Forum

Klatreplanter vil ikke klatre

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Cecilie Svendsen, 6. april 2020 kl. 18.56

Jeg er total have-nybegynder, så jeg håber, I vil bære over med min uvidenhed:

Sidste år fik vi opsat et nyt, relativt højt plankeværk i trykimprægneret træ ind mod naboen. Vi besluttede os for at begrønne det lidt kedelige plankeværk med nogle klatreplanter, så vi købte nogle vedbend-planter - som skulle være hårdføre og hurtigklatrende - og bandt dem op af plankeværket med snor i forventning om, at de inden længe selv ville “tage fat” med deres små “fødder”. Men et år efter er der ikke sket noget. De “hænger” bare i snorene uden at hæfte til plankeværket overhovedet.

Burde de ikke være begyndt at klatre, bare en smule? Kan det skyldes at træet er behandlet med noget “giftigt”? Egner vedbend sige ikke til en sydvendt flade? Er der andre planter, der ville være bedre egnet til formålet?

Håber nogen kan give et godt råd til en ny haveejer 😊

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 6. april 2020 kl. 19.23

Der findes typer af vedbend som klatrer og typer som kryber hen ad jorden. Ved du hvilken vedbend du har?

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Cecilie Svendsen, 6. april 2020 kl. 19.58

Næh - jeg mener, de blev solgt som storbladet Efeu/Hedera hibernica. Da jeg købte dem, så det ud til, at de havde dannet små "hæfterødder" langs stænglerne - men det virker ikke til, at der er dannet nye af disse, eller de har i hvert fald ikke grebet fat i overfladen af plankeværket. De gror ellers fint nok - på nær et par af planterne, som ser lidt sløje ud.

Kan det være fordi, det simpelthen er den "krybende" udgave, jeg har fået købt?

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 6. april 2020 kl. 20.03

Tålmodighed er en af de ypperste dyder for en havemand/kvinde.
Ingeborg

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 6. april 2020 kl. 21.56

Den kan både klatre og krybe. Jeg ved ikke om det nødvendigvis er en god ide at binde dem op ad hegnet. Måske ved andre?

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 6. april 2020 kl. 23.17

Ud fra det jeg kan læse mig til er den vedbend du har købt ikke den mest ideelle til at få til at gro op ad et hegn.

Den hedder også Irsk vedbend, Hedera hibernica: har store grønne blade, som er velegnede til bunddække eller rumdeling i haven. Irsk vedbend er en stedsegrøn lian, som har en krybende og klatrende vækstform. Grenene på denne vedbend er knudrede og forvredne med særlige klatrerødder.

Jeg ville have foreslået at du havde fået, den der hedder Hedera Helix, som også er nem at opformeret og som jeg læser det hæfter sig bedre...

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Cecilie Svendsen, 7. april 2020 kl. 6.51

Tak for svarene alle sammen. Det kan være jeg giver det lidt mere tid, som Ingeborg foreslår. :-)
Hvis ikke det virker, overvejer jeg at gøre et nyt forsøg med en anden slyngplante. Har I nogle gode forslag til andre selvhæftende planter, der kunne klare sig godt op af sådan et sydvendt plankeværk? (Er mest til hvide blomster, hvis det er noget blomstrende - eller måske en vildvin med nogle pæne høstfarver)

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 8. april 2020 kl. 16.25

Kunne det tænkes, at "klatrerødderne/hæfterødderne" bare heller ikke kan li' det trykimprægnerede træ ?

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 8. april 2020 kl. 17.31

Mener at Politikens forlag engang udgang en bog om forskellige slyngplanter til haven. Når biblioteket åbner igen er der stor mulighed for at kunne låne den.

Ellers kan du fjernlåne den via Bibliotek.dk

God læselyst..

PS ser lige om jeg ikke kan finde den hel rigtige titel.

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 8. april 2020 kl. 17.37

Den hedder clematis og andre slyngplanter

pensum.dk/politikens-bog-om-clematis-og-andre-klatreplanter_flemming-hansen/9788756772815

Her er den dog til salg for kr 100.

Nyt svar til emnet »Klatreplanter vil ikke klatre«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Byhaver > Klatreplanter vil ikke klatre

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider