Forum

Naboen klipper hækken ned (niveauforskel

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Line P., 26. august 2014 kl. 10.30

Jeg er simpelthen så ked af at se vores hæk ind til naboen igen i år er blevet klippet ned i en meget lav højde. Sidste år da vi kom hjem fra arbejde en dag var hækken pludselig var blevet klippet meget ned. Vi ønsker ikke at blive uvenner med vores naboer, så vi gik over for at tage en snak med dem stille og roligt. Vi sagde pænt at vi gerne ville have hækken op i højde for at få lidt privat-liv i vores have (hækken er mellem vores have og deres indkørsel). Der er stor højdeforskel mellem grundene - vores ligger højest og det er her hækken er plantet. De blev desværre temmilig sure, men accepterede det til sidst - eller det troede vi indtil i dag, hvor det så er sket igen. Så vidt jeg kan se så gælder reglerne for højde på hæk i skel fra jorden hvor hækken er sat.

Vi føler os utrolig generet af at ikke kunne gå ud i vores have og være i fred.Vi ønsker ikke at blive uvenner med nogen, men aner ikke hvordan vi skal takle det. Vi vi helst bare passe os selv og være i fred. Troede virkelig snakken ville være nok. Overvejer at kontakte hegnstilsynes, men synes også det er lidt voldsomt. Manden er så sur/træt af det at han har snakket om at sætte et hegn ind helt op af hækken.

Har jeg ret i at reglerne hedder en højde på 180 fra der hvor hækken er plantet hvis ikke man kan blive enige om andet? Og hvad gør man så hvis naboen alligevel klipper den ned? Det tager jo noget tid før den vokser op igen.

Hvis der er nogen der har gode råd modtages de meget gerne.

1 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Jensen, 26. august 2014 kl. 10.49

Hvis hækken er plantet på jeres grund og ikke i skel, så må de vel slet ikke regulere højden?

Nå, men jeg forstår sagtens, at I ikke gider yderligere konflikter, selv om det er provokerende, at de "glemmer" jeres ønske blot et år efter.

Kunne en løsning være at anlægge et bed op mod hækken med hurtigtvoksende, tætte buske/småtræer? Det vil nok både være kønnere og virke mindre demonstrativt end et stort hegn.

2 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Line P., 26. august 2014 kl. 11.11

Tror den går under skel. Deres grund er stort set flad. Vores er vel omkring en meter højere oppe. Der er et stendige mellem hvor hækken så er plantet over (i jorden i vores haves højde).

Jeg elsker naturen, så jeg vil bestemt også hellere være fri for et hegn (ved heller ikke om man må sætte et op i forhold til reglerne). Buskene tror jeg dog vil fylde for meget i vores have, men vil hellere leve med en lille have hvor man kan være sig selv i haven så det er bestemt en godt bud. Der ville så godt nok skulle flyttes på nogle frugttræer for at det kunne lade sig gøre (iforhold til sollys).

Vil dog helst have hækken op. Det er klart det nemmeste og det der giver os mest plads. Ud over det, er det også rarest når man har hund.

3 af 31 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 26. august 2014 kl. 12.10

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

4 af 31 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 26. august 2014 kl. 12.14

5 af 31 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 26. august 2014 kl. 12.18

6 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Line P., 26. august 2014 kl. 12.35

Tusinde tak for svar. Så var det ikke helt forkert at jeg synes at have læst at højden beregnes fra der hvor hækken er plantet.

Kan vi kræve at naboen ikke klipper højden til mindre end 180 på deres halvdel af toppen? (Gav det mening?)

De har også klippet vores side. Der står et par enkelte stritter endnu, som jeg går ud fra de ikke kunne nå.

Ved ikke præcis hvor høj den er nu, men jeg er en lav kvinde på 157, og jeg kan se hen over hækken - så for lav er den i hvert fald.

Det lyder nok som en værre gang brok, men det går mig virkelig på. Synes vi prøver at gøre det rigtige og snakke med dem om det, men nu hvor det ikke virkede må jeg indrømme at jeg sidder lidt og tænker på hvordan vi kan afskærme der ind til på andre måder, selvom det nok vil genere dem. Det er trods alt vores have og deres indkørsel. Kunne ikke være mere ligeglad med hvad der er ud til vores indkørsel. vores anden nabo har store buske og det er helt fint med os. Det er jo bare en indkørsel.

7 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 26. august 2014 kl. 13.45

Hej Line find ud af hvor skellet er, er det nedenfor i naboens "højde" eller er det i oppe i jeres niveau. Er skellet i naboens højde, må han måle fra hans niveau og op til hækkens top =1,80m (der regnes fra skelpælens højde,) men hvem har sat muren op, er det noget i har gjort for at holde jorden, eller er det naboens. Hilsen Henry G.

8 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Line P., 26. august 2014 kl. 14.12

Kunne ikke forestille mig andet end at det er hækken som står i skel, og den er som nævnt sat i vores grunds højde. Det er hverken noget vi eller vores nabo har sat op. Stendiget har været der helt fra start af da grundene blev lavet (70'er kvarter). Det er med til at holde jorden oppe inde på blandt andet vores grund. Sådan ser hele kvarteret ud.

Da vi stod og skulle købe hus nævnte vores advokat at vi ved huskøb skulle være opmærksomme på at hvis vi opdagede at hæk eller hegn rundt til naboer stod for langt inde på vores grund, så kunne vi ikke stille noget op (underligt nok)

9 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 26. august 2014 kl. 19.29

Hej Line som jeg ser det, bliver i nødt til at se på jeres grundplan, hvor der er sat mål på for at finde skelstenene, hvis i ikke har en grundplan kan den fås hos kommunen, men jeg synes det er noget mærkeligt i jeres tilfælde, at der evnt. kan stå hække og hegn helt på jeres grund. Hilsen Henry G.

10 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 26. august 2014 kl. 20.12

Vi har også svært ved at se skelpælene på vores grunde. Men kan man ikke å ud fra at målerkasser og lign. opsat af kommunen står i skel? Vi har dog også via grundplanen for bebyggelsen af vores hus kunnet måle os frem til skel.
Iøvrigt har vi også niveauforskel til nr. 9 - og der er ca. 80 cm forskel fra fortov - indtil det efter 20 meter er jævnt med nabogrunden. Vi har bygget knækfliser op for at udjævne. Desværre har vi haft naboer, som fandt på yderligere at uddybe til deres side, fordi de lavede parkeringsplads til en lastbil. I den periode, hvor de boede der, lod vi hækken på vores side blive megahøj, så den dækkede for lastbilen. Hækken er plantet på vores side indenfor knækstenskanten. Sidste vinter havde vi klippet hækken ned til ca. 140 cm, men lige nu har den skudt meterlange skud, som vi har planer om at fjerne snarest.
Ingeborg

11 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 26. august 2014 kl. 20.15

Pilen viser at vores knækstensmur er sat i skel - og det er TELE-kassen også - går vi ud fra.
Det næste billede viser også to kommunalt opsatte kasser samt lygtepælen, som har stået der siden grundene blev udstykket. Den går vi også ud fra står i skel, ligesom vore forgængere har plantet hækken i skel. (Vi klipper bare tættere og smallere end naboen).
Ingeborg

12 af 31 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 26. august 2014 kl. 22.21

13 af 31 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 26. august 2014 kl. 22.23

14 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 26. august 2014 kl. 22.39

Hej Frank
Handlede det ikke også lidt om hvorvidt hækken var på egen - i skel - eller på naboens grund?
Hvis vi siger at jeg klipper min hæk på egen grund, men hævet 90 cm over niveauet til 1,80 cm - vil den set fra naboens side jo have toppen i 180 + 90 cm højde. Men det betyder jo også at jeg kan klippe min hæk ned til 90 cm, hvis jeg gerne vil det af hensyn til udsigten til vejen. (Vi har ingen vinduer ud mod vejen, men fra køkkenvinduet kunne vi få et lille kig til vejen, hvis vi klipper hækken ned til 90 cm. (ikke til naboen). På den anden side har samme nabo en hestetrailer, som jeg ikke gider se på.
Ingeborg

15 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 26. august 2014 kl. 23.22

Hej Line P.

Det lyder som en rigtig træls situation - og også som en uenighed som det kan være nødvendigt at få ryddet grundigt op i, fordi der (måske) er
flere usikkerheder: Skellets præcise placering, aftalerne om niveauforskellen, manglen på respekt for (eller forståelse af) aftalen mellem Jer og naboen om hækhøjden, usikkerheden om hvordan I kommer godt videre med Jeres ønske om skærmning mod indsyn.

Det kan komme til at fylde rigtig meget - og man kan jo overveje om livet for kort til nabouoverensstemmelser.....
Og det er ihvertfald trist at skulle leve med en ret utilfredsstillende situation i flere år frem - og vide, at de der engang skal købe Jeres hus på en måde kan blive tvunget til at overtage et uløst problem.

Hvis I tænker, at det ikke skal fylde ret meget i ret lang tid vil jeg foreslå, at i overvejer følgende fremgangsmåde:

Gå over til naboen og fortæl, hvor kede af det I blev i dag, da I så at hækken igen var klippet meget langt ned.

Gør det helt klart, at I ikke har til hensigt at starte en diskussion eller afkræve nogen løfter om at naboen tager hensyn til Jeres ønsker.

Fortæl også, at der kan være tvivl om, hvordan hækken fremover kan klippes korrekt og at I nu vil kontakte kommunens hegnssyn for at få gennemført en grundig vurdering og vejledning.
Gå ikke ind i nogen diskussion om det rimelige I Jeres ønske om hengssyn - bare hold fast i, at det er det som i finder bedst at få sat igang.
Kontakt Jeres kommune og bed at om få gennemført en hegnssynsforretning og ved samme lejlighed også få vejledning om, hvordan hækken kan plejes fremover. (Det er ikke nogen gratis ydelse, så bed om information om betalingen).

Inden dagen for hegnssynet er det vigtigt at finde skelpælene - hvis det ikke kan lade sig gøre, kan I kontakte en Landinspektør og lade ham finde (eller fastslå) skellets præcise placering.

Der er med det udgangspunkt du beskriver en mulighed for, at I ender i en situation, hvor det står klart at hækken ikke er placeret i skel (og skal vedligeholdes dvs klippes af begge naboer) men heller ikke er placeret korrekt som et "eget hegn" (der må have en højde på 180 cm og som klippes på begge hæksider af ejeren af matriklen, hvor hækken er placeret).
Og så kan konsekvensen - ud over udgifterne til Hegnssyn og måske til fornyet skelmarkering - blive, at nuværende hæk skal fjernes og der etableres ny hæk....
Selv om det kræver mod, handlekraft og penge kan det være den bedste løsning at "gå hele vejen" - og uden at bebrejde naboen noget, bare fastholde, at I er kede at situationen og besluttede på at få den udredt og at opnå afskærmning mod indsyn i Jeres have.

Jeg håber, at I "finder vej gennem bøvlet" og får haveglæden tilbage !

Venlig hilsen fra
Lone

16 af 31 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 26. august 2014 kl. 23.24

17 af 31 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 26. august 2014 kl. 23.27

18 af 31 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 26. august 2014 kl. 23.44

19 af 31 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 26. august 2014 kl. 23.56

20 af 31 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 27. august 2014 kl. 5.13

21 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 28. august 2014 kl. 18.05

Jeg har fået at vide, at skelpæle ikke står i skel men 2 meter fra. Lidt ulogisk synes jeg. Vi og naboerne har være i tvivl om hvor skellet var, da vi ikke kunne finde skelpælene. Da den ene nabo skulle bygge et værksted havde han en mand fra kommunen ude for at sikre sig at han overhold reglerne. Det var manden fra kommunen, der oplyste om de to meter.

22 af 31 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 28. august 2014 kl. 19.17

23 af 31 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 28. august 2014 kl. 20.19

24 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 5. september 2014 kl. 1.47

Det er en god idé at finde skelpælene!
Jeg opdagede også til min store forbavselse, at da naboen havde "motorsavsmassakret" hækken, så står den ikke i skel, men på naboens grund, og han må i al fremtid klippe den fra "vores side"- højden kommer vi nok overens om. Han spurte også pænt først!

Jeg har det også somom jeg bebor en reality serie, for bart og åbent, hvad jeg så har sagt til naboen, der siger: Den kommer hutigt op igen!

Jeg ville være meget varsom med nabokrige (hegnssyn), det kan tage lang tid- og man er trods alt naboer i de næste mange år.
At få målt skellet op, er rasende dyrt- naboen gav 18.000 kr- for sin tilkøbte jord (der heller ikke var billig).

Min genbo har så sat en stenbygget garage under de tre meter til vej/skel- men jeg gider ikke nabokrige og milimeterretfærdighed. Derimod blev jeg tosset på den landmand, der smadrede min garagevæg (opført 1981- længe før vi købte), der mente garagen var ulovlig. (Det var den også- men hallo kammerat, det kan du ikke brokke dig over mere end 25 år efter!). Han gik nu også i meget små sko! I virkeligheden, havde forpagteren af jorden smidt en stor sten på min skelpæl- som jeg så efterlyste. Hvad han tændte af over- vides ikke.
Hans rygte i lokalområdet var- ikke godt.

Vi skal være her allesammen! (Min mening). Jeg foretrækker enighed i mindelighed. (Det betyder IKKE, at jeg er en dørmåtte!)

Mvh
Tine

25 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ulla J., 5. september 2014 kl. 16.11

Tag et par øl under armen og besøg naboen næste gang de er i haven, og sig mange tak fordi at de har klippet hækken. Sig ikke noget om højden osv. men bare snak og lær dem lidt at kende.
Så er jeg helt sikker på at i næste år kan snakke sammen om højden, inden der er nogen som klipper noget.
Min mand siger at ØL virker på alt ;-) er ikke helt enig, men vi har verdens sødeste naboer, så måske er der noget om snakken.

26 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Line P., 5. september 2014 kl. 16.41

Tak for alle svarerne.

Det med at snakke med naboen og blive enige ville jo klart være at foretrække, men det synes jeg virkelig vi har prøvet. At takke dem for at klippe hækken har jeg dog ikke tænkt mig, for det er jeg ikke taknemmelig for, så det giver ikke mening ;-)

Jeg ønsker ikke at starte en nabokrig. Ville helst bare at vi kunne passe os selv. Jeg er nok bare en lidt asocial person, som har brug for privatliv for at have det godt. Det ville være nemmere hvis det ikke gik mig så meget på og jeg kunne være ligeglad - men det er vist bare ikke den person jeg er. Selvom min mand er meget social anlagt går det også ham på men det påvirker ham ikke lige så slemt. Alle har nok brug for lidt privatliv :-)

Tror vi må kigge på andre måder at afskærme ind til naboen uden at genere for meget. En flytning på grund af det, er i hvert fald en lidt dyr løsning ;-)

27 af 31 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 5. september 2014 kl. 19.27

28 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 7. september 2014 kl. 5.56

Vi har nu et godt "naboskab"- men jeg er også en introvert personlighed, mine naboer ER flinke, men jeg er ikke tæt på dem. Jeg drikker ikke kaffe med dem eller øl!

Jeg hilser på dem- og vi har gensidig nabohjælp. men jeg sidder ikke lårene af dem. Jeg vil også være PRIVAT, hjemme hos mig selv. På det punkt, har jeg det som englænderne: "My home is my castle"- men en voldgrav og vindebro er nok lidt besværlig at anlægge... ;-)

Mvh
Tine

29 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 7. september 2014 kl. 14.43

Naboskab af den gode slags defineres vi nok alle forskelligt.
Da vi flyttede ind i vores næsten nye hus for godt 40 år siden, var vi de yngste på vejen - og der var en del nysgerrighed fra naboerne s side. Een spurgte endda hvordan så unge mennesker kunne have råd til så stort et hus? Næste sætning lød: "Jeg vil også gerne sige at jeg ALDRIG passer andre folks børn". Men hun ville da gerne indenfor og se hvordan vi boede. Det kom hun aldrig i løbet af de 25-30 år hun var min nabo. Til gengæld kom naboen fra den anden side og tilbød at hun gerne ville passe vore to drenge på dengang 5 og 10 år, for hun kunne da tænke sig at jeg havde nogle ærinder i byen i den kommende tid. Det blev til et naboskab uden nysgerrighed fra begge sider. Vi drak af og til en kop kaffe sammen, hvis vi fandt hinanden "over hækken" - og jeg savner Christa. De fleste beboere på vejen var mindst "næste generation", så der kom efterhånden en del udskiftning på vejen. Nu er vi ældste generation sammen med et enkelt andet par. Tidligere blev der holdt vejfester med invitation osv, men ikke til alle. Der var de " fine" og de mindre "fine". Da jeg opdagede at man sprang nogle familier over, deltog vi aldrig i vejfestlighederne. Nogle sprang også fra eller betalte ikke til snerydning om vinteren, så i dag er der intet som jeg vil kalde "godt" naboskab på vejen. Vi aner ikke engang hvad naboerne hedder!
Gid det var anderledes!
Ingeborg

30 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 7. september 2014 kl. 15.24

Kjære Ingeborg. Hvor det dog vækker minder at høre om jere asfaltbal. Saadanne nogle havde vi da skam ogsaa for aar tilbagse. Men dsom med alt andet var det jo da skam en tradition, som døde ud i takt med kvarteres oprindelige beboere. Ja, jeg vil skyde paa, at vore siddste egentlige asfaltbal var engang i slutningen af 80erne, selvom det da skam blev til en spontan fællesfest hjemme som Balle-Jens og Karin, dengang "vores drenge" vandt EM i fodbold tilbagse i 1992. Akke-ja, hvor kan det dog være skønt at mindes hedengangne tider. Dog har vi et fint naboskab her paa vejen nu, selvom der kom ringe i vandet, da en familie af sorte negre fornyligt flyttet ind længere nede paa vejen. Det er der mange af de gamle der lige skal vende sig til. Dengang da vi var unge, saa man jo aldrig negre her i Danevang.

Mvh Eivin (^_^)

31 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 7. september 2014 kl. 16.32

Nu bor vi kun 50 meter fra Forsamlingshuset, hvor man (til overraskelske for mig!) stod oppe på stolene og sang!
Men i takt med at de gamle er gået bort- og de unge er flyttet væk (min søn fx)- så kommer vi der ikke meget.
Der er ikke noget ved at møde 40-50 mennesker, en gang eller to om året- jeg kan alligevel ikke huske dem.

Der er grisefest i næste uge, men- jeg tror ikke, vi kommer! Jeg gider ikke betale 2 x 110 kr- for det kød, der smager mest af gris, der er stegt færdig først. (Det gode skinke mv- er ikke færdigt før nogen timer efter- og så længe sidder man ikke med en tallerken grønsager.)

Vi kender naboerne. Den ene kørte to af mine katte til dr. dyr- i et rædsomt snevejr, da de var akut syge.
Hun er rigtig sød- men det skal man jo ikke misbruge!

Mvh
Tine

Det sociale- er efterhånden meget lala.

Nyt svar til emnet »Naboen klipper hækken ned (niveauforskel«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Byhaver > Naboen klipper hækken ned (niveauforskel

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider