Forum

Ny sået græs

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Rasmus Skov, 8. juni 2020 kl. 21.12

Hej,

Jeg valgte at så nyt græs i tørkeperioden. Det lykkedes og det begyndt at spire.

Men der er imidlertidig røget nogen ukrudtsfrø med rundt på den ny sået jord.

Jeg prøver at identificere ukrudtet, så jeg ved hvad jeg har i vente.

Er der en der ved hvad det er på billedet? Og hvordan jeg håndtere problemet nemmest her fra? De vokser desværre endel steder.

Håber der en venlig sjæl der kan hjælpe,

Rasmus

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 8. juni 2020 kl. 21.40

Det er lidt svært at se hvad præcist det er, for med de kimblade kan det være flere forskellige arter, men hvis det er etårige ukrudt du har dør de ofte så snart at du har slået græsset nogle gang. Det er straks være med flere årige ukrudt.
Ukrudt i nyanlagte græsplæner kan stor set ikke undgås og derfor bruges der også mange kemikalier for at holde dem rene. Men hvis du googler ukrudt i græsplænen er der flere ting du kan gøre for at mindske det. Bl.a at holde plænen med gødning holde en høj klippe afstand på ca 4 til 5 cm, vertikal skærer plænen og sikkert også mere jeg ikke lige har fået nævnt.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rasmus Skov, 9. juni 2020 kl. 2.25

Hej Søren,

Det var en stor skvalderkål/brandnælde mark før, med nogen lede tidsler.

Jeg var hele møget igennem med høtyv (20-30 sække rødder) og bagefter en finere sortering hvor jeg brugte noget hønsenet til at filtrere jorden.

Men da jeg gik igang var ukrudtet ikke i modning. Så de havde jo ingen frø at smide!!

-synes ikke det ligner skvalderkål eller brændnælde(Heldigvis :-p )

Ellers kan man måske i tidligt stadige, skovle det øverste lag væk og fylde noget topdressing i og gen-så?
Det ser ud til, at det kun rigtigt har ramt et lille hjørne af plænen.

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christian Jessen, 9. september 2020 kl. 13.36

Skvalderkål er da også en værre satan. Vi forsøger virkelig at bekæmpe det. Dog dukker det op hele tiden.

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 9. september 2020 kl. 18.26

Skvalderkål i græsplænen stresses af at blive slået ofte, men der kan godt gå noget tid før at det er hel væk. Derimod at det næsten umuligt at komme af med, hvis man har det i sine staudebede og ikke er over det ofte. Dels kræver det ene grundig rengøring af bedene og dels at man er over det fremadrettet.

Hej Rasmus
Prøv at tage et nærbillede af "ukrudtet" og lad os se om ikke vi kan komme det nærmere..

Nyt svar til emnet »Ny sået græs«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Byhaver > Ny sået græs

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider