Forum

Højbeds placering

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Signe B, 25. januar 2018 kl. 11.25

Hej have-experts.

Jeg vil gerne have et højbed med jordskokker, for at sikre styringen af de små banditter.
Jeg vil gerne placere mit højbed på vores terrasse (fliser).

Hvis jeg køber en højbedsramme, hvordan kan jeg så lave en bund? Eller skal jeg bare smide jorden direkte i rammen på fliserne?

Hilsen Signe, have-rookie.

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 25. januar 2018 kl. 14.36

Jeg ville muligvis fjerne fliserne og løsne gruset og jorden under for at sikre god dræning.
Men, der er mange forskellige måder, at gøre tingene på, og du skriver ikke hvor højt, dit højbed er?

Nogen lægger bare et par pallerammer ud på fliserne, så det er lidt svært at rådgive generelt om dette. ;-)

Mvh
Tine

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 25. januar 2018 kl. 14.48

Jordskokker er noget man har bagest i haven, så der ikke er så mange sider, der skal styres.
Jeg har jordskokker i en tidligere markvej, men jo flere gange jeg graver jordskokker op, des mere bekvem bliver "jorden".
Jordskokker bliver kun et problem, hvis man ikke graver nok knolde op, specielt i kanten.
Jeg har svært ved at se værdien af jordskokker på terrassen. De er frodige, og nogle sorter kan give små gule blomster, men nej - her hos os hører de til i periferien af haven.
Og de gror samme sted på mindst 20. måske 30. år.

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Signe B, 25. januar 2018 kl. 14.54

Tak for indspark.

Jeg har ikke købt nogen højbedsramme endnu, men tænker lidt i 40 cm. Jeg aner intet om det jeg har i sinde at rode mig ud i. Jeg vil bare gerne dyrke og spise mine egne jordskokker ;-) Og så tænker jeg at det er nemmere at styre, hvis jeg ikke dyrker dem i de alm. småbede i haven. Min have er primært fliser med små trekantsbede med noget vækst (jeg har ikke selv plantet haven).

Fliserne skal ikke fjernes, så jeg vil jo egentlig høre om man så laver en bund eller bare smider jord/muld direkte ned i rammen.

Jordskokker, som giver knolde, der kan høstes og spises, har vel værdi uagtet hvor de "lever".

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 25. januar 2018 kl. 23.21

@Signe B.
Det er nok lidt upraktisk med jordskokker i et højbed.
Som Lars skriver er de frodige. Bliver meget høje. Men blomstre også ;)
Jeg vil tro, at der kan blive et dræn problem hvis du ikke fjerner fliserne. Men det finder du jo ud af.
I hvert fald er det vigtigt, at du ikke laver en tæt bund i dit højbed.
" ... for at sikre styringen af de små banditter. "
Det lyder som om du glæder dig til at bruge dem i madlavningen.
Og så er det ikke noget problem at styre jordskokker.
Vi er to og har vel 8 m. "gamle" jordskokker. Og jeg skal passe på, at jeg ikke er for grådig når jeg graver dem op.
Det er lidt som med peberrod og så meget andet som har en etiket af "umulige" planter, som breder sig overalt og ikke er til at styre.
De er kun umulige, hvis de ikke bruges.

Det bedste forslag er derfor, at lave et lille bed i haven til jordskokker og nyde deres enorme grokraft når de sender høje frodige stængler i vejret, som er fyldt med blade og blomster i toppen (det er sikkert også lettere at grave dem op end hvis de står i et højbed).
Men selvfølgelig giver de også en dejlig skygge på terrassen. Forhåbentlig glemte vejrguden kun sommeren sidste år.

Nyt svar til emnet »Højbeds placering«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Byhaver > Højbeds placering

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider