Skrevet af: Jens Kristian Rasmussen, 31. marts 2017 kl. 17.02
Vi har i vores lille have en busk/rose/hyben som er vokset sig alt for stor. Den har ret tykke stammer, hvor meget må man beskære den uden den går ud?
Skrevet af: Lars Holt, 31. marts 2017 kl. 21.01
Hvad er formålet med beskæringen?
1. er den blevet for stor, kan du skære den ned til under den højde, du ønsker den skal have fremover, og tynder ud i "stammerne".
2. er den blevet for tæt, skærer du de ældste "stammer" væk helt nede.
Skrevet af: Ayoe B. P., 31. marts 2017 kl. 22.26
Jeg har flere gange (hvert 3-4 år) skåret min totalt ned til ca. 20-30 cm over jorden i foråret og allerede samme sommer, er den 50-60 cm høj og fyldt med blomster - hvis jeg ikke gør dette, så ender min hoveddør med at lige noget fra Tornerose's slot. ;)
Skrevet af: Jens Kristian Rasmussen, 31. marts 2017 kl. 22.43
Mange tak for jeres svar. Vi vil gerne bare have den skåret ned til en en højde, hvor det lige netop ikke ligner noget fra tornerosesslot. Er der noget man skal være særligt opmærksom på - må man fx gerne bare skære de tykke stammer over uden der er er skud under - det sted hvor man skære ned til - vil den så skyde igen?
Skrevet af: Lars Holt, 1. april 2017 kl. 0.36
Fjern de tykke stammer helt.
De tynde skal nok blive tykke senere.
Skrevet af: Tine Horsum, 1. april 2017 kl. 0.37
Tykke stammer kan skæres ned til over et "sovende" øje- eller i knæhøjde, eller helt ned i 10 cm's højde.
Men beskær rigtigt- ikke alt i knæhøjde, lad lidt stå noget højere og nav så over "sovende øjne"- og helst et skråt snit, så "øjet", der er en hvilende knop, er højest.
Mvh
Tine- der savede en tyk vildrose ned for år siden, den kom igen. Den står bare ikke godt. Så den får kniven af og til. ;-)
Skrevet af: Tine Horsum, 1. april 2017 kl. 0.40
Hov! Det er vigtigt at du altid bruger skrarpe redskaber ved beskæring. Ellers knuser saksen fremfor at skære, og sløve save har f*nden skabt.
Mvh
Tine- der elsker sine foldesave. Og skarpe sakse.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.