Forum

Pakke halvmur ind i grønt

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Marie H, 27. april 2018 kl. 10.56

Jeg bor i en lejebolig, som har denne mystiske konstruktion i haven. Vi kalder den for borgruinen.
Af udlejer har jeg fået lov til at beplante den med klatreplanter, så nu er spørgsmålet: Hvordan får jeg den hurtigst og billigst muligt "pakket ind i grønt"? Gerne med blomster osv. men helst uden for meget arbejde.

Billedet er taget fra syd. Dvs. at hjørnet mellem de to vægge med vinduesåbninger vender mod nord.

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 27. april 2018 kl. 11.46

Specielt varmeelskende klematis i hjørnet? Mere voldsomt, Blåregn? (skal beskæres) Nyttigt, Vin eller minikiwi? (skal beskæres) Rådhusvin har ingen blomster, men vil nok være den hurtigste med mindst arbejde.

Spændende særpræget plet med mange muligheder i øvrigt :)

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 27. april 2018 kl. 20.10

Eller efeu- er det ikke det der normalt vokser på borgruiner?

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 27. april 2018 kl. 21.02

Hej Marie H

Måske kan det være en god ide at få en snak med de to naboer, der har hhv træhegn og hæk, som støder op til / er på bagsiden af bygningsværket.
Hvis efeu eller rådhusvin plantes ved murværket i Jeres fælleshave vil det hvert år være temmelig arbejdskrævende at holde det klippet /beskåret tilstrækkeligt til, at naboerne kan opretholde deres hegnsløsning....

En anden måde at sløre bygningsværket på end ved at plante noget, der skal gro op af murene kan være at etablere en lund mellem Jeres beboelsesbygninger og bygningsværket.

Det kunne være en lille stævningsskov med Eg, Hassel eller Avnbøg. Vælg den I synes bedst om - undgå blandinger , fordi de giver et mere uroligt vækstmønster til en forholdsvis lille plantning.
Alle tre typer kan rumme et flot forårsflor med blomsterløg (vælg fx påske- eller pinseliljer) i bunden.
Skal "stævnes", dvs skæres ned til 10 cm over jorden med 5 - 8 års mellemrum.
Planteforbruget kan tilpasses budgettet - hvis I vælger barrodsplanter og forbereder plantningen til oktober / november kan der købes rigtig mange planter for nogen hundrede kroner.

Det kunne også være en lund af Sargentsæbler - de opnår en højde på 2 - 3 meter og tåler nedskæring (hvis de skulle trives lidt for godt).
Da det er en lysåben buskagtig vækst, vil den også kunne give plads for og læ til et "løgbed". Igen her vil mit forslag være at vælge mellem de muligheder, der er mest attraktive og så nøjes med at sætte en enkelt slags løg. Planteafstand kunne godt være 1 meter - og vær opmærksom på, at der de første tre vækstår skal holdes ukrudtsfri i en cirkel på ca 50 cm i diameter udenom hver plante.

Helt optimalt kunne det være at lade græsset gro langt i "lunden" eller "stævningsskoven" og kun høste en gang eller to om året (i maj og i september) med le eller buskrydder. Fjern det I høster.
Sådan en bundvækst vil være et fremragende skjul for insekter, deres æg og pupper og for ynglende fugle!

Jeg håber du / I vil overveje at lade både murene og naboerne stå frit - og så ser det da ud som om "grilleriet" har kronede dage i det lidt løjerlige byggeri :-)

Venlig hilsen
Lone

Nyt svar til emnet »Pakke halvmur ind i grønt«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Byhaver > Pakke halvmur ind i grønt

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider