Forum

Hvad kommer I i kompostbeholderen?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Peter Sindrup, 28. april 2012 kl. 12.31

Hvad kommer I i kompostbeholderen/på kompostbunken, og specielt hvad skal man ikke kompostere?

Og hvad bruger I komposten til det efterfølgende år?

Jeg har planer om at "opbevare" gammelt pottemuld, og måske planterester, i kompostbeholderen vinteren over, og så "genbruge" det til næste år, suppleret med noget nyt og frisk? Er det helt tosset?

På forhånd tak

Peter

1 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 28. april 2012 kl. 13.49

Du kan sagtens komme dit pottemuld i komposteren da den er organisk og vil blive til kompost . Men hvorfor ikke komme den ud på jorden i stedet for? Som regel er pottemuld let sur i ph hvilket kan forstyrre processen i komposteringen. Så den vil gøre større gavn ude i jorden end i komposten. Er der tale om det pottemuld, der sidder på rodnettet på døde planter er det en god idé at pille fra hinanden inden det
Komposteres.

2 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 28. april 2012 kl. 14.04

Up....... Hvis du vil genbruge det skal det ikke være til pottemuld igen af hensyn til sygdomme

Jeg selv kompostere have, hus og dyrisk affald . Har 3 stk. Humus kompostere, samt 5 x 5 pallerammer som jeg bruger til kompostbeholder. Ud over dette henter jeg en masse hestemøg på ride skolen . Jeg laver ca . 30-50 trillebørfulde kompost. Alt efter hvor meget jeg sætter over .

3 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 28. april 2012 kl. 14.17

Jeg genbruger al min pottejord - enten som en af en ny blanding til krukker året efter eller direkte på bedene.

Hvis man ikke har haft sygdom i planterne, kan jeg ikke se, hvorfor man ikke skulle gøre det :) Det er i hvert gået fint for mig i 25 år nu...

Jeg smider rester fra madlavningen - kun rå grønsagsrester - i den lukkede beholder fra kommunen, det tilberedte bliver smidt i den grønne, som kommunen afhenter.

I den store beholder, som senere skal blive til en varmkompost, smider jeg ukrudt og alverdens andet grønt fra haveoprydning - det, som hønsene ikke får.

4 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 28. april 2012 kl. 16.07

I teorien kan du godt bruge jord hvor der har vokset tomater til at plante agurker, så vi kunne derved gøre endnu bedre brug af vores plantesække, ved så på 3 år bruge dem som potteplante jord og i sidste ende i komposten med det , for at komme det ud i jorden til sidst . Det gælder om at undgå sygdomme hele vejen i gennem ved at plante arter der ikke er beslægtet med hinanden og derved kan sprede sygdomme .

5 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 28. april 2012 kl. 22.17

Jeg genbruger også min pottejord, gemt i gl. plantesække vinteren over, som tilskud til oppotning af krukker i gården og til store potter før udplantning. Men hidtil kun i 2 år, så skifter jeg alt.
Der kan let komme svamp, skimmel osv., som man ikke er opmærksom på. I år opdagede jeg, at jeg havde glemt at rense min sprayflaske, og så kom der svamp/skimmel på nykøbt så/priklemuld, ikke så smart..., rent ud sagt dumt. Vandkander skal også renses, er jeg nu klar over...

6 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Sindrup, 29. april 2012 kl. 13.17

@Søren

"Men hvorfor ikke komme den ud på jorden i stedet for?"

Af den simple grund, at jeg stort set ikke har nogen have, og kun ca. 5m2 bed. En grund på 440m2 alt i alt, sætter desværre sine begrænsninger. :-)

Peter

7 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 29. april 2012 kl. 20.22

Det har du ret i men ca. 5 kvm. bed kan da godt modtage nogle hundrede ltr. Pottemuld om året. Jeg selv har ikke mange kvm bed men kan godt bruge flere trillebør fuld kompost eller pottemuld .

8 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Sindrup, 3. maj 2012 kl. 12.49

Er der noget som _ikke_ må komme i kompostbeholderen?

P.f.t.

Peter

9 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 3. maj 2012 kl. 13.23

I teorien kan du komme alt organisk affald i din kompostbeholder. Problemet er bare at kød og fiskeriaffald vil ligge og stinke og med tiden tiltrække skadedyr, bl.a. rotter. Derfor er det ikke en god idé. Planter som har indholdt sygdomme f.eks kålbrok skal man heller ikke kompostere, da den kan smitte igen via denne vej .

Jeg har i en perioden smit ben fra spare-ribs ud i min kompost beholder for at få struktur heri men da ben er længe om at kompostere vil det efterhånden ligne en dyrekirkegård når komposten forsvinder og der kun ligger knogler tilbage i beddene . Men ben indeholder kvælstof og fosfor og er udemærket at komme i .

10 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mads Jørgensen, 4. maj 2012 kl. 9.06

Sidste sommer slagtede jeg et par kyllinger og kom affaldet på komposten, derefter tog jeg på 5 dages ferie, da jeg kom hjem blev jeg modtaget af nogle "glade" naboer, der fortalte mig at der havde været en mærkelig lugt fra min kompost bunke.... Så hvis du sætter slagteaffald skal du huske at dække det godt til og sörge for at holde c/n forholdet på 30/1.
Jeg sortere alt mit affald, plast, metal, glas, papir og komposterbart. Så alt der kan komosters bliver komposteret her.

11 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Sindrup, 4. maj 2012 kl. 10.15

Jeg kunne ikke drømme om at komposterer dyreaffald, da jeg bor et et hus, med meget kort afstand til naboerne.

jeg tænkte mere på om der var noget planteaffald der ikke skal i kompostbunken. Her tænker jeg mest på affald med sygdom, eller noget som kan danne (ukrudts)frø til næste år, som f.eks. mælkebøtter.

Peter

12 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 4. maj 2012 kl. 12.06

Hej Peter.

Som du selv er inde på, skal du ikke bruge syge planter i komposten, og heller ikke ukrudtsplanter med modne frø. Æggeskaller (fra kogte æg) er fint at bruge. Kaffegrums og the ligeledes (med filterposer) Skræller fra citrusfrugter skal bruges med måde, da de kan være sprøjtet med noget, der kan gøre kompostering vanskelig.

13 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 4. maj 2012 kl. 12.09

Hvis dit affald inkl. ukrudtsfrø får varme og dør sker der ikke noget ved at man putter det heri men det kræver at komposten er sat rigtig op at den danner varme rimelig hurtigt. Dette gør det hvis c/n forholdene er som det skal være , osv. Jeg selv smider mælkebøtter i blomst i min kompost, dog ikke hvis de er med frø stande. Ellers lader jeg krudtet ligge oven på jorden og tørre ind inden jeg smider den i komposten. Så er det begrænset hvad det kan nå at lave af frø og så fylder det heller ikke så meget i komposten

14 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Sindrup, 4. maj 2012 kl. 13.13

I bliver ved med at snakke om c/n forholdet. :-)

Hvad er det og hvordan styres det?

P-)

15 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 4. maj 2012 kl. 16.50

Det er foreholdet i mellem kvælstoffet og kulstoffet .at c/n er 1 til 30 betyder at mikroorganismerne har en del protein og 30 dele brændstof
til rådighed for at kunne udføre sin opgave Dette foreholdet er det bedste. Hvis c/n foreholdet er eksempelvis er 1 til 100 vil omsætningen ske langsommere da mikroorganismerne skal vente på at noget af den kvælstof som er i komposten bliver frigivet igen kan bruges . Omvendt tilsætter vi for meget kvælstof til vores kompost mister vi kvælstof da mikroorganismerne ikke kan nå at bruge det, det vaskes ud.
Derfor er dette forehold vigtig at vide lidt om når man sætter en kompost bunke . I barkflis er c/n forholdet 1 til 200 derfor tilsætter man lidt kvælstof ved udbringning da det del vil stjæle kvælstof fra planterne og i en kompostbunke vil det tage meget lang tid at omsætte hvis ikke det får et tilskud kvælstof i starten .

16 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 4. maj 2012 kl. 17.13

Måden man styre det på er ikke helt nem for en kompost består jo som regel af mange forskellige ting, der hver har deres egen c/n forhold og der er summen af dette forhold der bestemmer hvordan vore kompostfremstilling vil gå . Hvis vi valgte at komposter ren halm og vi ved c/n forholdet for halm er det bare at veje op hvor meget halm vi har og så til sætte kvælstof . Har vi 200 kg ren halm tilsætter vi 6,6 kg ren kvælstof, da c/n forholdet for halm er 1 til 200 . Herefter har vi et c/n forhold der hedder 1 til 30. Der hvor vi har et lavt c/n forhold er i vores køkkenkompost, da både kaffegrums, kartoffelskræller og hvad vi ellers putter i har lave c/n. Her er det en god idé at tilsætte lidt pap og papir så vi ikke mister kvælstof .

17 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 4. maj 2012 kl. 17.43

Hej Peter -

der er nogle gode tips her:

www.havenyt.dk/soeg/?q=kompost&g=artikler

prøv at starte med disse to:

www.havenyt.dk/artikler/dyrkningsmetoder/kompostfremstilling/166.html

og

www.havenyt.dk/artikler/dyrkningsmetoder/kompostfremstilling/850.html

Jeg synes måske, at forklaringerne begynder at gøre det lidt mere vanskeligt, end det i virkeligheden er :)

mvh
Anja

18 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 4. maj 2012 kl. 18.11

Det er svært at omsætte til teori hvis ikke man intet kender til det og os der sætter en kompostbunke vejer den jo heller ikke. Det hele foregår på slump. I virkeligheden er det vigtigste jo at der kommer vand og luft til komposten. Gør der ikke det, nytter det ikke at de andre forehold er i orden, for der vil ingen omsætning ske.

19 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Houle Bækdal, 6. maj 2012 kl. 18.56

Hej Søren.
Jeg har engang lært, at man kan bruge alt organisk materiale i komposten undtagen: Løg (herunder hvidløg og porrer) og noget som er tilberedt (altså kogt, stegt, bagt eller lign.)
Hvad vil ormene gerne have. Friskt findelt organisk materiale.
Mvh
Houle

20 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 6. maj 2012 kl. 19.12

Min erfaring siger mig at bare det er fugtig og smattet så vil de godt have det.. jeg putter både hakket løg, løg toppe og skaller i og det hele bliver omsat. Det frøene ikke spiser det klare mikroorganismerne..

21 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 6. maj 2012 kl. 19.14

Der smuttede min stave kontrol igen, det ormene ikke spiser det klare mikroorganismerne......så gav det mening.

22 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: M. Nørgaard, 7. maj 2012 kl. 9.40

Vi er også glade for kompostbunker og har gang i tre. (Haven er kun på 50m2). Den yngste tilføres løbende køkkenaffald som masser af kaffefilte (sænker vist ph-værdien), alt grøntaffald, æggeskaller og tegrums plus hundens (helt) afpillede kødben. Ellers intet animalsk og heller ikke brød (rotter). Også gammel pottemuld og hvad der ellers kasseres fra haven i årets løb.
Har læst at man bør finfordele sit affald før kompostering. Det glemmer vi vist, vi har bare en trædespand i køkkenet og når posen er fyldt, bliver den tømt i den yngste kompostbeholder (brædder med mellemrum for at sikre lufttilførsel). Den næstældste er overdækket med sort plast og ligger omkring et årstid, før den vendes og ligger nogle måneder igen. Den ældste er helt muldagtig og efter et være gravet igennem er den fin til brug. Der kommer en masse gode venner, som smådyr og orme, der hjælper med at omsætte det hele til god gødning. Det har fungeret for os i foreløbig syv år.
Om sommeren dyrker jeg forresten græskar og landløber på toppen. Det skjuler godt og er kønt og næringsrigt for planterne. Og så husker man også at holde den fugtig, fordi man jo vander.
Det er hyggeligt at genbruge sit køkkenaffald på den måde, og skulle naboerne være bange for lugten, an man altid smide noget jord ovenpå.
God fornøjelse med jeres kompostering.

Nyt svar til emnet »Hvad kommer I i kompostbeholderen?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Hvad kommer I i kompostbeholderen?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider