Forum

Kirsebærlaurbær

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: T. Jørgensen, 1. februar 2025 kl. 11.10

Hej,
vi har købt hus og nyder i øjeblikket at fremkomsten af vintergækker og erantis.
Dog vil vi gerne beskære en østlig +3m høj kirsebærlaurbær "hæk" mod offentlig skel , både i højde og i bredde. Den beskytter mod indbliksgener, den er bare blevet alt for stor.

Hvordan vil I gribe det an?
Jeg havde forestillet mig at beskære den i marts måned og klippe den tilbage omkring 1,5 -1,7m i højden og kraftig beskæring i siderne ligeså. Og forhåbentlig opleve at ny vækst vil gøre den tæt igen!

Hvad mener I?

Mvh
Torsten

1 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 1. februar 2025 kl. 11.42

En sådan hæk kan man så godt som ikke slå ihjel, så det er bare med at komme i gang med nedklipning. Medmindre vi får en hård frostperiode ville jeg gøre det på nuværende tidspunkt.
Ingeborg

2 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 1. februar 2025 kl. 11.45

Vores barnebarn står i samme situation, bare omvendt han vil gerne plante en sådan hæk. Men…. Jeg har selv dårlige erfaringer med laurbærkirsebær som solitærbuske. Jeg klipper i firm minimum om gange om året. Hvor ofte en hæk skal klippes må være det samme ?

3 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 1. februar 2025 kl. 14.59

Hej Torsten.

Jeg kan godt forstå at du vil igang med beskæring af dit kirsebær laurbær, men vendt hellere lidt. Nu er jeg lidt fagskadet og har lært at stedsegrønne buske skal beskæres i august. Jeg har selv en Som jeg klipper i august. Du kan godt risikere at du får frostskader, hvis altså februar viser frostskader og så ødelægger du mere end du gavner .

4 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 1. februar 2025 kl. 15.26

Beskæring af laurbærkirsebær
Laurbærkirsebær tåler fint at blive beskåret, selv hvis du foretager en hård beskæring. Har du plantet laurbærkirsebær som hæk, må du ikke klippe den, før den har fået den ønskede højde. Til gengæld kan du godt beskære let i siderne for at sikre hækkens tæthed.

Beskæring af laurbærkirsebær foretages mest optimalt efter blomstringen i sensommeren eller starten af efteråret. Vi anbefaler, at du beskærer med en grensaks og ikke en hækkeklipper. Grunden til det er, at hækkeklipperen efterlader de store blade med hakker og brune kanter, hvilket ikke er særligt smukt.

Kilde : Plantorama.

5 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan E, 2. februar 2025 kl. 9.15

Jeg har selv en lignende laurbærkirsebær-hæk, +3,5 meter i højde/bredde, som jeg skal have skåret _helt_ tilbage (i bund, så den kan skyde igen).

Det vil passe mig godt at gøre det her i foråret - og så når den også at have skudt nogle reele grene fra bunden inden næste vinter.

#3 Søren

Jeg hører/læser hvad du skriver omkring tidspunkt, men vil en efterårsbeskæring ikke kunne være problematisk i forhold til de sårbare mikro-skud som planten vil stå med, når vinter/frost kommer?

6 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan E, 2. februar 2025 kl. 9.15

Jeg har selv en lignende laurbærkirsebær-hæk, +3,5 meter i højde/bredde, som jeg skal have skåret _helt_ tilbage (i bund, så den kan skyde igen).

Det vil passe mig godt at gøre det her i foråret - og så når den også at have skudt nogle reele grene fra bunden inden næste vinter.

#3 Søren

Jeg hører/læser hvad du skriver omkring tidspunkt, men vil en efterårsbeskæring ikke kunne være problematisk i forhold til de sårbare mikro-skud som planten vil stå med, når vinter/frost kommer?

7 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 2. februar 2025 kl. 12.33

Hej Jan.

Jo det vil jeg mene. Derfor vil jeg gøre det i august så de nye skud der måtte komme kan nå at modne. Det er det man siger.

Men vejret er meget lumsk og derfor kan man ikke regne med at en beskæring på nuværende tidspunkt er sikkert.

8 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 2. februar 2025 kl. 14.15

Ps

Hvis du alligevel vælger at beskærer den her i februar og det skulle sætte ind med hård frost vil planten næppe dø. Men dens blade vil tage skade og ikke se køn ud . Derfor anbefaler man at vente til august. Så det er et spørgsmål om man kan leve med nogle grimme blade i lang tid .

Laurbærkirsebær tåler desuden en hård beskæring.

9 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 2. februar 2025 kl. 14.15

Ps

Hvis du alligevel vælger at beskærer den her i februar og det skulle sætte ind med hård frost vil planten næppe dø. Men dens blade vil tage skade og ikke se køn ud . Derfor anbefaler man at vente til august. Så det er et spørgsmål om man kan leve med nogle grimme blade i lang tid .

Laurbærkirsebær tåler desuden en hård beskæring.

10 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: T. Jørgensen, i går kl. 16.15

Tak for de mange input!
Jeg valgte at beskære i weekenden, så må vi se.
Tænker det nok skal blive fint - eneste minus lige nu er at jeg skulle have tage 20cm mere af højden.
Det må blive en anden gang ;-)

11 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, i går kl. 21.29

Hej T Jørgensen.

Jeg tror ikke at du skal frygte noget ud over nogle få ødelagde blade, men med hensyn til højden så kan du sagtens klippe mere af engang i maj måned altså efter frosten er væk. Grunden til at jeg nævner det er at din laurbær kirsebær størrelse gør at den vil gro rigtig meget fra Maj hvor varmen sætter ind og frem til August, hvor man normal klipper dem . Dette forudsætter at vi får en normal sommer med vand og varme og ikke hedebølge og tørke . Jeg har set at laurbærkirsebær kan sætte skud på ca 50 cm når de som i dit tilfælde er kommet rigtig godt igang .

Jeg selv syntes at det er nemmere at klippe laurbærkirsebær når de står med unge skud og nemmere at forme frem for at skulle beskærer dem med et ørnenæb .

Nyt svar til emnet »Kirsebærlaurbær«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Byhaver > Kirsebærlaurbær

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider