Forum

Hvor finder jeg denne plante?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Sofus Pilehave, 24. marts 2018 kl. 14.43

Hej, jeg er er stødt på den denne her plante flere steder på internettet. Den hedder manihot grahamii eller Hardy Tapioca på engelsk. Jeg synes at den har nogle af de flotteste blade jeg har set! Den kan vist både dyrkes ude og inde. Her er der billeder af den: www.pinterest.dk/search/pins/?q=Hardy%20Tapioca&rs=typed&term_meta[]=Hardy%7Ctyped&term_meta[]=Tapioca%7Ctyped

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 24. marts 2018 kl. 19.58

Hej Profus Pilehave

Det er - måske - en ikke så fredeligt plante, du er interesseret i - den er rapporteret invasiv gennem frøspredning i Nordamerika, Australien og Italien.

Den er frosttålsom - og kan blive op mod et par meter høj og overskygger (= tager livet af) andre vækster, der hvor den trives - enten ved at overvintre roden eller ved frøsætning.
Blade og rodknolde indeholder giftig hvid saft.

Den stammer fra Sydamerika og har næppe naturlige konkurrenter (svampe / insekter) på vores breddegrader.

Så måske er det værd at genoverveje....
Tillad mig at minde om, at engang var Rosa Rugosa, Pileurt og Gyvel interessante indslag i haver. Nu er der store vanskeligheder med at sikre de planter og dyr levesteder, hvor disse invasive arter har bredt sig uhæmmet....

Venlig hilsen
Lone

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sofus Pilehave, 24. marts 2018 kl. 20.24

Hej Lone, mange tak for dit svar! jeg må desværre bare nyde dens flotte blade på billeder. det ville jo ikke være så heldigt at ødelægge hele den danske natur:-P

Nyt svar til emnet »Hvor finder jeg denne plante?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Byhaver > Hvor finder jeg denne plante?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider