Forum

Søger råd/forslag til blomster og buske

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Malene Vinther Christensen, 8. august 2016 kl. 12.33

Hej alle sammen. Jeg er for nylig flyttet i et lille gårdhavehuse med en meget lille have. Jeg er helt ny, hvad haver angår, og mangler i høj grad råd og vejledning fra mere erfarne have-dyrkere. Jeg har lige fjernet en masse ukrudt fra et lille bed og vil nu gerne plante nogle blomster, som gerne skulle kunne vokse lidt tæt. Gerne noget som er pænt lidt ud på efteråret, og også gerne noget, der kommer igen næste år - nogen forslag? Der er skygge det meste af tiden.

En anden ting er, at jeg gerne næste år vil have fyldt hjørnet på billedet ud med nogle mindre buske - måske tre forskellige? Det må gerne være noget, der er grønt det meste af året, måske en anden har fine blomster om sommeren, og den tredje kan så være den, der allerede står der. Nogen forslag til, hvad jeg kan plante her, eller i det hele taget gøre for at udnytte hjørnet bedre?

Håber I kan hjælpe :)

1 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 8. august 2016 kl. 12.40

Du har faktisk kun plads til een busk i det lille hjørne og her vil en Hortensia egne sig fint. Den er ikke grøn om vinteren vil du have noget blomstrende stedsegrønt på stedet, er jeg ikke den rette til at svare desværre.
Ingeborg

2 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 8. august 2016 kl. 12.44

Måske kan vi lige gætte på hvad der står i dit hjørne?
Den store er en Sankt Hans Urt, som visner ned om vinteren. Bagved står en lille rose, som også taber bladene. I forgrunden er der en lille "potteplante" af en eller anden art - og bagved den mener jeg at kunne se en afblomstret Akeleje. Måske tager jeg fejl af nogle. Det er altid bedre med billeder af blade tæt på.
Mange vækster afslører arten ved hjælp af bladene.
Ingeborg

Måske kunne jeg foreslå et lille stedsegrønt opstammet træ med stedsegrøn underbeplantning og nogle blomsterløg?

3 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 8. august 2016 kl. 13.37

En stedsegrøn busk, der blomstrer, kan være en rododendron.

4 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 8. august 2016 kl. 15.32

Måske er en Azalea bedre på det sted. Den vokser ikke så hurtigt som Rhododendron. Jeg har problemer med at holde mine Rhododendron nede i min store have. En underplantning med lyng i forskellige farver kunne være fin, men så skal jordekn skiftes eller have tilført " surt".
Ingeborg

5 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Malene Vinther Christensen, 8. august 2016 kl. 16.11

Tak for inputs. Jeg tænker at fjerne det, der står i hjørnet nu, måske undtagen sankt hans urt, da den sådan set står fint lige der. Vil der så kun være plads til en busk - for eksempel en rhrododendron? Problemet er, at der ikke kommer meget vand helt ind i hjørnet, og en rhododendron skal have meget vand skal den ikke? I så fald skal man vande ofte, men er en Azelea bedre hvad angår vand?

Hvad tænker i i forhold til at plante blomster ud nu? Jeg mangler noget i dette stykke:

6 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Malene Vinther Christensen, 8. august 2016 kl. 16.23

Jeg kan måske lige præcisere at jorden, der i hjørnet, hvor der skal plantes busk er tør, sandet og står i skygge det meste af tide.. og så er jorden ret hård, men det kan vel "vendes" ;)

7 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 8. august 2016 kl. 20.04

Well, jeg vil nu foreslå, at du IKKE får en busk lige foran dit vindue - mit gæt er, at de før eller siden vil vokse sig for store og tage lyset fra stuen.

Et forslag, som du måske kan tænke over, er fx. en klematis (blomstrende klatreplante), som er velegnet til netop rimelig skyggefulde forhold (skovplante), som der er op af din mur.
Der er en enorm mængde forskellige typer - lige fra nogen der blomstrer flere gange over storblomstrende og til duftende.

Men ellers er thé-rosetyper og dværg-azalea nok nogle af de få buske der ikke vokser sig alt for høje, hvis det skal være buske. ;)

8 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 9. august 2016 kl. 14.56

Hvor stort er hjørnet egentlig sådan kvadratmetermæssigt?
Iøvrigt synes jeg at jorden på det andet billede går lige lovligt langt op over soklen - hvilket betyder fugt i murværket!
Ja, man har mange vilde drømme om det man gerne vil have, men der er desværre mange forhold man må tage i betragtning. Held og lykke med det!
Iøvrigt er arealet der skal beplantes jo ikke så stort, så du kan evt. skifte det, der ikke arter sig som ønsket.
Ingeborg

9 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Malene Vinther Christensen, 12. august 2016 kl. 10.46

Der er noget, der ligner 3-3,5 kvadratmeter i hjørnet. Man kan ikke plante noget hæk-værk (for eksempel stedsegrønt) der bare kan klippes ned, så det ikke går op over vinduet?

mht. jord over soklen, så er det boligforeningens gartnere, der har hældt jord i. Jeg håber de selv har styr på det :)

10 af 11 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Rasmus Bendtsen, 22. august 2016 kl. 22.08

Slettet af administrator 23. august 2016 kl. 8.07.

11 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Fanny Møller, 23. august 2016 kl. 8.10

Kære Malene, hvis du er medlem af parktisk økologi kan du få gratisk hjælp af kyndige havefolk

www.oekologi.dk/bliv_medlem/

mfh Fanny
Redaktør

Nyt svar til emnet »Søger råd/forslag til blomster og buske«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Byhaver > Søger råd/forslag til blomster og buske

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider