Skrevet af: Maiken Højgaard, 26. januar 2018 kl. 11.44
Hej med jer.
Jeg flyttede i hus for 2 år siden, så har ikke så meget forstand på haver endnu.
Jeg synes det ligner at der bliver klippet i mine hotensiaer. Nogle af de steder hvor de er klippet, eller hvad der nu er sket, er det altså nogle relative tykke grene, ca på tykkelse med en læbepomade. Og andre steder er det helt oppe hvor den vise blomst var. Der ligger ikke nogle af de afklippede grene eller blomster nogle steder i haven. Hvad kan det være? Kan det virkelig være fugle eller andre dyr? Det er helt rene snit.
Vh Maiken
Skrevet af: Maiken Højgaard, 26. januar 2018 kl. 11.45
Også her
Skrevet af: Lars Holt, 26. januar 2018 kl. 11.49
Har de ændret sig siden du overtog haven?
Skrevet af: Maiken Højgaard, 26. januar 2018 kl. 11.52
Det skete også sidste år. Men ikke så voldsomt, og der var det kun blomsterne der var klippet af. Så jeg tænkte at det måske var fugle. Nu er den helt ned til bunden nogle steder og ret tykke grene.
Skrevet af: Tom Andersen, 26. januar 2018 kl. 14.58
Tror du der er hjorte i nabolaget? Kig efter klovspor som er meget tydelige her i den våde jord
Skrevet af: Vibeke Dyrst, 26. januar 2018 kl. 16.50
For et par år siden, var problemet oppe i medierne. Folk i villahaver oplevede deres hortensia er beskåret nøjagtigt som dine. Om der kom svar, ved jeg ikke, men der var mange kreative forslag lige fra tyveri, men der var ikke fodspor eller som Tom foreslår rådyr.
Jeg at været ude og se til mine to små hortensia er, en enkelt gren er skåret og bidt som dine og vi mangler ikke hjortevildt her..så måske er det dem?
Skrevet af: Vibeke Dyrst, 26. januar 2018 kl. 16.53
www.tvsyd.dk/artikel/tv-syd-opklarer-hortensia-tyverier -det gjorde de så ikke, men alligevel...
Skrevet af: Vibeke Dyrst, 26. januar 2018 kl. 16.56
Og så lige en, i mine øjne, mere plausibel forklaring
dagbladetringskjern.dk/ringkoebing/Ny-teori-om-tyveri-af-hortensia/artikel/158389
Skrevet af: Lars Holt, 26. januar 2018 kl. 19.14
Det vi ser på billederne, ligner noget der er foregået inden vækstsæsonen. Ellers havde der vel ikke været friske skud på planten, der har overvokset de "afklippede" skud.
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 26. januar 2018 kl. 19.57
Mine hvide tørre grene bliver hentet af mus,der bruger dem til redebyggeri bidt i små stumper. Det er tørt og lunt redemateriale.
Såre enkelt.
Anne Marie
Skrevet af: Maiken Højgaard, 26. januar 2018 kl. 20.03
Det er ikke hjorte. Vi bor inde i Herning by med kæmpe ligusterhæk med hegn i hækken og hegn ellers.
Det er sket her indenfor de sidste 3 uger.
Det er bare så flot skåret/bidt eller hvad der nu er sket. Og det der fjernet fra planterne ligger ikke nogle steder i haven.
Jeg synes at det ligner at det er klippet med en gren saks, men det ville ikke give mening for mig, hvorfor der skulle være nogen der gjorde det. Så håbede bare at der måske var en forklaring.
Man kan sagtens se dem der er blevet påvirket af frosten ser anderledes ud, og de er der stadig.
Skrevet af: Maiken Højgaard, 26. januar 2018 kl. 20.05
Jeg tænkte også at det kunne være sådan noget Anne Marie. Tror du også de kan klarer så store tykke grene og så bide det så flot over?
Skrevet af: Ayoe B. P., 26. januar 2018 kl. 22.17
Det undrer mig en del, at det øjensynligt kun er visne blomster der er væk. I de fleste andre tilfælde, så har det været midt i blomstringen de er forsvundet, som jeg har forstået det.
Kan det mon være nogle der laver dekorationer (private/blomsterdekoratører), der manglede materialer???
Skrevet af: Willy N, 27. januar 2018 kl. 0.18
Jeg tror mest på Vibekes forklaring/link.
For nogle år siden havde jeg opsat et overvågningskamera og ingen rådyr gik hen til horsensianerne.
Og jeg så heller ingen mus.
Jeg vil også mene, at nogle af grenene er lidt for store til mus og der er heller ingen spor af bide/gnave mærker.
Men jeg så altså heller ingen grene der blot faldt af!
Hos mig er det derfor forsat et mysterium.
Skrevet af: Mogens; E., 27. januar 2018 kl. 17.33
Måske kan det være alliker, råger eller krager som samler redemateriale, siden alle grenene er væk.
Skrevet af: Willy N, 27. januar 2018 kl. 21.07
@Mogens.
Du har måske fat i noget. Ved hortensiaerne ser jeg mange duer og husskader (!). På den anden side ser jeg dog ikke tegn på de er igang med at bygge reder.
Skrevet af: Maiken Højgaard, 28. januar 2018 kl. 8.14
Sådan nogen er der i hvert fald i området. Der er en stor råge koloni ikke så langt herfra. Og også skader.
Tusind tak for alle jeres idéer!
Men jeg synes nu at det er lidt træls at de går på rov i mine hortensiaer. De er blevet rippet godt ned. Har i nogle bud på, hvordan man kan få dem til at holde sig væk?
Eller er det helt fint for planterne at der bliver fjernet grene fra dem?
Skrevet af: Anonym bruger, 28. februar 2018 kl. 11.27
Slettet af administrator 28. februar 2018 kl. 15.02.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.