Skrevet af: M Jensen, 19. september 2016 kl. 16.52
Hej,
Jeg er netop flyttet til en ny lejlighed med tilhørende have på ca. 20 m2, primært dækket af græs.
Desværre har den tidligere lejer ikke været så god til at passe haven, og vild peberrod har derfor spredt sig til størstedelen. Og rødderne, der måler op til ca. 30 cm(!!) er enormt svære at fjerne uden roden knækker.
Hvad gør en klog? Kan roundup (fy ha') være den eneste løsning, eller skal jeg forsøge at overdække haven i plastic?
Gode råd er velkomne!
Tak :)
Skrevet af: Lars Holt, 19. september 2016 kl. 17.37
Det undrer mig, at peberrod skulle sprede sig så meget (medmindre man spreder rodstumper).
Er du sikker på, at det er peberrod? Jeg kan ikke få øje på blade fra peberrod på billedet.
Du kan forsøge at dække jorden med sort plast eller lignende materiale - det burde virke, og tager samtidig mælkebøtterne.
Skrevet af: Gartner Duun, 19. september 2016 kl. 17.51
Du vil ikke få noget til at foreslå dig at bruge gift i et økologisk forum. Men du kan bekæmpe dem på anden vis som for eksempel at dække med plastik .En anden mulighed er at blive ved med at hakke dem når de viser sig med en grøn top. På den måde får du udsultet roden med tiden og planterne vil dø
Skrevet af: Lars Holt, 19. september 2016 kl. 18.15
Skal den tages mekanisk, vil jeg foreslå at løsne dem med en greb, og så trække dem op.
Det er den eneste måde jeg kender til snerler.
Skrevet af: Vibeke Dyrst, 19. september 2016 kl. 18.30
Mon ikke det er skræpper? Hvis det er peberod dufter planten stærkt af peberrod.
Hvis det mest er i plænen, så er flttig brug af plæneklipperen fint, det blir de trætte af. Andre steder ville jeg også bruge, hvad jeg havde ved hånden, greb eller hakke.
Skrevet af: Tine Horsum, 20. september 2016 kl. 10.58
Hvis det er peberrod, så kan de sagtens vokse op igennem sort plast- fandt min mor ud af! ;-)
Så det skal nok være en solid kvalitet, ikke de sorte sække, min mor brugte.
Mvh
Tine
Skrevet af: Lars Holt, 20. september 2016 kl. 16.57
Der skal bruges en ukrudtsdug, der ikke bliver ødelagt af solen.
Skrevet af: Tom Andersen, 20. september 2016 kl. 19.57
Det er 20 (tyve) kvadratmeter vi taler om?
I så fald kan en greb klare det på maks. en time. Vent til jorden har fået en del regn engang i oktober.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.