Skrevet af: Kirsten Egelund, 9. oktober 2024 kl. 12.33
Denne georgine lagde jeg i jorden i slut april. Hele sommeren er den bare groet og groet , men først nu i begyndelsen af oktober er den sprunget ud. Til gengæld er den kæmpestor ,blomsterhoved er nok mindst 15 cm i diameter og en stængel nærmest som en gren Derudover er der nu flere blomster på vej . Er der nogen ,der kan forklare mig , hvorfor springer den først ud nu ? Den har været ca .5 måneder om det og springer nu ud lige før ,vi kan forvente frost 🙄
Skrevet af: Søren Duun, 9. oktober 2024 kl. 13.21
Hej Kirsten.
Det lyder også mystisk, men jeg har også oplevet et sådan fænomen med andre planter, og uden jeg har en forklaring..
Skrevet af: Søren Duun, 9. oktober 2024 kl. 16.35
Hej igen.
Jeg har læst at geoginerne skal tages op inden frosten og sættes når jorden , når frosten er væk, det følgende forår.
Men geoginer må ikke mangle vand, omvendt må de hellere ikke stå i vand og i år har vi fået masser af vand. Forklaringen kan derfor være at årsagen til den manglende blomstring hos dig er noget fysiologisk, at rodnettet har taget skade i en periode og så er kommet senere i gang....Det er som sagt bare et gæt og sikkert ikke den rigtige forklaring. Men prøv at lægge sand under rodknolden så den bliver lidt drænet og ikke søber i vand frem over.
Skrevet af: Kirsten Egelund, 9. oktober 2024 kl. 19.47
Hej Søren. Tak for svar,Det virker som en plausibel forklaring.Den står i kanten af græsplænen ved fliser , der skråner lidt mod plænen. Så den kan have stået og soppet i den våde sommer og så groet helt vildt ,da vi fik den varme , gode sensommer. Tak for rådet med sand under knolden og ja den bliver selvfølgelig taget op før frosten sætter ind.
Skrevet af: Kirsten Egelund, 9. oktober 2024 kl. 19.47
Hej Søren. Tak for svar,Det virker som en plausibel forklaring.Den står i kanten af græsplænen ved fliser , der skråner lidt mod plænen. Så den kan have stået og soppet i den våde sommer og så groet helt vildt ,da vi fik den varme , gode sensommer. Tak for rådet med sand under knolden og ja den bliver selvfølgelig taget op før frosten sætter ind.
Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 13. oktober 2024 kl. 13.06
Vi havde et ski..koldt og langt forår, hvor mange planter kom sent i gang med væksten. Og nogen af de planter der i forvejen kan være lidt sene startere har jo ikke haft det lettere ved måske først at registrere grotemperaturer i de første sommermåneder.
Skrevet af: Kirsten Egelund, 15. oktober 2024 kl. 12.26
Ja,georginen voksede ihvertfald først rigtig fra juni. Men kun som grøn plante. Georginer blomstrer oftest fra juli,august. Denne her tog åbenbart lang tid om at sætte blomsterhoveder - ja i flertal. , for nu springer flere hoveder ud - midt i oktober 🤗
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.