Forum

Grantræ i krukke idenfor

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: R. Hansen, 5. oktober 2010 kl. 19.12

Hejsa

Jeg kunne godt tænke mig et indendørs grantræ i krukke, men har forstået at mulighederne er stærkt begrænsede, og stort set kun omhandler stuegran. Er dette korrekt?

Jeg kunne rigtigt godt tænke mig noget der lignede et 'rigtigt' grantræ lidt mere.

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 6. oktober 2010 kl. 11.22

Det var da en sjov ide, jeg ved slet ikke hvor relevant det maatte være for dine tanker, men over i Japan, ja det kan jo da i og for sig være et tosset nok land i sig selv, ja der har de jo da de dersens bonsaitræer, og jeg har ved selvsyn konstateret at naaletræer er at finde deriblandt.

Mvh Eivin (^_^)

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: R. Hansen, 6. oktober 2010 kl. 19.37

Du har helt ret - havde slet ikke tænkt på at grantræer også findes som bonzai - og de må da kunne klare at stå indenfor. Men mon ikke der er forskel på behovene for et træ på 20cm og et på 2m?

Manden i havecentret jeg talte med snakkede om at grantræer er meget ømfindtlige med fugtighed, og det skulle være det der fik dem til at dø når de kom indenfor?

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren, 6. oktober 2010 kl. 22.23

De forskellige nåletræer der dyrkes som bonsai både her og i Japan dyrkes udelukkende som udendørs bonsai. Dvs. at planterne står udendørs (på en beskyttet plads), og i vinterperioden opbevares mere eller mindre frostfrit da planterne ikke kan klare for hård frost i de små potter.
Bare fordi et træ beskæres efter bonsai teknikken ændres dets krav til temperatur og luftfugtighed ikke.

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 8. oktober 2010 kl. 12.37

Jeg har nu alle tider synes det var så spændende og flot med det bonsai. Nu er jeg nok næsten for gammel til at kaste mig over noget nyt. Men hvordan finder man overhovedet ud af noget om bonsai? Japansk kan jeg jo hverken læse eller tale.

Mvh Eivin (^_^)

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nina JENSEN, 23. november 2010 kl. 20.39

Du kan læse lidt om det på haveabc.dk. Jeg kunne også tænkke mig så et stuegran. :-)

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christian Uldahl, 27. december 2011 kl. 13.47

Jeg har haft et lille normanns gran i krukke i flere år. Jeg har sat det i mit "vindfang" hvor der er lidt køligere end i resten af huset. Her klarer det sig meget fint. Du kunne evt. have det i en havestue.

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Knud Halskov, 18. januar 2012 kl. 22.05

At nåletræer, der dyrkes som bonsai, kan trives indendøre, så jeg et smukt eksempel på i Korea i april sidste år. Fyrretræet på billedet står på en metrostation i hovedstaden Seoul. Men ikke for at modsige Søren, for det lyder ganske rigtigt, det han skriver.

Nyt svar til emnet »Grantræ i krukke idenfor«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Grantræ i krukke idenfor

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider