Skrevet af: Marc V. E., 30. april 2020 kl. 17.15
Hej,
Jeg har en muret plantekumme, som på billedet.
Der er et lag leca-nødder i bunden, pakket ind i fiberdug, samt drænrør ført til faskine.
Der er 45 cm. jord i bredden og 50 cm. i dybden. Altså ikke alverden.
Jeg har nogle kirsebær-laurbær i overskud. Kan de sættes her og klare den?
Hvis den ikke går, har I så nogle bud på noget stedsegrønt der kan nå en 160-180 op i højden og lukke af? :)
På forhånd tak.
Skrevet af: Lars Holt, 30. april 2020 kl. 18.05
Hvorfor må dine kommende planter ikke få direkte adgang til den livgivende jord?
Skrevet af: Marc V. E., 30. april 2020 kl. 18.31
Hej Lars,
Det må de såmænd også. Tanken var at plante hæk, og hvad jeg læste ifb. plantekasser, var at dræn var vigtigt. Det kan jeg ikke opfylde her... Men kan være jeg er skævt på den :)
Skrevet af: Marc V. E., 30. april 2020 kl. 18.38
... altså opfylde det på andre måder en dræn i bunden. Med mindre stene er “utætte” nok.
Skrevet af: Søren Duun, 30. april 2020 kl. 20.44
Du skal regne med at kummen bliver rigtig varm om sommeren, også selvom den ikke står i direkte sol, hvilket betyder at du skal være efter med vandig ret ofte og i mange år. Laurbær kirsebær får et stort rodnet og kan i værste tilfælde ødelægge muren med tiden. Især hvis den også udsættes for frostskader/sprængninger.
Hvis du efter min mening skal plante noget og som ville have en chance og tåle lidt tørke skal det være lavendel, men de giver ikke de ønskede 160 cm, som du ønsker, men jeg kan ikke komme i tanke om nogle planter, der vi kunne opfylde dine ønsker også hvis det skal være holdbart og give et godt og pænt resultat.
Skrevet af: Lars Holt, 30. april 2020 kl. 22.32
Er der jord i bunden af kummen, eller ligger der fliser under? Hvis der er jord i bunden burde der ikke være problemer med dræn - de omgivende flisearealer har fald mod vejen.
Skrevet af: Marc V. E., 30. april 2020 kl. 22.53
Hej Lars,
Der er jord i bunden, men blokkene er støbt ned med beton omkring siderne, så der er ikke meget bredde nede i bunden... 20 cm. cirka. I enden af kummen ud mod vejen, er der desuden et 110 mm. kloakrør nede i midten.
Jeg overvejer om jeg skal fjerne det drænlag jeg har lavet, men er godt nok meget i tvivl :)
Skrevet af: Søren Duun, 30. april 2020 kl. 23.19
Selvom der skulle være et godt dræn så vil du stadig få problemer som jeg tidligere har nævnt. Den måde man har lavet kummen på er ved bl. a at støbe bag til. Hvis du hugger det af svækker du muren.
Skrevet af: Claus K Madsen, 1. maj 2020 kl. 11.23
Planter af den størrelse du ønsker har et stort vandforbrug som ikke kan dækkes af den regn som rammer kassen om sommeren. Du vil skulle vande meget som de andre også siger. Jeg vil foreslå at du i stedet laver et hegn/stativ i den ønskede højde og lader en slyngplante vokse der i. Jeg 'tror' den bruger mindre vand.
Skrevet af: Anonym bruger, 25. maj 2020 kl. 19.58
Slettet af administrator 26. maj 2020 kl. 8.16.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.