Forum

Klematis vækst og stauder i altankasser

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: K. Nielsen, 19. april 2018 kl. 13.49

Hej,

Jeg smider lige to spørgsmål under samme indlæg!

1. Jeg plantede en klematis sidste år, og har beskåret den kraftigt dette forår. Det kommer der ingen blomster ud af, men efter sigende skulle den blive flottere de kommende år.
Mit spørgsmål er om jeg kan beskære klematissen løbende denne sommer, altså under vækstperioden, hvis den vokser Sig for stor? Det gjorde den nemlig en del allerede sidste sæson og blev meget ranglet.

2. Jeg har hængt nogle altankasser op på et sydvendt hegn. Kasserne hænger mod nord, og hegnet er nok ca 180 cm. De får derfor en masse sol fraovrn, men hænger også ret højt oope. For at få mest glæde af kasserne, tænker jeg dog at få nogle stauder der ikke får stængler, men derimod en mere busket blomstring og meget gerne med lidt fald, så de falder ud over altankassernr.
Jeg har overvejet en slyngplante som kaprifolie, men er bange for at hvis den hænger for meget, så får den ikke nok sol. Så vil den blive skærmet af hegnet.

Nogle gode ideer til hvad der kunne være smart? Det skal være hårdføre stauder. Jeg har bl.a. fået foræret en Sankthansurt, som er i den ene kasse. Kan dog være jeg udplanter den i et bed, hvis jeg ikke synes den egner sig til at være så højt oppe.
Jeg har vedhæftet et billede af den ene kasse.

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 19. april 2018 kl. 15.39

Der er flere slagt klematis, og de skal ikke beskæres ens.
Hvilken klematis har du?

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: K. Nielsen, 20. april 2018 kl. 11.27

Jeg er klar over at der er 3 typer klematis. Min blomstrer på sidste års skud, og tror det er type 1.
Jeg vil bare høre om man må beskære den i løbet af sommeren, imens den stadig er i vækst (i live).

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 20. april 2018 kl. 13.55

De beskæres let efter blomstring.

Nyt svar til emnet »Klematis vækst og stauder i altankasser«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Byhaver > Klematis vækst og stauder i altankasser

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider