Forum

Problemer med liguster

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Emil Bruhn, 3. maj 2020 kl. 21.34

hej jeg søger gode råd blandt havefolket 🙂 jeg har en ca. 4 år gammel ligusterhæk det meste af hækken gror rigtig godt og har gjort det siden jeg plantede den. men jeg har to huller i den på ca 1.5 meter. 10 planter hver sted. hvor flere af planterne gror rigtig dårligt og får gullige blade kort efter at der kommer blade på dem.
for 2 år siden da jeg kunne se at hækplanterne ikke havde det godt prøvede jeg at fjerne de syge erstatte jorden efter alle forskrifter ifølge en planteskole i ca 1.5 meters dybde men
samme problem. jeg tænker at det næsten kun kan have noget med jorden at gøre men er lidt på bar bund. håber der er nogen der kan hjælpe 😉

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Emil Bruhn, 3. maj 2020 kl. 21.36

resten af hækken

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 3. maj 2020 kl. 21.59

Ved første øjekast, traktose. Men hvis du har udskiftet jorden i over en meter i dybden er det udelukket. Hvor bredt har du udskiftet. Hvis der er sort jord fra genbrugs stationen (det kan være stærke sager) i det nye bed er rødderne svedet. Har du gødet planterne lovlig meget ved plantningen sker det samme. Hvordan ser rødderne ud.

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 3. maj 2020 kl. 22.13

Du har ret i at det ser lidt besynderligt ud.

Jeg er meget sikker på at det er i jorden problemet er og umiddelbart vil jeg også mene at det er jord strukturen, den er galt med at dine planter ikke får luft til rødderne. Det kaldes traktose af fagmænd og betyder at din jord er sammenpresset
Du kan komme alt den gode planteskole jord på, men det løser bare ikke problemet. Du skal ned og grave i jorden, så vil hækken med tiden, få mulighed for at optage mere vand og næring.

En anden mulighed er hvis der ligger nogle varmerør lige under og isoleringen er utæt at så slipper varmen op igennem jorden og udtørre den, så vil hækken også blive svagtvoksende.

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 3. maj 2020 kl. 22.22

Hvis du har gravet i jorden ned til 1,5 meter kan du også havde fået byttet om på muldjorden og måske plantet i råjorden og så kan der opstå nogle giftige gasarter med tiden. Det er derfor vigtig at fordele jorden i fraktioner,, så man ikke får ødelagt jordstrukturen.

5 af 5 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 25. maj 2020 kl. 19.58

Slettet af administrator 26. maj 2020 kl. 8.16.

Nyt svar til emnet »Problemer med liguster«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Byhaver > Problemer med liguster

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider