Forum

Gode planter mellem fliserne?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ole Laursen, 31. marts 2018 kl. 7.47

Jeg har købt et lidt nyere hus hvor arkitekten i sin uendelige visdom har besluttet at der skulle være herregårdsfliser (de små rektangulære betonfliser) i en meter bred stribe omkring.

Som man kan tænke sig har jeg derfor tørketolerant græs og mælkebøtter i en del fuger. Jeg har ikke noget mod planter mellem mine fliser, de bliver jo jokket i stykker der hvor man går så funktionelt er der ikke noget problem - men græs og mælkebøtter er altså ikke pænt.

Er der nogen der har et godt forslag til hårdføre stenbedsplanter jeg kunne så som kunne optage mellemrummene så der ikke er plads til græsset?

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: H. Christensen, 31. marts 2018 kl. 9.25

Trædebregner. Men de breder sig.
Mvh

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alice Greifenstein, 31. marts 2018 kl. 23.55

Smalbladet timian. Den kan klippes, hvis den bliver for bred.

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 1. april 2018 kl. 22.24

Eller du kan luge- og så få lagt noget fugemateriale ud, så du slipper for problemet de næste par år.

Planter vil gøre, at der kommer mere organisk materiale (visne blade mm- og ukrudtsfrø). Medmindre du elsker at feje/betjene en løvblæser.

Nu synes jeg, personligt, at herregårdssten og belægninger tæt på huse burde være.. Noget man tænker meget over. Jeg har selv 1 meter belægningssten lige op og ned af hytten, og man GÅR jo ikke der... Så hellere et bed på ½ meter nærmest huset.

Mvh
Tine

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole Laursen, 2. april 2018 kl. 15.59

Tak for forslagene! Jeg prøver at se hvad der klarer skærene.

Tine: jeg har overvejet det, men jeg har en idé om at det er en stakket frist, og det er altså lidt en trist stenørken med de fliser.

Jeg kunne selvfølgelig også bare pille fliserne op, men det er faktisk eneste adgangsvej rundt om huset så de har også en funktion. Lidt fejning en gang i mellem har jeg ikke noget imod, og så har jeg en børneflok til at trampe en sti. :)

Min svigerfar har et 100 år gammelt hus på landet med toppede brosten - det ser altså flot ud, med forskellige mosser og små grønne vækster.

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: H. Christensen, 2. april 2018 kl. 16.58

Man kan gøre dette men det kræver lidt tålmodighed

Nyt svar til emnet »Gode planter mellem fliserne?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Byhaver > Gode planter mellem fliserne?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider