Skrevet af: Jan K., 27. juli 2018 kl. 22.11
Hejsa.
Jeg er i den heldige situation at jeg har fået en engletrompet af en gavmild nabo.
Jeg har dog nogle spørgsmål.
Min nabo siger at den måde han holder dem på er at han klipper dem helt ned hvert år. Og kan da også se at den er klippet flere gange ca. 20cm. højde. Den har mange stammer som udspringer nede fra de gamle stammer.
Den er ca. 190 cm høj og den er bare så flot.
1
Jeg kan dog se herinde at folk siger de skal klippes over y'et??
Hvorfor det? Jeg synes da ikke min nye ser ud til at har noget problem med at blive klippet helt ned??
2
Min nabo siger at når roden bliver for stor til den murebalje den står i, ja så flækker han lige rodklumpen i 2 med en håndsav, og vupti - så har han to planter. (en af de små afsav jeg har fået)
Mit spørgsmål er så, er dette den bedste og nemmeste måde at formere dem på, hvis jeg nu selv vil formere dem?
3.
Som i kan se på billedet står den lige nu med mange smukke trompeter.
Men jeg kan se at de visner et par dage efter de er sprunget ud.
Skal jeg pille dem af for at fremskynde flere blomsterskud (som mange andre planter) eller skal de blive sidende?
4.
Jeg er jo faldet pladask for denne plante. Hvor mange forskellige farver findes de i, og hvor får man fat i dem?
På forhånd, mange tak :)
Skrevet af: Ayoe B. P., 27. juli 2018 kl. 22.38
Jeg kan ikke svare dig på det med formering/klipning - men de findes stort set i alle farver, så der er noget at samle på. Man kan uden tvivl finde mange forskellige farver på div. plantecentre, men også havegrupper og byttecentraler, hvis man søger lidt på nettet. Måske kan man også bestille frø hjem fra udlandet. ;)
Her er blot et udvalg fundet på Google. ;)
www.google.dk/search?q=engletrompet&rlz=1C1CHZL_daDK681DK681&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiHnoHVkMDcAhVGDOwKHY3DAcAQ_AUICigB&biw=1517&bih=701
Skrevet af: Doris Møller, 28. juli 2018 kl. 7.42
Hej Jan K.
Hvis du og din nabo er tilfredse med den måde, engletrompeterne plejer at blive klippet ned på hos din nabo, er der jo ingen grund til at lave om på det!
Jeg plejer at klippe min ned på samme måde, men har været lidt utilfreds, fordi planten har insisteret på at sætte en masse grønt - altså vokse sig meget stor, før den vil blomstre, og de seneste par år er blomstringen således først kommet i gang i begyndelsen af november.
Grunden til, at der så er nogle, der er begyndt at omtale Y-punkter, er, at det åbenbart er fra disse punkter, at blomsterne kommer. Desuden skulle engletrompet være uhyre nem at stiklingeformere. Hvis man derfor skærer en stikling af neden for Y’et (ikke over) og får rod på den, så skulle man året efter have en lille, overskuelig plante, der begynder at blomstre tidligt på sæsonen, fordi den allerede har et Y.
Jeg har faktisk allerede prøvet! Min engletrompet fik hvide fluer for et par uger siden, og da den står indendørs, ville det blive vanskeligt at fjerne fluerne. Derfor skar jeg den helt ned. Men jeg gemte to stiklinger med Y-punkter, som jeg nu prøver at få rod på. Jeg har lidt på fornemmelsen, at det er rigeligt varmt til den manøvre, men foreløbig går alt godt.
Jeg ville pille de visne blomster af, for det ser pænest ud!
M.v.h.
Doris Møller
Skrevet af: Svend Høst, 28. juli 2018 kl. 10.14
1/ Blomsterne kommer i de såkaldte Y punkter , hvis man klipper helt ned så starter planten forfra om foråret og det tager tid før Y punkterne komme , typisk først i september .
2/ Engletrompeter er utrolige nemme at stiklinge formere , klip en gren af , riv alle bladene af og stik den i fugtigt så og priklejord i en potte , sæt den lyst og lunt , den vil hurtigt begynde at skyde fra bladhjørnerne , hvis man vælger at beholde nogle blade på stiklingen , så skal potten og planten dækkes over med en klar plastpose.
3/ Fjern du bare de gamle blomster , men jeg tror ikke det fremmer blomstringen
4/ De findes i hvide , gule og nogle der går lidt over i rødt , netto sælger dem hvert forår , og det gør mange havecentere også.
Jeg dyrker dem direkte i jorden , det giver planten muligheder for at blive kæmpestor ,den bliver gravet op om efteråret med så megen rod som muligt , skåret ned til Y punkter , de fleste blade bliver pillet af , overvinteres køligt og lyst i en spand og vandes efter behov.
Engletrompeter en en meget grådig plante som skal have masser af gødning og vandes godt.
Skrevet af: Bente Madsen, 28. juli 2018 kl. 12.14
På facebook findes der flere grupper med samlere af engletrompeter også en salg- og byttegruppe
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.