måde at tætne mellem sokkel og belægning, så kommer der ingen snegle eller andet småt ind den vej, (snegle kan komme ind næsten overalt, også gennem vinduer). Hvis du vil have ampler hængt op i huset, er det nok nødvendigt at stabilisere taget, ved at spænde 4 barduner indvendig, fra enderne af tagryggen ned til midten af trempellen, (på begge sider) på den måde kan mine "hylder" bære 10 plantekasser på hver side. Hilsen Henry G.
Skrevet af: Peter Sindrup, 1. maj 2012 kl. 16.40
Hej Christina
Jeg har ingen kvalificeret baggrund for at svare på dit spørgsmål, men jeg ville _personligt_ hellere have at der blæste et enkelt vindue, eller to, ud af mit drivhus, end at hele drivhuset blæste omkuld.
Måske min logik er helt tosset - men så må andre jo "sætte mig på plads" (diving for cover) :-)
Peter
Skrevet af: Houle Bækdal, 1. maj 2012 kl. 17.14
Hej Christina.
For at drivhuset kan modstå stormen, er det en rigtig god ide, at lave en hylde på den gavl der vender mod vinden.
Altså skru hyldeknægte på de lodrette stænger, og skru så et hyldebræt fast på knægtene. Det stiver huset helt enormt af.
Prøv at lede efter Gert O. Johansens indlæg her på siden. Han har skrevet udførligt om, hvordan han har gjort, men jeg kan sgi ikke lige huske hvor.
Mvh
Houle
Skrevet af: Christina Bjørk, 14. maj 2012 kl. 18.53
Hej
Tak for jeres input, jeg vil købe ekstra clips, og kigge efter tætningslister til bunden, jeg tror godt jeg ved hvad det er for nogle..
Og jeg har købt en hylde faktisk - fra opj - den havde jeg overvejet hvor skulle sættes, nu bliver det måske gavlen selv om det ikke var min første indskydelse i og med at det nok lige præcis er der alle små planter vil blive svitset - måske man skulle kigge på kaktusser :-) for hvad kunne ellers være pynteligt på hylder som tåler den sene ubamhjertige sol - nerier elsker jeg, men de bliver hurtigt for store ?
- jeg ser om jeg kan finde indlægget med forklaringen.
Og så er jeg da lettet over hvis dræbersneglen ikke gider drivhuset, så kan de være mine rarbarber skal til at være drivhuspotteplanter :-)
Og ja, Peter, jeg er da tilbøjelig til at give dig ret såfremt betragtningen holder :-)
Drivhuset er ankommet, men der er stadig græsplæne hvor det skal stå så det varer nok lidt endnu inden jeg kan nyde det - og så kommer i sikkert til at høre mere fra mig.
Mvh Christina
Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 14. maj 2012 kl. 23.01
Jeg kan se, at mange gør sig forskellige overvejelser for at holde de nok så frygtede dræbersnegle ude af deres drivhuse.
Jeg har selv været velsignet med hundredevis af de frygtede snegle i min have. Det klarer jeg med en lille rundtur med en lille "børnespade" morgen og aften, og hvis jeg så møder 100 snegle på min tur, så er der ret præcist 200 når jeg er færdig med rundturen. Og de er jo tilsyneladende ret gode til selv at rydde op, for ådslerne forsvinder som dug for solen - værre er det ikke.
Men for at komme til sagen om drivhuset, så kan jeg da spekulere på om jeg bare har været ekstra heldig, eller om det er mine aftenbønner der er blevet hørt, for jeg har aldrig nogensinde set en eneste dræbersnegl i mit drivhus, heller ikke om sommeren hvor døren ofte står åben.
Jeg tror at frygten måske er lidt overdreven.
Skrevet af: Christina Bjørk, 15. maj 2012 kl. 10.52
Har ingen erfaringer med dræbersnegle og drivhuse, jeg er simpelthen bare gået ud fra at de ville ELSKE det :-)
Hvis det er forkert bliver jeg lykkelig, jeg hader de små bæster - ikke for deres eksistens den er jeg såmænd ligeglad med - men simpelthen fordi der er snegleslim i mit purløg, og i mit persille og lige om lidt også på mine rarbarber.....
Jeg samler dem ind manuelt, men bunden af min have støder ud til et ret vådt naturområde - de kommer væltende ind.
Jeg er indtil videre imod at hegne grunden ind - jeg er glad for mine Vinbjergsnegle og alle de andre arter, og jeg kan lide pindsvin osv.
Hvis bare de ville holde sig fra det jeg har tænkt mig at putte i munden tror jeg såmænd vi kunne få et rimeligt forhold :-)
Skrevet af: Christina Bjørk, 15. maj 2012 kl. 15.06
Jeg har i øvrigt et tillægsspørgsmål :-)
Jeg har siddet og rodet rundt i hvad der er skrevet om byggeregler - huset er 11,5 kvm - så det skal jo meldes til bbr.
Som jeg har forstået, så skal jeg bare sende en blanket til kommunen efter at drivhuset er sat op ?
Men hvad er de øvrige regler - det er et villakvarter og jeg har ikke tænkt mig at lægge det nærmere til skel end 1 meter ( for det er da en meter der skal være ikke ? )
- men altså, hvis jeg ikke går for tæt på skel: Så kan der vel ikke være andre ting jeg skal være opmærksom på, vel ?
Skrevet af: Anja Egeriis, 15. maj 2012 kl. 15.53
Hej Christina
du skal nok lige checke det helt konkret med din egen kommune - der kan godt være lidt forskel rundt omkring i landet.
Mit drivhus på 21 m2, hvor der gælder de samme regler, skulle stå 2½ meter fra skel, både mod vej og nabo, og de ville have, at jeg ventede med at sætte det op, til de havde set på anmeldelsen.
Mvh
Anja
Skrevet af: Lene Kruse Hansen, 16. maj 2012 kl. 7.42
Hej Christina
Jeg var igennem humlen med byggetilladelse og dispensation sidste år, selv om mit drivhus er lige under 10 m2 - pga. høj bebyggelsesgrad på grunden og samlet længde af al bebyggelse i kort afstand af skellinie (selve beboelseshuset tæller ikke med) på over 12 m. Byggeriet overskred også 2½ m tæt på skellinien.
Jeg fandt ud af, at min 1. valgte placering aldrig ville kunne opnå dispensation ved at nærlæse bestemmelserne - men nr. 2 placering er med dispensation og fungerer bare så godt.
Jeg vil anbefale dig at ringe til din lokale byggesagsafdeling og tale med en rådgiver - kryds fingre for du får en som jeg havde, der har det sådan at reglerne er til for at give retningslinier - dispensationer gives når afvigelser fra retningslinierne er fornuftige og relevante. Da jeg gik i stå med min fritekst - ansøgning, læste hun den igennem - der skulle intet ændres.
Behandlingen af ansøgningen kostede 777,- og skete hurtigt, da den først var afleveret.
www.ebst.dk/bygningsreglementet.dk/br10/0/42
Skriv drivhus i søgefeltet - så kommer de relevante henvisninger - Især 1.1.5 og 2.7.6-7
Så kan du få overblik over reglerne der gælder.
Skrevet af: Christina Bjørk, 17. maj 2012 kl. 10.59
Hej Lene
Jeg opfatter stk 2.7.6 (mit drivhus er 11,5 kvm ) som det jeg skal bruge. Hvis jeg vil nærmere skel end 2,5 meter så skal jeg opfylde 4 punkter:
Opføres bygningen nærmere vej, sti og skel end 2,5 m skal betingelserne i nr. 1-4 være opfyldt:
1) Ingen del af bygningens ydervægge eller tag, inklusiv eventuel brandkam, må inden for en afstand af 2,5 m fra skel være højere end 2,5 m over terræn eller det for bygningen fastsatte niveauplan.
2) De sider, der vender mod naboskel, må ikke have en større samlet længde end 12,0 m. Kun bygningernes længste side mod skel medregnes.
3) Der må ikke udføres vinduer, døre eller lignende åbninger imod skel.
4) Tagvand skal holdes inde på egen grund.
Det overholdes alt sammen - bortset fra punkt 3 - hvordan pokker definerer man det i forhold til et drivhus ? :-)
Mvh Christina
Skrevet af: Christina Bjørk, 17. maj 2012 kl. 11.08
Men jeg kan ingen steder se jeg skal anmelde det inden byggeriet ?
Anmeldelse stk 1.5 henviser vedr drivhuse til 1.3.1, og her står:
For følgende bebyggelser gælder, at der alene skal indsendes ansøgning til kommunalbestyrelsen vedrørende forhold omfattet af kap. 2:
1) Garager på terræn i én etage samt om- og tilbygninger heraf, når bygningens samlede areal er over 50 m².
2) Carporte, udhuse, drivhuse og lignende mindre bygninger samt om- og tilbygninger heraf, når bygningens samlede areal er over 50 m².
3) Fritliggende enfamilieshuse samt om- og tilbygninger hertil. Bestemmelsen finder også anvendelse, selv om en del af boligen anvendes til sådanne former for erhverv, som sædvanligvis kan udøves i forbindelse med en bolig.
4) Sammenbyggede enfamilieshuse med højst 2 boliger samt tilbygninger hertil. Bestemmelsen finder også anvendelse, selv om en del af boligen anvendes til sådanne former for erhverv, som sædvanligvis kan udøves i forbindelse med en bolig.
5) Sommerhuse samt tilbygninger hertil.
Skrevet af: Marianne Ben, 17. maj 2012 kl. 12.29
Hej
Opførelse af dit drivhus er så vidt jeg ved omfattet af : Byggearbejder, der kan opføres uden tilladelse og anmeldelse, se også :
www.ebst.dk/bygningsreglementet.dk/br10_02_id2010/0/42
Hilsen
Marianne
Skrevet af: Lene Kruse Hansen, 17. maj 2012 kl. 19.26
Hej Christina
Jeg spurgte selv med vindue mod nabogrunden: Eftersom hele drivhuset jo er glas, er det ikke noget de går så højt op i. Specielt ikke tagvinduer, der jo er vitale for passende indeklima i drivhuset.
Og det gælder kun indenfor 2½ m fra skel - længere væk er der ikke den begrænsning.
Hvis der er brug for nogle dispensationer fra de gældende regler, skal der søges byggetilladelse.
Er du i tvivl - ring til byggesagsafdelingen og spørg.
Mvh
Lene
Skrevet af: Christina Bjørk, 20. maj 2012 kl. 17.07
Hej
Tak for jeres svar. Jeg tolker det som at jeg ikke skal søge tilladelse, hvad angår det med vinduer og drivhus - lyder rimeligt at den ikke bruges her.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.