Forum

Klatreplanter vil ikke klatre

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Cecilie Svendsen, 6. april 2020 kl. 18.56

Jeg er total have-nybegynder, så jeg håber, I vil bære over med min uvidenhed:

Sidste år fik vi opsat et nyt, relativt højt plankeværk i trykimprægneret træ ind mod naboen. Vi besluttede os for at begrønne det lidt kedelige plankeværk med nogle klatreplanter, så vi købte nogle vedbend-planter - som skulle være hårdføre og hurtigklatrende - og bandt dem op af plankeværket med snor i forventning om, at de inden længe selv ville “tage fat” med deres små “fødder”. Men et år efter er der ikke sket noget. De “hænger” bare i snorene uden at hæfte til plankeværket overhovedet.

Burde de ikke være begyndt at klatre, bare en smule? Kan det skyldes at træet er behandlet med noget “giftigt”? Egner vedbend sige ikke til en sydvendt flade? Er der andre planter, der ville være bedre egnet til formålet?

Håber nogen kan give et godt råd til en ny haveejer 😊

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 6. april 2020 kl. 19.23

Der findes typer af vedbend som klatrer og typer som kryber hen ad jorden. Ved du hvilken vedbend du har?

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Cecilie Svendsen, 6. april 2020 kl. 19.58

Næh - jeg mener, de blev solgt som storbladet Efeu/Hedera hibernica. Da jeg købte dem, så det ud til, at de havde dannet små "hæfterødder" langs stænglerne - men det virker ikke til, at der er dannet nye af disse, eller de har i hvert fald ikke grebet fat i overfladen af plankeværket. De gror ellers fint nok - på nær et par af planterne, som ser lidt sløje ud.

Kan det være fordi, det simpelthen er den "krybende" udgave, jeg har fået købt?

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 6. april 2020 kl. 20.03

Tålmodighed er en af de ypperste dyder for en havemand/kvinde.
Ingeborg

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 6. april 2020 kl. 21.56