Skrevet af: Solveig Albertsen, 26. maj 2016 kl. 17.30
Hej allesammen.
Jeg har netop plantet en ananastop i en krukke, som jeg mener vil blive for lille til planten engang. Ligeledes har jeg en appelsintræsspire i en lille krukke, som spiren forhåbentligt vokser ud af engang. Jeg har også ærter i nogle krukker, og tomater i krukker.
I dag plantede jeg ærterne over i en anden krukke, fordi jeg synes den begyndte at se lidt skravlet ud, og jeg tænkte at det var fordi, at krukken måske var blevet for lille til den. Mit spørgsmål er så bare, hvordan ved man egentlig, hvornår krukken er for lille? Min ompotning var bare rent gætværk, fordi jeg ikke vidste hvad jeg ellers skulle gøre.
Jeg håber der er nogen der ligger inde med et godt svar :)
Hilsen
Solveig
Skrevet af: Mogens; E., 26. maj 2016 kl. 17.45
Når rødderne er på vej ud af hullerne i bunden, er det på tide med en større potte.
Se på planterne i supermarkedet, der er oftest en for stor rodkage under potten, og hvis du kan tage planten op af potten, er det mere rødder end jord. Så har planten stået for længe i potten og har svært ved at få rødderne ud i havejorden. En fidus er at tage en gaffel og krasse rødderne lidt fri på siden og i bunden af rodkagen.
Skrevet af: Solveig Albertsen, 26. maj 2016 kl. 20.38
Tak for svar :)
Hvad sker de, hvis en plante har en for stor potte? Gør det noget?
Skrevet af: Anja Egeriis, 26. maj 2016 kl. 21.03
Man risikerer at overvande :)
Skrevet af: Solveig Albertsen, 26. maj 2016 kl. 21.07
Tusind tak for jeres svar :)
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.