Forum

Beskæring af seljerøn træer

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Thomas Mackenhauer, 7. juni 2017 kl. 20.39

Vi har en række høje seljerøn træer som vi gerne vil have beskåret da de skygger for meget for solen. De er tidligere blevet beskåret i toppen hvor hovedstammen er blevet savet over. Vi ved ikke med sikkerhed hvor længe det er siden den første beskårring er foretaget men vil tro at det ligger ca. 10 år tilbage, og træerne har efterfølgende sat 3-4m høje grene fra det sted hvor de blev beskåret. Det er meningen at træerne skal beskæres tilbage til ca. den samme højde hvor de blev beskåret første gang for 10 år siden. Har læst lidt på nettet og det tyder på at den første bekærring nok er blevet gjort for sent i træernes liv og kan betyde at de på sigt måske vil dø af det. Vi vil gerne sikre at den kommende beskæringen bliver gjort på den mest skånsomme og rigtige måde da vi gerne vil bevare træerne.

Mine spørgsmål er:
1) hvordan skal beskæringen foretages
1a) Er det bedst at save/klippe de nye grene af lige over der hvor den tykke stamme blev savet over ved den første beskærring?
1b) Eller er det bedst at save den tykke stamme over under det sted hvor træerne blev beskåret første gang?
2) Hvilken årstid for beskærringen er bedst og mest skånsom for træet?
3) Hvis vi skal beskære træerne lidt i siderne er det så bedst at vente med dette indtil træerne er kommet sig over beskærringen i toppen eller er det OK at gøre dette samtidigt?

1 af 1 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 8. juni 2017 kl. 12.00

Først og fremmest synes jeg, at der bør tyndes ud i antallet af træer.
Har de et formål mht. til at skabe læ i højden?
Skal de skæres ned, skal det være så langt ned, så der er plads til en pæn top, inden den bliver for høj - en styning med så høje stammer vil efter min mening se akavet ud.
En så voldsom beskæring bør ske i hvileperioden december til midten af marts.
Udtynding af træer kan du foretage nu (eller i week-enden).

Nyt svar til emnet »Beskæring af seljerøn træer«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Byhaver > Beskæring af seljerøn træer

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider