Forum

Jordbær, Everest

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jeppe B. P., 9. maj 2020 kl. 14.11

Hej,

Jeg leder med lys og lygte efter jordbærsorten Everest, men jeg kan ikke umiddelbart finde den nogen steder.

Skulle der være nogen herinde, som ligger inde med stiklinger på Sjælland, som de vil sælge, er jeg meget interesseret!

Vh. Jeppe

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 9. maj 2020 kl. 17.59

Det er godt nok noget af en opgave du har kastet dig ud i. Jeg kan hellere ikke finde en forhandler af dem herhjemme, men har du prøvet med en translatør og oversætte ordret jordbær/jordbær sort på hollandsk og så efterfølgende Google det?

Jeg er næsten 100 procent sikker på at en eller anden planteskole dernede har den. Jeg har tidligere haft en god planteskole, der hed fam. Ewalds eller noget i den retning, men jeg kan ikke finde dem mere, men de havde næsten alt. Tidligere havde Bakker. nl. også alt muligt, men dem vil jeg bestemt ikke anbefale også selvom jeg ved at andre har gode erfaringer med dem.

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 9. maj 2020 kl. 18.09

Der er også denne mulighed at finde frem til denne jordbær avler og så høre om ikke du må komme forbi og hente og evt købe nogle aflæggere af ham..... Han kan kun sige nej.

fyens.dk/artikel/jordb%C3%A6r-hele-%C3%A5ret

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jeppe B. P., 9. maj 2020 kl. 18.27

Hej Søren,

Storartet med din hjælp, tak!

Jeg har måske en åbning gennem en privat avler jeg fandt via Facebook, men ellers vil jeg helt klart tjekke de hollandske planteskoler ud.

Noget andet er, jeg har lidt svært ved at forstå, de er så svære at opdrive?! Middel-store jordbær som både kan spises friske og fryses ned fra juni til oktober. What’s not to like? :-)

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 9. maj 2020 kl. 19.24

Det kan være at der er en slags "copyright" på sorten og så bliver den ikke bare solgt til hvem som helst. Det kan også være at efterspørgslen ikke er stor på remonteret jordbær i blandt avlere, at man har udbredt den, men sidstnævnte tror jeg ikke på.

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 9. maj 2020 kl. 22.07

Den er i fri handel i Storbritannien. Den har så vidt jeg kan forstå en speciel klatrende vækstform. Jeg kunne forestille mig at det ikke er i så høj kurs hos professionelle avlere. Ellers er en forklaring på at den er svær at finde måske simpelthen at plantecentrene er stokkonservative mht. jordbærsorter.

7 af 7 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 25. maj 2020 kl. 19.57

Slettet af administrator 26. maj 2020 kl. 8.16.

Nyt svar til emnet »Jordbær, Everest«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Byhaver > Jordbær, Everest

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider