Skrevet af: Martin Jakobsen, 20. maj 2018 kl. 22.18
Hejsa,
Jeg har i år fået store problemer med min græsplæne.
Efter at have fjernet mos med først mosfjerner og dernæst rive. Har jeg fået usædvanlig mange huller/pletter i græsplænen.
Jeg har gødet og kalket 2 gange og dernæst vandet plænen flere gange. Uden nogen form for held .
Jeg har vedhæftet et par billeder så i kan se problemet.
Nogle gode råde😊?
Pft.
Vh Martin Jakobsen
Skrevet af: Lars Holt, 20. maj 2018 kl. 22.51
Hvad er mosfjerner?
Skrevet af: Ayoe B. P., 20. maj 2018 kl. 23.01
@Lars
Måske noget vi ikke er så glade for herinde? ;)
Skrevet af: Claus K Madsen, 20. maj 2018 kl. 23.07
Det er meget tørt i det meste af landet lige nu. Vent og se om ikke der kommer vækst i plænen når regnen vender tilbage.
www.dmi.dk/vejr/maalinger/toerkeindeks/
Jo, du kan selvfølgelig også vande. Husk blot en kubikmeter på 100 m2 plæne kun svarer til 10 mm regn. Det bliver hurtigt dyrt og ressourcespild er det også.
Skrevet af: Martin Jakobsen, 21. maj 2018 kl. 8.13
Der er brugt en vertikalskærer...
Skrevet af: Martin Jakobsen, 21. maj 2018 kl. 8.14
Hej Claus,
Tak for dit svar!
Jeg afventer og ser om DMI ikke kommer med regn:).
Skrevet af: Jakob B., 21. maj 2018 kl. 9.37
@Martin Jakobsen
Ingen grund til panik. Min mor siger selv, at græs kommer altid igen.! :-)
Jeg så engang i Det Grønne Rejsehold, at gartneren anbefalede, at man venter længe med at slå græsset første gang om foråret, fordi røddernes dybde bliver som stråets længde. Og derfor, jo længere man lader plænen blive før den første klipning, jo bedre vil den kunne modstå tørke i løbet af sommeren.
Jeg bruger selv rådet omvendt, fordi jeg hellere vil have tørre pletter og spare en klipning eller to.
Hvis det var mig, og pletterne ikke er giftige af kemisk mosfjerner, så ville jeg også overveje at dyrke noget spiseligt i disse herlige ukrudtsfri områder.
www.havenyt.dk/forum/koekkenhaven/18673.html
Når regnen kommer, så kan du evt. også ilte jorden lidt og transplantere noget græs med en spade fra kanterne, så pletterne lukkes lidt hurtigere.
Skrevet af: Lars Holt, 21. maj 2018 kl. 11.55
En vertikal skærer er fin. Jeg frygtede, at du havde slået græsset ihjel med gift.
Det er for tørt nu, men til september kan du topdresse og så nye græsfrø i hullerne.
Skrevet af: H. Christensen, 21. maj 2018 kl. 18.35
Det er altid en god ide at efterså og topdresse når man har vertikal skåret.
Frøene skal nok spire når de rette forhold er til det.
Det kan du sagtens gøre nu så skal du nok få plæne igen når vi for en regnvejrs periode.
Mvh
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.