Forum

Beskæring af hasselnødde træ

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Martin W., 24. oktober 2010 kl. 9.21

Vi er lige flyttet i hus, og har et stort hasselnødde træ i haven (ca.6-7 m). Jeg kunne godt tænke mig at beskærer det, da mange af grenene ser gamle ud. Så mit spørgsmål er hvornår og hvor meget jeg kan beskærer det?

Mvh

Martin

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 24. oktober 2010 kl. 10.04

Hej Martin
En hassel kan tåle at blive skåret helt ned til jordhøjde og det ser også bedst ud, hvis stammerne skæres ned til under 5 cm over jordhøjde. Den skyder igen og i gamle dage, var hassel blandt de træer, der blev brugt i "stævningsskove", d.v.s. skove, der blev skåret helt ned med jævne mellemrum, når træerne havde den tykkelse, at de kunne bruges til brænde som de var. Tidspunktet er enten nu, eller endnu bedre at vente til marts. Har du set om det er en storfrugtet hassel, d.v.s. nødderne er på størrelse med sidste led af pegefingeren, eller er det en vild hassel, er de nærmere som under det halve af samme størrelse.
www.de-gamle-sorter.dk

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 24. oktober 2010 kl. 10.42

Hvis du vil bevare den, så den har en vis højde, kan du med fordel skære de ældste (tykkeste) grene af helt nede ved jorden og efterfølgende skære de tynde grene tilbage til 2-2½ m's højde. På den måde får du en vis nyvækst fra bunden og hurtigere nødder igen. Samtidig får du måske samtidig lukket et hul og dermed stadig læ.

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin W., 24. oktober 2010 kl. 15.56

Tak for hjælpen.
Det må være en storfrugtet hassel, for det er nogle rimelige store nødder vi har fået.
Jeg tror at jeg venter til marts med at skærer den ned...

Mvh

Martin

Nyt svar til emnet »Beskæring af hasselnødde træ«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Beskæring af hasselnødde træ

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider