Skrevet af: Frede Christensen, 19. juni 2016 kl. 8.42
Jeg har 4 helt almindelige regnvandstønder à 220 liter. Øverst (5 cm under låget) er monteret en ½ tomme slange med nye huller ved 5 planter, som gerne skulle have overskudsregnvand. Den første plante får regnvand, men der er åbenbart for lidt tryk på, så de sidste 4 planter får ingenting. Det samme problem gælder for alle 4 tønder. Alle tønder er klodset op på fliser (35 cm højt). Alle slanger er blokeret i enden. Ved kraftig regn vælter regnvandet ovenud af tønderne, når de er fulde. Hvad er det, som jeg gør forkert ??
Skrevet af: Anonym bruger, 19. juni 2016 kl. 9.15
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Skrevet af: Anonym bruger, 19. juni 2016 kl. 10.00
Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 19. juni 2016 kl. 19.47
Frede jeg tror at dit problem er den måde du har indrettet slangerne på.
I stedet for at lukke slangerne i enden skulle du føre enden af slangen (åben) op over niveau med indløbet i slangerne. Så danner du ikke en luftlomme eller en "luftprop" som hindrer vandet i at nå alle hullerne.
Det er samme princip der anvendes i mange drypvandingsanlæg, og også det der driller mange hvis de ikke har lavet en udluftning af slangerne, måske fordi de ikke helt forstår det.
Du har jo et vandtryk fra en faldhøjde på mere end 1 meter, det burde være mere end rigeligt til formålet.
Frank er lidt galt på den, med hans snak om trykforhold. Du får jo ikke større tryk på ved at slutte slangerne til i bunden af vandtønderne, du får bare mulighed for at tømme tønderne helt, og så vidt jeg kan læse af din beskrivelse, så er det kun "dit overskudsvand" du vil lede til slangerne.
Held og lykke.
Skrevet af: Svend Høst, 19. juni 2016 kl. 20.00
Jo du får et meget størrer tryk jo længere nede i tønden du tilslutter , for eksepel for du et tryk på 1 tons i bunden af en 1000l liter tønde og næsten ingeting helt oppe toppen.........vandets vægt ......
Skrevet af: Anonym bruger, 19. juni 2016 kl. 20.21
Skrevet af: Mvh. Morten, 27. juli 2016 kl. 14.35
Det er korrekt, at 1000 liter vand vejer 1 ton, men det er nu ikke det samme som at det trykker med et ton i slangen.... men princippet om at trykket kommer fra vandet er ok.
De fleste siveslanger kræver vandværkstryk for at sive ordentligt (ca. 7 bar), men her er det jo også huller, man snakker om. Problemet er bare, at det kun er "overskudsvandet" Frede vil fordele via siveslangerne og hvordan løser vi det, uden at tømme tønden?
Skrevet af: Anonym bruger, 27. juli 2016 kl. 15.12
Skrevet af: Anonym bruger, 27. juli 2016 kl. 17.15
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.