Skrevet af: Lili Pedersen, 5. april 2004 kl. 16.56
Jeg har tænkt meget på at købe nogle Multebærplanter. Men kan ikke rigtig finde ud af, hvad det er for planter, og hvordan man får mest udbytte af den/dem. Nogle steder står den opført som en enårig plante, andre steder som en staude. det eneste nogenlunde sikre er, at de (vistnok) er surbundsplanter, som trives bedst i "højmoser". Men hvad betyder det?
Skrevet af: Robert Larsen, 27. april 2004 kl. 17.49
Jeg bor i Norge og heroppe er der en del Multer,men de gror oppe på fjeldet altså som du selv siger oppe i højderne og der er der jo sur mosejord.Jeg har ikke set nogle hernede i "lavlandet"
Det er en helt egen kultur heroppe med de Multer.Ingen vil fortælle om de gode pladser og hvis man spørger om der nogle at finde,svares der altid at i år er det ikke "Bra"
Skrevet af: Søren S Duun, 27. september 2004 kl. 0.15
Vedr. Multebær.
Multebær har et helt specielt levevis og kan ikke dyrkes haverne. Dens blomster skades let af frost, den må ikke blive bestøvet af sig selv, hvis den senere skal sætte bær.Den er med andre ord, en vanskelig en. Hvis man er så heldig at få fat i den plante, der hedder Japansk multebær (Rubus Xantocarpos) eller guldbær, som den også kaldes er man så tæt på multebær, som man kan komme. Denne plante trives stort set alle vegne og dens bær,der har samme farve og konsistens som multebær, har man større held med. Jeg har selv planten i min forhave og kan derfor sælge aflægger herfra.
Venlig hilsen
Søren S. Duun
Skrevet af: Lili Pedersen, 27. september 2004 kl. 8.12
Tak for svaret.
Jeg er da interesseret i at købe nogle planter, men hvad koster de, og hvor bor du? (Der kan jo trods alt være for langt at køre.)
Venlig hilsen
Lili Kjeldsen Pedersen
Skrevet af: Pernille, 6. oktober 2006 kl. 12.51
Jeg vil også gerne købe en aflægger...?
Skrevet af: Carina Jensen, 21. december 2006 kl. 22.30
Hejsa :-)
jeg har bare lige nogen spørgsmål som jeg håber nogen kan evt svare på.
1) Nogen der ved hvor man kan købe planten Linnea Borealis også stavet Linnæa Borealis. Da det er min ynglingsplante ved den svært at finde i den danske natur. Desuden vil jeg høre om man må plukke den evt tage stilker med hjem hvis man skulle finde den i skovene.
2) Efterlyser også nogen børnebøger der hedder Linneas årsbog og Linnea planter kerner, frø og andet de er skrevet af Lena Anderson og tegnet af Christina Bjørk ved de er desværre udgået fra forlaget
Håber nogen kan evt hjælpe mig
På forhånd tak
Carina
Skrevet af: Søren S Duun, 21. december 2006 kl. 23.43
Hej Carina.
1 Jeg bor i Gladsaxe kommune og jeg sender dem gerne med posten.
2 Linnea borealis kender jeg også, da min datter selv hedder linnea. Der findes 2 typer, d.v.s en variant ved navn "var americana" og som skulle være lettere end den skånske. Min har drillet mig noget, men jeg håber at få den i gang i gen. Nogle staudeplanteskoler har den i deres sortiment. Ellers skal du op til Mariannelund (Sverige),hvor der er mange af dem. De er vanskelige at flytte men det kan lade sig gøre. Du kan også stiklinge formere den ved høj fugtighed, hvis du kan skaffe stikliingerne et sted fra. En planteskole, der har dem er Caroline Matildes planteskole, her på Sjælland. De koster ca 35kr stk + porto. Der finde en bog om at så og bogen Linnea i Malerens have. Begge bøger har min datter også. Det kan være at du skal finde dem hos en antikvariat...Held og lykke
Skrevet af: Søren S Duun, 21. december 2006 kl. 23.47
Min adresse er : soren.duun@vip.cybercity.dk
Skrevet af: Søren S Duun, 30. august 2007 kl. 13.16
Vedr. Linnea så kan man købe dem hos liljeshop.dk. Ejeren hedder Else. Hun har taget nogle Linnea borealis var. americana, (også kaldet grønlandsk Linnea),hjem fra USA. og vil prøve at opformere dem selv. Jeg har købt 2 stks af hende og de trives ganske udemærket i et surbundsbed. Det er vigtigt at de har et godt rodnet for ellers kommer de ikke igang. De koster ca 75 kr stk.
Forskellen på den og den nordiske er at blomsten skulle være smallere eller er der intet at se. Hvis man har dem ved siden af hinanden er det ikke engang sikker at man kan se forskel.
Linnea B. vokser langsom, men breder sig med tiden. Dog er det vigtigt at den ikke skal konkurrere med andet udkrudt for så mistrives den og kvæles med tiden.
vedr. min adresse, så bor jeg i Herlev så hvis man har nogle sjove planter bytter jeg gerne med nogle Guldbær/japansk multebær.
Skrevet af: Søren S Duun, 15. november 2008 kl. 16.40
Hej
Så er jeg kommet i besiddelse af nogle fine planter af Linnea borealis var amerikana,som er en variant af den nordiske art. Den siges at være nemmere at dyrke frem for den nordiske
Planterne,der er ca 2 år gammel fylder ca.10 x 10cmog med lange udløbere.
Pris kr 45,– pr. stk. + porto.
En nærmere beskrivelse ses her.
translate.google.dk/translate?hl=da&sl=sv&u=http://linnaeus.nrm.se/flora/di/caprifolia/linna/linnbor.html&sa=X&oi=translate&resnum=7&ct=result&prev=/search%3Fq%3Dlinnea%2Bborealis%26hl%3Dda%26sa%3DG
Skrevet af: Tine Jørgensen, 3. marts 2009 kl. 13.43
Hej – du kan evt. kontakte den Svensk-norske Boghandel (Bog og Reol) ved Nyboder i København. Det kan være, de har bøgerne på lager endnu!
Skrevet af: Anni Nielsen., 28. oktober 2009 kl. 11.56
Hej.
Jeg har fåèt en masse lav hvor der var en lille plante i som vi nu har plantet og sat i min udestue, og som vi tror er multebær, er der nogen som kan sætte et billed i af multebær, da min kolega og jeg ikke ved helt hvordan de ser ud. på forhånd tak.
Venligst Bente Larsen og Anni Nielsen.
Skrevet af: Anni Nielsen., 28. oktober 2009 kl. 11.56
Hej.
Jeg har fåèt en masse lav hvor der var en lille plante i som vi nu har plantet og sat i min udestue, og som vi tror er multebær, er der nogen som kan sætte et billed i af multebær, da min kolega og jeg ikke ved helt hvordan de ser ud. på forhånd tak.
Venligst Bente Larsen og Anni Nielsen.
Skrevet af: Lone Brems, 28. oktober 2009 kl. 14.40
Hej Anni Nielsen
Prøv at google på multebær – hvis du vælger siden "fugleognatur" dukker der billeder op af bladene og bærrene. Måske kan det være hjælpsomt til afklaring af tvivlen?
Med venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Søren S Duun, 28. oktober 2009 kl. 21.42
Hej Anni
Jeg er meget sikker på at det ikke er en multebær, da den skal have meget fugt, samme fugt som hos tranebær. Så jeg tror mere på at det kan være en løvefod, som godt kunne ligne dem lidt. Lav gror hvor der er tørt
Skrevet af: Anni Nielsen., 29. oktober 2009 kl. 17.49
Hej Søren.
Tak for dit svar til mig, jeg nyder nu denne lille plante hvadenten det nu må være en løvefod eller multebær.
Venligst Anni Nielsen.
Skrevet af: Anni Nielsen., 29. oktober 2009 kl. 17.50
Hej Søren.
Tak for dit svar til mig, jeg nyder nu denne lille plante hvadenten det nu må være en løvefod eller multebær.
Venligst Anni Nielsen.
Skrevet af: Søren S Duun, 29. oktober 2009 kl. 21.56
Jeg har i sommer været i sverige og her købt multebær-marmelade, og jeg vil ene at en god brombær eller hindbær marmelade også kan hamle op med multebæren.
Skrevet af: Jane Boelskifte, 1. april 2010 kl. 8.51
Jeg har set en gammel korrespondance fra 2004 hvor I snakker om japanske multebær.
HAr du stadig nogle aflæggere til salg?
Vi vil lave et stykke i haven med "svensk skov".
JAne Boelskifte
Skrevet af: Søren S Duun, 1. april 2010 kl. 13.28
Mine har været sat lidt tilbage , da jeg har haft dem dækket med halm . Men de er ikke fremme endnu . for en del år siden havde Kousgaards planteskole dem , men jeg ved ikke om planteskolen findes eller om hun har dem mere . Hun hedder Anne-marie og ligger i Sønderjylland .
Skrevet af: Martin Nielsen, 15. maj 2011 kl. 22.56
hej søren
har du stadig nogle aflæggere af din Guldbær? vi er 3 i familien der har brugt et par år på at opstøve den og så så jeg lige dette indlæg.
jeg har lidt forskelligt i haven jeg kan bytte med,... hovedsageligt bær, urter og forskellige drivhussorter.
hilsen martin
Skrevet af: Marianne Christensen, 8. april 2017 kl. 11.00
Hej søren Jeg vil meget gerne købe guldbær-aflæggere tlf 50905033
Skrevet af: Gartner Duun, 5. juni 2017 kl. 19.00
ALDERHVILE PLANTESKOLE i Bagsværd har masser af flotte japanske multebær ,der koster kr 50,- pr stk.
Jeg har ikke længere multebær i haven da vi er flyttet.
Jeg ved ikke om planteskolen sender.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.