Forum

Afledning af regnvand

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ulla Danielsen, 9. november 2010 kl. 21.09

Jeg vil høre om der er nogen her der kender en løsning!!

Vi har en sommerhusgrund på 1500 kvm som på 2 af siderne er afgrænset af et åløb. Den ene å er privat å og løber ud i den anden å som er kommunal å.

I forbindelse med at fundamentet indvendigt i vores nye hus synker - er det konstateret, at underlaget har været fejlfunderet fra start (der har ikke være gravet nok muldlag af til bærende grund i midten af huset) og dette kombineret med at grunden har været oversvømmet i 2007 har gjort at det muldlag har sat sig hvilket er grunden til at fundamentet synker.

Derfor skal vi nu til at have et nyt hus - jubiii.

Meen der er problemer - afledning af tagvandet. Vores grund ligger noget lavt og så vandet løber ikke fra vores grund, men nærmere til vores grund.

Vores nuværende hus har jr. tegningerne tag-regnvandsafledning til en stenfaskine. I området hvor den faskine er aftegnet på de oprindelige tegninger har der i flere år stået en del vand. Nu hvor vi er ved at afmonterer en 60 kvm stor træterasse rundt om huset kan vi se at vandet slet ikke løber fra men står op omkring huset og sopper.

I forbindelse med valg af entreprisekontrak med det nye hus - havde vi fravalgt standard regnvandsafledning til faskine og haft kontakt til en anlægsgartner som havde oplyst at han har erfaring med "faskiner" ovenpå jorden - og jeg havde i den forbindelse fået oplyst at det var et lukket system, således at det kun skulle være vores tagvand som blev opsamlet og derefter pumpet op i en "ovenliggende faskine".

I dag er jeg så blevet kontaktet af anlægsgartneren - der desværre oplyser, at han springer fra projektet da han ikke kan få oplysning fra leverandører af anlægget der understøtter vandafledning fra regnvand. Han har selv kun erfaring med afledning på denne måde af spildevand og tør ikke satse på at kunne foretage beregning i forhold til regnvandsafledning.

Så nu er jeg meget på bar bund - vi har underskrevet en entreprisekontrakt på et nyt hus - men vi har ingen umiddelbare muligheder for afledning af regnvandet fra taget.

Er der nogen herinde der på nogen måde har erfaring med sådanne problemer hører jeg meget gerne om dem - da, vi er helt på bar bund (i andet sprog - er helt på røven, undskyld formuleringen)

På forhånd tak for alle tanker og ideer

1 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ulla Danielsen, 9. november 2010 kl. 21.12

Rettelse

Hov - det er jo fundamentet i vores gamle hus der synker - undskyld

2 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 9. november 2010 kl. 23.35

I kan vel lede regnvandet ud i åen ?

3 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 10. november 2010 kl. 1.07

Der er et par ting, i bør undersøge og vurdere meget nøgternt:

Er der fald ud til åen? Ingen kan få vand til at løbe opad.

I disse år bliver vandløb ikke renset op og grødeskåret som før, og vil ikke blive det i fremtiden. Herved stiger vandstanden i vandløbet, og omliggende lave arealer vil overgå til vådområder. Allerede nu må store arealer tages ud af hidtidig brug på grund af højere vandstand i åerne.

Mange lavere arealer, som blev drænet ud for 50-75 år siden, er nu sunket så meget på grund af iltning at de også må opgives til "normal" anvendelse, og gives tilbage til naturen.

Det er ikke for at være negativ over for jeres projekt, (jeg kender ikke forholdene på stedet), men jeg ville nok få lavet en nivelering for at konstatere om det i det hele taget kan lade sig gøre at dræne vandet ud i åen og så regne med, at forholdene ikke bliver bedre i fremtiden, tværtimod.

Vand kommer aldrig til at løbe opad.

Mvh. Hans

4 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ulla Danielsen, 10. november 2010 kl. 6.47

Hej igen

Jeg har fået oplyst, at vi ikke må lede tagvandet ud i åen - det ville jo være det allernemmeste. Der er fald på grunden til åerne så det kunne sagtens lade sig gøre - det ville kun være problematisk ved større regnfald hvor åen går over og vandet vælter op af kloakkerne.

Den kommunale å bliver renset ved grødeskæring og med en lille smule opgravning minimum 2 gange om året og vi kan tydeligt mærke på vandstanden hvis det ikke bliver gjort i tide.

Puha - Hans, det er faktisk noget af det jeg er bange for, men det er jo vores "pensionsforsikring" vi kan ikke bare opgive vores sommerhusgrund og give den tilbage til naturen

5 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 10. november 2010 kl. 9.11

Hej Ulla

Den helt rigtige løsning til et sommerhus ved en å ville være et tag, som beholdt vandet oppe på taget. Med andre ord et tag med vegetation på taget. Det er der masser af færdig løsninger til og firmaer, som har erfaring med det. I vore nabolande Sverige og Tyskland bruges det i stor stil.

Og så ville det jo passe fint ind i naturen. Måske du kan nå at få ændret enterprisen - firmaerne vil jo gøre alt for at beholde en ordre i øjeblikket, hvor de er helt i knæ.

Her er et par links til firmaer, som laver grønne tage. Vegtech har i hvert fald været i den branche i 10 år. Nykilde er kendt leverandør af frø og har lavet grønne tage en del år.

www.vegtech.dk/da/sedum-tage.aspx

nykilde.dk/group.asp?group=1

Du kan finde mere info og firmaer her:http://www.google.dk/search?client=safari&rls=en&q=grønne+tage&ie=UTF-8&oe=UTF-8&redir_esc=&ei=MFPaTO6fC8rqOeLLlfoI

Med venlig hilsen
Karna

6 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Randi Lauridsen, 10. november 2010 kl. 13.40

Hej Ulla

Faskiner kan idag gøres mere effektive, da der er kommet forskellige løsninger med plastic kasetter der sættes ned i jorden, og ikke i sig selv optager nær så meget plads som stenfaskiner.
har i undersøgt tilstanden på den gamle faskine som kan være stoppet til eller bare underdimensioneret.

Jeg kender ikke firmaet, men her kan jeg se at de skrivet noget om brug af faskiner.
www.expo-net.dk/Default.aspx?ID=257

Haven.dk har haft en artikel om afledning af vand på egen grund, der er flere forskellige muligheder at vælge i mellem Blandt andet også beplantninger på taget, som Karna skriver om.
www.haven.dk/hwarticles.asp?x=&detail=22004&list=21984..1

Hilsen Randi

7 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ulla Danielsen, 10. november 2010 kl. 19.39

Hej Karna og Randi

Jeg er medlem af haven og har set deres artikler og har også været i forbindelse med Ann Lilja vedrørende levende tage, da jeg påtænker at lave bevoksning på vores carport og skure.
Ann Lilja har også foreslået en regnvandssø med planter der kan tåle meget fugt og tørke. Og ideen er rigtig god - specielt i vores have - med mindre at planterne faktisk også skal have tørke indimellem - for det er der aldrig.
Selv ikke i den tørreste sommer har vores græsplæne set en anelse gullig ud - så det har som også sine fordele ;o)

Desværre har det hus vi er faldet for med for høj rejsning til at kunne have levende tag og da vi valgte det, vidste vi ikke at det kunne blive et problem med vandafledningen.

Jeg kunne godt forestille mig at den nuværende faskine er stoppet til - men ønsker ikke at grave den ud.
I forbindelse med konstatering af fejlfundering af vores hus er der foretaget geotekniske undersøgelser på grunden og grundvandet står meget højt og det er derfor at det ikke skulle være nogen ideel løsning med en nedgravet faskine.

Vi har nu fået entreprenøren af huset til at prøve at lave nogle beregninger på den anden løsning med en opbygget faskine og må håbe at det kan lykkes af den vej.

Tak for jeres input

med venlighilsen
Ulla

8 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 10. november 2010 kl. 21.31

Man kommer jo til at tænke på Venedig i din forklaring. Grundvandet står nok lige så højt i din have som i begge åerne. Er der ingen af dem I har talt med som har anbefalet at pilotere under det nye hus, da det åbenbart er en ret sumpet grund. Læs lidt om det her : www.geotest.dk

9 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ulla Danielsen, 15. november 2010 kl. 19.43

Hej igen

Nogle gange er det nærmest Venedi ;o)) Dog er det ikke altid jeg smiller så meget når det er værst. Vi havde nogle terrassebrædder til overs på et tidspunkt - og der blev vi anbefalet at lave en tømmerflåde.

Vi har fået lavet geotekniske undersøgelser i forbindelse med forsikringssagen med det synkende gulv. Det er selvfølgelige i og tæt på det gamle hus at disse er lavet og, jo grundvandet står højt. Men der er fast grund nede omkring 1,4 meter - så sålænge det ydre fundament bliver gravet derned til og det øvrige fundament bliver lavet som selvbærende konstruktion skulle det kunne holde. (skulle hilse og sige - at det koster også omkring 150.000 kr udover standard fundamentet i sådan et typehus byggeri som vi har bestilt).

Den entreprenør som vi har skrevet kontrakt med - har desværre også nu meldt pas forbi med vores tagregnvand!!!

Jeg tror desværre ikke at vores tagvandproblem kan løses ved at lave regnvandsbede i haven - men jeg lurer da de planter der er beskrevet på Haven´s hjemmeside, det er jo nogle jeg kan bruge i haven, andre steder hvor der næsten altid står vand;o)

Jeg har nu fundet nogle hjemmesider med regnvandsanlæg - hvor man opsamler regnvandet og genbruger det til toiletskyld og vaskemaskine. Og så kan der måske laves en vandhane med regnvand som jeg lige så stille og med god samvittighed kan vande haven med.
Løsningen er formentlig ikke helt billig - men tilgengæld giver det da rigtig god mening at bruge det store overskud som vi plejer at have af regnvand og måske kan vi så også slippe lidt billigere i vandregningen.

10 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ulla Danielsen, 15. november 2010 kl. 19.43

Hej igen

Nogle gange er det nærmest Venedi ;o)) Dog er det ikke altid jeg smiller så meget når det er værst. Vi havde nogle terrassebrædder til overs på et tidspunkt - og der blev vi anbefalet at lave en tømmerflåde.

Vi har fået lavet geotekniske undersøgelser i forbindelse med forsikringssagen med det synkende gulv. Det er selvfølgelige i og tæt på det gamle hus at disse er lavet og, jo grundvandet står højt. Men der er fast grund nede omkring 1,4 meter - så sålænge det ydre fundament bliver gravet derned til og det øvrige fundament bliver lavet som selvbærende konstruktion skulle det kunne holde. (skulle hilse og sige - at det koster også omkring 150.000 kr udover standard fundamentet i sådan et typehus byggeri som vi har bestilt).

Den entreprenør som vi har skrevet kontrakt med - har desværre også nu meldt pas forbi med vores tagregnvand!!!

Jeg tror desværre ikke at vores tagvandproblem kan løses ved at lave regnvandsbede i haven - men jeg lurer da de planter der er beskrevet på Haven´s hjemmeside, det er jo nogle jeg kan bruge i haven, andre steder hvor der næsten altid står vand;o)

Jeg har nu fundet nogle hjemmesider med regnvandsanlæg - hvor man opsamler regnvandet og genbruger det til toiletskyld og vaskemaskine. Og så kan der måske laves en vandhane med regnvand som jeg lige så stille og med god samvittighed kan vande haven med.
Løsningen er formentlig ikke helt billig - men tilgengæld giver det da rigtig god mening at bruge det store overskud som vi plejer at have af regnvand og måske kan vi så også slippe lidt billigere i vandregningen.

11 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 15. november 2010 kl. 20.08

Hej Ulla.

Som en klog mand engang sagde, da jeg bad om råd ved køb af et stykke jord, som kun var til rekreative formål, og som jeg synes var lovlig dyrt: "Du vil jo gerne have det, Hans".

Så synes jeg vi er ved sagens kerne.

Hvis det er et sted, man holder af, og det kan blive til glæde resten af livet, så kommer man over, at det måske var lidt dyrt lige i nuet.

Mvh. Hans

12 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ulla Danielsen, 15. november 2010 kl. 20.23

Ja Hans

Det kan du have ret i, da vi købte huset tilbage i 2003 var jeg villig til at give overpris for det - der var så mange dejlige træer og beplantning og det hele var godt.

Nu har vandet stort set taget det hele - alt hvad jeg har plantet gennem de senere år har jeg plantet i forhøjede bede af hensyn til oversvømmelser. Selv kartoffeldyrkningen foregår i spande.

Men, OK - jeg er stadig glad for det og prøver at forestille mig, hvordan det kan komme til at se ud når det hele ikke er et ælte og mudder!!

Og så er det jo bare på med vanten og frem med pungen ;o)) (Håber bare at det lykkes)

13 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ulla Danielsen, 15. november 2010 kl. 20.23

Ja Hans

Det kan du have ret i, da vi købte huset tilbage i 2003 var jeg villig til at give overpris for det - der var så mange dejlige træer og beplantning og det hele var godt.

Nu har vandet stort set taget det hele - alt hvad jeg har plantet gennem de senere år har jeg plantet i forhøjede bede af hensyn til oversvømmelser. Selv kartoffeldyrkningen foregår i spande.

Men, OK - jeg er stadig glad for det og prøver at forestille mig, hvordan det kan komme til at se ud når det hele ikke er et ælte og mudder!!

Og så er det jo bare på med vanten og frem med pungen ;o)) (Håber bare at det lykkes)

14 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Randi Lauridsen, 15. november 2010 kl. 20.47

Hej Ulla.
Nu kunne jeg ikke lige finde noget om det, men jeg mener at have læst at det er godt at plante pil, og områder meget meget vand, fordi de er tørstige og har en høj fordampning og dermed er med til at forbruge vandet. Så kan du også være selvforsynende med pil til at flette hegn og staude stativer. Derudover er Birk også en tørstig fætter.

Hilsen Randi

15 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 15. november 2010 kl. 21.24

Randis råd med pil er glimrende, hvis det kan passes ind i de øvrige forhold på stedet.

I skal være opmærksom på at der er nogle regler om beplantning langs vandløb, som gælder i det åbne land, men som jeg ikke er helt sikker på også gælder i sommerhusområder.

Det vil nok være godt at tage en snak med kommunen så I ikke løber ind i nogle ubehageligheder på den konto.

Mvh. Hans

16 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ulla Danielsen, 17. november 2010 kl. 18.13

Hej Randi

Jeg har også læst at det kan være godt at plante pil - og har planer om at gøre det i det tidlige forår.
Har selv nogle friske pilefletteting, som jeg har tænkt mig at tage stiklinger fra.

Jeg havde dog en flot troldepil der gik ud i vandmasserne for et par år siden - og i år har vi måtte fælde 2 store birketræer som også var døde. Jeg ved selvfølgelig ikke om birketræerne er gået ud på grund af vandet - men det var de 2 birketræer som stod hvor der er mest fugtigt som døde - de øvrige lever i bedste velgående.

Men under alle omstændigheder har jeg tænkt mig at plante pil og nogle birketræer igen til foråret - mens de er i live kan de jo drikke rigtig meget vand i vækstsæsonen - mener at have læst at sådan en birk kan konsumere 400 liter vand i døgnet - og det må da også sin virkning ;o)

Jeg må indrømme, at jeg ikke kontakter kommunen vedrørende beplantning langs åen - når alt kommer til alt, så tror jeg at det er mangelfuld vedligeholdelse af åen fra deres side som har stor indflydelse på vores problemer.

De er velkomne til at komme ud og beklage sig vedrørende beplantningen og så er det jo ikke værre end at det er til at fælde. Vores problem er ikke ting der vokser - men alt det der ikke vokser pga vandet ;o)))

Nyt svar til emnet »Afledning af regnvand«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Afledning af regnvand

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider