Forum

Rød Ingrid Marie Espalie-ingen æbler

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Steen Frederiksen, 26. juli 2016 kl. 15.12

Jeg har et dejligt træ der tidligere har båret en del store fine æbler 60-100 stk. I 2015 fik jeg en stor omgang lus, som jeg prøvede at fjerne med vand, det hjalp men gik samtidig ud over høsten næsten alle æbler "døde". I efteråret fik jeg en fra en planteskole til at hjælpe med beskæringen. Der var mange knopper i foråret, men det er desværre kun grene der er på træet (+7 æbler). Der er ingen lus i år!
Har jeg gjort noget forkert? Træet står på en syd-vest mur.
Gode råd modtages gerne.
mvh Steen

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gartner Duun, 26. juli 2016 kl. 23.03

Det lyder som om at de har skåret næsten alle de grene af der skulle komme blomster på:-) . Hvis ikke at kulden har haft indflydelse, hvilket nok er en større sandsynlighed i visse landsdele. Her i Køge egnen har vi god frugtsætning i år .Men i andre år har det været et problem med frosten .

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 27. juli 2016 kl. 10.56

Hej Steen Frederiksen

Du skriver ikke om træet havde blomsterknopper - og om det var koldt og evt vådt i blomstringsperioden.
HVIS træet satte blomster og der ikke er nogen frugtsætning - så er det sandsynligt, at problemet kan indkredses til mangel på bestøvning. Både honningbier og vilde bier incl humlebier er mange steder trængt af dårlige levevilkår...
Endelig kan andre have fældet æbletræer, som dit Ingrid Marie krydsbestøvede med.

HVIS træet ikke satte blomster er Søren Dunn's bud nok tættere på - der har ikke været skelnet præcist mellem blomster-og bladknopper.
Du kan hente viden og grundig vejledning om sikre beskæringsmetoder i Jørgen Vittrup's bog: "Beskæring - Sådan får du mere lys og bedre frugt"

Når du tidligere har haft god frugtsætning kan det også være at træet ikke længere har gode livsvilkår der hvor det står. Ændringer i belægning eller kraftigtvoksende stauder eller lignende kan hindre vand- og næringsforsyning ganske meget....

Jeg håber at du finder frem til årsagen og at den er til at gøre noget ved, så du igen kan få god høst ;-)

Venlig hilsen
Lone

Nyt svar til emnet »Rød Ingrid Marie Espalie-ingen æbler«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Byhaver > Rød Ingrid Marie Espalie-ingen æbler

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider