Skrevet af: Mette A., 6. juli 2013 kl. 22.11
Jeg er netop flyttet til lejlighed med altan. Jeg har købt lidt forskelligt, som ind til videre klarer det godt derude. Tomatplante, lavendel og hortensia.
MEN
Hvad gør jeg til vinter? Jeg har ikke mulighed for at stille dem i drivhus/kælder el. lign. Jeg har heller ikke mulighed for at plante dem ud. Jeg kan således ikke frostsikrer dem.
Jeg har et depot indendørs. Men det er fuldt opvarmet. Og uden lys. Kan nogle af planterne tåle at stå her?
Eller hvad skal jeg ellers gøre?
Skrevet af: Peder G., 7. juli 2013 kl. 7.22
MÅSKE kan dine hortensia klarer sig derude hvis du hæver krukken op fra gulvet, og stiller den helt ind til væggen ind til lejligheden.
Der vil komme lidt varme ud gennem væggen, og det er ikke så meget der skal til.
Gulvet ude altanen afgiver kulde lige op i bunden af krukken, så hvis du stiller krukken på f,eks en eropa palle så hjælper det også lidt. Jeg vil mene at der skal være minium 8-10 cm luft mellem bunden af krukken og gulvet.
Jeg vil skynde mig at sige at jeg prøvede ovenstående med 2 hortensia, og det kun den ene der klarede sig igennem vinteren.
Så du skal nok se mit forslag, som sidste udvej, og så samtidig håbe på at vinteren ikke bliver for kold, hvis det bliver det du gør.
Men se nu om der kommer nogle bedre forslag fra nogle af de andre.
Skrevet af: Peder G., 7. juli 2013 kl. 7.27
Og så lige noget isolerende matriale i mellemrummet mellem bunden af krukken og gulvet. En stak aviser gør underværker.
Skrevet af: Lone Brems, 7. juli 2013 kl. 22.01
Hej Mette A
Tomatplanten kan du få levende gennem vinteren ved at stiklingeformere de skud, som kommer på planten til sidst i vækstsæsonen (slut september - midt oktober) - altså inden frosten kommer. Resten af planten kasseres - den kan ikke overleve vinteren udendørs - heller ikke, selv om du sætter den ovenpå et isolerende lag helt tæt ved muren.
Du kan have tomatstiklingerne inde i en lys, lun vindueskarm - og må nok indstille dig på, at skulle stiklingeformere en eller to gange i vinterens løb, fordi planterne bliver for lange og for svage i skuddene - og for høje og uhåndterlige i en vindueskarm.
Sæt stiklingerne i ugødet jord og vand sparsomt - så går det almindeligvis fint - og dine tomatplanter er topklar til at sætte ud på altanen næste forår :-)
Du kan undgå den "ranglede" vækst hos stiklingerne, hvis du kan skaffe kunstigt lys (kaldet plantelys) i november - december - januar - februar og første del af marts). Udgiften til anskaffelse af lyskilde overstiger nu nok den udgift, du vil få til at indkøbe tomatplanter hvert forår - og det overstiger helt bestemt udgiften til ugødet jord og stiklingeformering i massevis af sæsoner !
Det er meget få planter, der tåler opbevaring i mørke hvor der samtidig er varme. Opbevaring i mørke tåles af georgineknolde, pelargonier på rod og såmænd også af hortensia - men idealtemperaturen for dem ligger nede på 6 - 12 grader.....altså som i en uisoleret kælder.
Ud over at hindre frost nedefra som Peder G. beskriver det, vil det kunne gavne dine hortensiaer at dække planternes overjordiske dele med granris fra december til marts. Ikke så meget at lyset helt lukkes ude, men alligevel så tæt, at vinden dæmpes og fordampningen fra skud, blade og krukkejordens overflade nedsættes væsentligt. Når jeg foreslår granris og ikke pap eller plast er det fordi en meget tæt tildækning vil skabe betingelser for ødelæggende svampeangreb på planterne.
Du kan til næste år overveje om plantevalget kan gå i retning af de planter, som kan tåle nogen frostpåvirkning i krukkerne (gælder for eksempel purløg, mynte, buksbom og laurbær).
Noget andet du kan overveje er muligheden, at du - når krukkerne er tømte for eksempelvis tomater - skifter jorden ud med udgødet jord blandet med en tredjedel sand og en smule kalk og så sætter forårsløg i dem, så du har noget at glæde dig over i det allertidligste forår.
Men alt det er jo fremtid .... Nyd din altan og dens grønne vækster nu i de lune sommerdage!
Det må blive en festdag, når de første modne tomater kan høstes :-)
Med venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Peder G., 8. juli 2013 kl. 7.21
Bare som lidt opfølgning på Lones indlæg.
Granrisene vil beskytte dine hortensia på flere måder.
Hvis nu dine hortensia har fået en anelse frost, og der kommer lidt sol i løbet af vinteren, så vil de tø op. for så at fryse til igen.
Når så det sker flere gange, så er det at det går galt.
Så er det granrisene kommer ind i billedet. De beskytter mod optøning ved at hindre vintersolen i at nå dine hortensia, da de vil skabe noget skygge for vintersolen.
Nu siger jeg ikke at du skal helt dække dine hortesia helt til med granris. De skal have lys i løbet af vinteren.
Men i dit tilfælde vil jeg sige at du henter lidt her og lidt der. Og så må vi bare håbe at mange små bække bliver til en stor å.
@ Lone Brems
Jeg kunne ikke dy mig. Jeg skal høste de første tomater imorgen eller i overmorgen ude fra min altan, og du har helt ret. Det bliver en festdag. Menuen bliver hjemmebagt rugbrød med tomat og basilikum lige taget fra planten.
Skrevet af: Anja Egeriis, 8. juli 2013 kl. 8.15
Og en tilføjelse til tomaterne :)
Jeg stiklingeformerer også en gang i mellem og starter helt på samme måde som Lone. Men i januar lægger jeg den nu meget lange stængel vandret (den skal stadig gro i potten) - og i løbet af et par uger myldrer det frem med sideskud i alle bladhjørnerne. Det er de sideskud, jeg bruger til at lave nye planter af - så snart de er omkring 10 cm lange, kniber jeg dem af og sætter dem i potter. Og i en lys vindueskarm bliver de til fine planter, der kan sættes ud, så snart vejret er til det.
Moderplanten bliver en grim, lang sag - men hvis du har plads, kan den godt nå at give et par tidlige tomater, får de andre kommer rigtigt i gang :)
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.