Forum

Clematis – Kan den beskæres første år?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: K. Nielsen, 1. august 2017 kl. 21.07

Hej!
Jeg har plantet en clematis dette forår, som har en vældig fin vækst. Faktisk så fin, at jeg godt kunne tænke mig at beskære den allerede.
Problemet er bare jeg ikke ved hvilke af de tre typer den indgår under. Går ud fra at de alle kan beskæres når de går i dvale om efteråret, men jeg ville jo også nødigt skære forårets blomstring væk.
Har dog også læst at det kan være en god idé at beskære alle nye clematis ret hæftigt, for at opnå en bredere vækst ved bunden. Kan jeg derfor med fordel bare beskære løs her til efteråret når bladene er faldet af?

Venlig hilsen
Kris

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 1. august 2017 kl. 21.46

Som du selv skriver, så risikerer du at miste blomstring, hvis det er en type der blomstrer på årsskud. Men det er så også alt hvad du risikerer :)

Beskæring af så ung en clematis virker dog helt unødvendigt i mine ører.

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karen Andersen, 2. august 2017 kl. 7.29

huskeregel:if it flowers before june, dont prune
iflg. Monty Don engelsk havemand

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: K. Nielsen, 2. august 2017 kl. 11.38

@Tom Andersen
Ift. at beskære en ung clematis, så er det information jeg har opstøvet på diverse hjemmesider og videoer, som bl.a.:
www.clematisnursery.com/Pruning.aspx
Her står at det er rigtig godt at beskære ens clematis ned til 50-60 cm uanset type, for at stimulere en sund vækst senere hen.

Jeg havde dog tænkt at dette kunne gøres i løbet af efteråret når den har mistet sine blade, men der står også at hvis man risikerer en hård vinter, så er det bedst at vente til foråret med at beskære planten.
Det synes jeg dog virker uhensigtsmæssigt med fx. en type 1 (A) clematis, som jo netop blomstrer i foråret.

Nyt svar til emnet »Clematis – Kan den beskæres første år?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Byhaver > Clematis – Kan den beskæres første år?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider