Skrevet af: Asbjørn Hansen, 18. maj 2018 kl. 23.22
Jeg har bestilt alm bøgeplanter hos en planteskole men da jeg modtog disse var der en blodbøg imellem. Eller det vil sige, planten (som er en færdighæk) ser alm grøn ud på den første meter i højden men har røde blade i toppen...hmm..findes der ‘hybrid’ versioner af bøg eller er min plante en blodbøg eller er det en alm bøg som bliver grøn med tiden?
Skrevet af: Lars Holt, 18. maj 2018 kl. 23.35
Blodbøg er blot en bøg, der har røde blade. Sår man frøene fra blodbøg vil nogle (få) blive blodrøde, de fleste vil blive svagere røde, og nogle få vil blive grønne.
Bøg er frøformeret, så bestøvning fra en blodbøg i nærheden kan give rødlig farve i de nye planter.
Vores selvsåede blodbøg skifter farve i løbet af året, men er ikke helt blodrød på noget tidspunkt.
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 19. maj 2018 kl. 21.11
Hvis en rød bøg står med skygge på den nederste del af bladene, kan den godt være grøn, men sollyset gør toppen rødlig.
Røde frøplanter hedder ikke blodbøg, men rødbøg.
Blodbøg er podet af en udvalgt klon med mørkerøde blade.
Du må henvende dig til planteskolen evt. med foto og spørge hvad de vil gøre ved fejlfarven.
Hilsen
Anne Marie
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.