Skrevet af: Rikke Jensen, 15. marts 2012 kl. 20.15
Jeg vil dele en ide min kvikke mand fik, og som jeg nu har ført ud i livet: Vi vil gerne have et drivhus i haven, men i år er økonomien ikke til at købe et og vi gik og talte om noget byg-selv der kunne gå an indtil vi har råd til et nyt. Bonderøven har jo bygget et fint midlertidigt hus af træ og plast, men da vi ikke har en masse træ liggende og jeg i øvrigt ikke har hverken tiden eller evnerne til at bygge et pænt og velfungerende træskelet, var det ikke så ligetil. Min mand fik så den ide at man jo kunne bruge en billig havepavillon som skelet, og i dag er vidunderet så bygget i en mindre iøjnefaldende del af haven (det er ikke kønt, men det virker:)
Pris: Pavillon (3 X 3 m, XL byg) 199 kr, 0.15 mm dampspærreplast (50 m. rulle fra Jem og Fix) 250 kr, 2 ruller gaffa 50 kr. Ergo samlet pris på 500, og det tog en eftermiddag at lave. Jeg har gravet stængerne 35 cm ned i jorden og forsøgt at stabilisere yderligere med barduner (som ikke vil være en pind værd i en storm, men nu er det gjort). Derefter satte jeg plast på med gaffa: Startede der hvor døren er og satte plast hele vejen rundt. Jeg satte plasten fast ved at sætte den op rundt om stængerne og hæfte den på sig selv med gaffa. Plasten er ca. 30 cm for lang ned mod jorden, men det har jeg blot foldet ind i huset og sat krukker med sand i hjørnerne for at holde dem solidt nede i blæsevejr. I morgen vil jeg prøve at lave et vindue i taget, så der kan komme sol ned oppefra, men efter hvad jeg læser om tomater, er det nok overflødigt. Og så spekulerer jeg på hvordan jeg sørger for udluftning uden at klippe for meget i plasten - forslag modtages gerne!
Skrevet af: Mette Lund, 15. marts 2012 kl. 22.15
Ja, det er da billigt. Der er da ihvertfald gode muligheder for udluftning.
Selvom det nok tager lidt længere for jeres drivhus at blive varmt end et almindeligt drivhus, så skal det nok blive godt til tomater og agurker når vejret bliver lidt varmere.
Tillykke med det.
Vi byggede selv først et lille drivhus af billige lægder og klar plastdug- det står endnu efter 4 år, men nu er det nok også snart tiden, at det skal tages ned-jeg har fået et "rigtigt "drivhus.
Skrevet af: Eva Nellemann, 27. februar 2013 kl. 18.12
Hej Rikke,
Rigtig god idé. Har funderet over netop sådan en løsning, så jeg vil MEGET gerne vide, hvordan det er gået, og om jeres står endnu? Nogle gode tips og råd?
Mange hilsner
Eva
Skrevet af: Mette Holm, 3. april 2016 kl. 12.14
Interessant emne. Jeg skal også lave noget lignende med billige lægter. Er dampspærre stærk nok? Det er jo plastik og som sådan sårbart overfor sollys. Bonderøven sagde "Drivhus-plastik" om sin plast på rulle, men jeg kan ikke finde sådan noget.... Er der nogen her, der ved noget?
Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 3. april 2016 kl. 13.21
Her et link til drivhusplast:
drivhuse.blogspot.dk/2012/06/plast-til-drivhuset.html
Skrevet af: Mette Holm, 3. april 2016 kl. 13.30
Tak...Å´ååååh....det er dyrt!
Jeg tror, dampspærre bliver løsningen :-)
Skrevet af: Tom Andersen, 3. april 2016 kl. 13.38
Så skal du skifte hvert år p.g.a. UV-nedbrydning.
Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 3. april 2016 kl. 13.41
Jeg tror ikke dampspærre holder mere end én sæson, hvorimod drivhusplast holder i mange år, hvis det bliver korrekt opsat.
Skrevet af: Mette Holm, 3. april 2016 kl. 14.40
Jo, tak, men det har jeg ikke råd til.
Skrevet af: Mette Holm, 3. april 2016 kl. 14.42
De der grønne tunneller, man kan få for ca 600 kr....lukker de lys nok ind?
Skrevet af: Mette Holm, 3. april 2016 kl. 14.44
Hvad var det for en plastdug?
Skrevet af: Mette Holm, 3. april 2016 kl. 14.44
Det var til Rikke Jensen...
Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 4. april 2016 kl. 16.11
Rikke du skal nok tænke på, at skifte din dampspærreplast inden den bliver ret meget nedbrudt af solens UV-stråler. Hvis du venter til den af sig selv begynder at gå i stykker, så risikerer du, at plasten "knækker" i småstykker fordi den bliver hård og skør, og så kan du komme til at samle små plaststykker i haven i årevis. Det nedbrydes jo desværre ikke helt, det bliver bare hårdt og skørt.
Selv med en begrænset økonomi kan man godt købe et drivhus som ikke koster en hel bondegård. F.eks. ved da, at Barney og andre sælger et rundbuedrivhus som koster mindre end det halve af tilsvarende aludrivhuse, og så holder de formentlig i en længere årrække i modsætning til "pavillonhuset".
Har din kvikke mand så husket at sikre huset med nogle krydsafstivninger, ellers holder det ikke til det første blæsevejr ? Jeg synes ikke jeg kan se nogen afstivninger på billedet.
Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 4. april 2016 kl. 18.35
He he.. Haveglad. Pavillonhuset er fra 2012, så mon ikke det ér blæst væk for længe siden :-)
Skrevet af: Rikke Jensen, 4. april 2016 kl. 21.14
Hej Hej
Jeg kan da godt give en update på mit pavillondrivhus: Det stod en enkelt sæson, og jeg synes ikke at plastikket var særligt sol-medtaget. Når det er sagt, var sommeren heller ikke alt for god, og det endte også med at blive den største udfordring. Dels var det koldt, men måske endnu mere vigtigt, kunne jeg ikke holde træk og vind ude, og det kan agurker og tomater ikke ret godt lide. En del af problemet var måske placeringen i haven, men også at jeg ikke formåede at lave nogen særlig smart indgang, så jeg kunne ikke lukke ordentligt. Jeg var nu glad nok for løsningen som en midlertidig og billig model det ene år, men nu er det byttet ud med et stort robust drivhus i stedet.
:-)
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.