Skrevet af: Steffen G., 16. marts 2018 kl. 20.58
Jeg er så heldig at have fået en stor altan.
Jeg kunne rigtig godt tænke mig et træ med lyserøde blomster til at skærme lidt for naboerne.
Jeg har kigget lidt på japansk kirsebærtræ - er der nogen sorter der ikke bliver så store eller er der andre træer der ikke bliver så høje som bedre kan trives i krukke og har nogen flotte lyserøde blomster.
På forhånd tusind tak for hjælpen :)
Skrevet af: Willy N, 16. marts 2018 kl. 22.18
@Steffen
Japansk kvæde vil jeg foreslå, når der er tale om, at den skal skærme. Den såkaldte japanske kvæde kan købes både som opstammet såvel som busk. Køber du den som busk, så er du selv herre over hvor meget stamme den skal have ved skære nederste grene væk.
Japansk kirsebær er et træ med stamme og ofte podet så den danner en skærm foroven. Som afskærmning vil jeg ikke mene den er velegnet.
Under alle omstændigheder er det dejligt med en stor terrasse. Men du skal nok forberede dig på, at flere af de buske og træer du kommer til at plante, skal udskiftes løbende ( men der går dog heldigvis nogle år. 8- 10 år inden f.eks. det japanske kirsebærtræ får en størrelse, som er mere egnet til en parcelhushave ).
På den anden side, er en terrasse ikke en have og har du interessen kan du lave fantastiske ting hvis du sætter dig grunddigt ind i beskæring.
Jeg har ikke interessen (måske heller ikke evner og anlæg, som jeg aldrig har udfordret;). Men har nogle gange haft en gartner til at beskære løvfældende træer (ex. japansk ahorn).
Det er ikke overdrevet, at beskæring af træer er kunst. Det er også et håndværk. Men det også formgivning som portrættere træet
Skrevet af: Lone Brems, 17. marts 2018 kl. 9.53
Hej Steffen
Hvis du i disse knagende kolde forårsdage alligevel trænger til at kigge på nogen flere muligheder end den du harskitseret i dit indlæg, vil jeg foreslå, at du får dit bibliotek til at skaffe denne bog hjem:
"Grøn Puls"
Hanne Damm & Jørgen Dahl Madsen
Forlag: Sustainable
ISBN 978-87-991759-6-3
Der er en stor samling ideer - også til altaner / gårdhaver. Måske kunne du komme til (ud over smukke blomster og afskærmning for indsyn) også komme til at ønske dit frugttræer / slyngplanter / krydderurtekasser / eller ????
Når jeg tillader mig at foreslå den er det fordi med en plan der rækker et par år frem vil du lettere kunne vælge det, som er rigtigt for dig. Og så er der masser af eksempler på / forslag til praktiske løsninger på kummer, kasser osv...
En anden god kilde til inspiration er "Hvilken plante hvor" af Jane Schul Politikens forlag ISBN 87 - 567 - 6095 - 7. Du får mange informationer om, hvad planternes vækstkrav er - nyttigt inden turen går til planteskolen :-) ....
Venlig hilsen
Lone
Skrevet af: Steffen G., 18. marts 2018 kl. 16.48
Tusind tak for svar Willy og Lone - vil helt sikkert smutte forbi biblioteket og se efter bogen :)
Efter du skrev Willy har jeg set på japansk kvæde også en virkelig flot busk.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.