Forum

AVIS UNDER UKRUDTSDUG

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Morten Hansen, 22. oktober 2010 kl. 10.45

Er ved at etablere min baghave med højbede og vil dække det resterende areal med ukrudtsdug og løse granitskærver.

Er det en god ide, at ligge aviser under ukrudtsdugen og lade dem ligge der permanent ?

Formålet er naturligvis at begrænse ukrudt mest muligt!

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 22. oktober 2010 kl. 16.18

Hej Morten -

Granitskærver har jo nogle skarpe kanter, som kan skære huller i dugen - så måske skulle du checke med en anlægsgartner eller noget i den stil, hvad der vil være bedst?

Men du undgår ikke ukrudtet fra oven, så du slipper jo desværre ikke for lugearbejde...

Jeg havde selv overvejet træflis på ukrudtsdug, men det bliver fliser i stedet, så jeg kan bruge min tid på sjovere ting end at luge!

mvh
Anja

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 23. oktober 2010 kl. 0.05

Hej Morten Hansen

Huskede at der for halvandet år siden var en tråd her på Havenyt om anvendelse af aviser i kompost. Komposteringsprocesserne forløber jo også i aviser udlagt under ukrudtsdug.... det betyder at du efter ganske få uger ikke vil kunne fjerne de stoffer, aviserne måtte have afgivet til jordlaget underneden.

Jeg har tilladt mig at kopiere Henrik Ahlmanns indlæg fra 16. marts 2009 kl. 16.41:

"Du bør nøje overveje at anvende aviser og da ikke aviser/tryksager med farvebilleder/reklamer. Farverne indeholder tungmetaller. ved genbrugspapir fjernes disse stoffer ved kemisk rensning.

Sundhed og Miljø anbefaler ikke uden videre kompostering som
udgangspunkt, da der er uklarhed om konsekvenserne.

Se evt www2.mst.dk/common/Udgivramme/Frame.asp?http://www2.mst.dk/Udgiv/publikationer/1998/87–7909–084–2/html/bilag01.htm

www.fineeyecolor.com/pdfs/inks_&_the_environment.pdf

Tryksværte anføres desuden som såkaldt "triggerstof" på "undgå-listen for duft/kemioverfølsomme:
home23.inet.tele.dk/joan/Folder.pdf"

Så jeg synes ikke ideen om aviser under ukrudtsdug er god !

Med venlig hilsen fra
Lone

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 23. oktober 2010 kl. 5.09

Hej Morten
Jeg har selv lagt alm. billigt ukrudtsdug imellem mine højbede og å 5 / 10 cm træflis. Det er så lækkert at gå på, akkurat lige som en skovsti. Det har nu holdt i mere end 2 år, og skal suppleres lidt til næste sæson med et lille lag ovenpå.
Når man arbejder med sine højbede, så undgår man nok ikke at spilde lidt jord m.v. udenfor bedene og det sammen med indblæst ukrudtsfrø giver jo grobund for en lille smule ukrudt. Men ikke andet end hvad man kan håndluge på nogle minutter en gang imellem. Og hvis man tager det i opløbet, så får det aldrig rigtig fodfæste i det løse flis.
Din granitstensbelægning vil også med tiden blive godt blandet med det ene og det andet, så umiddelbart vil jeg syntes at det er et skidt valg. Måske du hellere skulle få det asfalteret ?
Held og lykke med dine højbede.

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium J., 23. oktober 2010 kl. 15.18

Gert har humor!
Ukrudtsdugen lyder OK omend der hurtigt vil komme rigtig mange huller i den, men aviserne vil lynhurtigt blive omsat og er næppe arbejdet værd.
Problemet er dog ikke større end at du kan holde arealet frit med en ukrudtsbrænder.
Hvorfor granitskærver?-de er dyre -ærtesten er runde og giver ikke så mange huller i en ukrudtsdug.

Nyt svar til emnet »AVIS UNDER UKRUDTSDUG«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > AVIS UNDER UKRUDTSDUG

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider