Skrevet af: Jens Ledet, 7. september 2010 kl. 11.43
Mine tomat planter er lidt bagefter i år, så hvor længe skal jeg regne med at kunne holde liv i dem? De står i et uopvarmet drivhus, men med boble plast.
Mvh Jens
Skrevet af: Lone Brems, 7. september 2010 kl. 12.55
Hej Jens Ledet
Tomatplanter kan leve i årevis.....
Når der er for lidt lys og for lidt varme til at de trives i drivhuset er vi nået til efterårsjævndøgn - og så er det tid for at høste og sylte grønne tomater og ( dette er trick'et:) tage stiklinger af de friskeste sideskud inden tomatplanten havner i kompostdyngen.
Klip 10 - 12 cm lange skud med topskud, fjerne blade på nederste 6 cm og plant stiklingen i en godt fugtig (men ikke pjaskvåd !) ikke-gødet blanding af 1 del kompost, 2 dele havejord og 1 del bakkegrus.
Sæt stiklingen i et sydvendt vindue - evt med en plastpose over for at mindske fordampningen indtil roddannelsen er sket.
Pas nu planten hele vinteren og du er klar med ny, stærk plante allerede i marts måned. Måske skal den have lidt kuldebehandling (ikke frost og ikke i vinden!) 10 minutter om dagen for at holde væksten lidt tilbage. Den foryngede udgave af din tomat fra 2010 vil være i blomstring længe før de frøsåede i 2011.
Man kan komme ud for, at planten vokser sig alt for voldsomt stor til det vindue, man har til rådighed - så gentager man bare processen forfra med at klippe stiklinger.
Med venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Svend Høst, 7. september 2010 kl. 13.57
I tomatplantens hjemland er er den flerårig , men her hos os er den etårig da den ikke tåler frost.
Man kan have den samme tomatplante år efter år hvis man lader top eller et eller flere sideskud sætte rødder og lade dem overvinter så lyst som muligt og frostfrit (kunstlys er overflødigt).
Man kan være heldig at få nogle små røde tomater allerede i februar.
Mvh. Svend Høst
Skrevet af: Jens Ledet, 7. september 2010 kl. 15.48
Mange tak. Jeg anede ikke at man kunne tage den ind og overvintre. Men som det er lige nu så er der vel ikke mere end 14 dage en måned til de dør af kulde i drivhuset?
Mvh Jens
Skrevet af: Randi Lauridsen, 7. september 2010 kl. 15.55
Hej Jens
De forskellige sorter klarer sig forskelligt.
Sidste år plukkede jeg stadig tomater i drivhuset i november, det var nogle små blommetomater. Og mit drivhus er uopvarmet og uden bobleplast :-)
Det er altså lidt for tidligt at smide håndklædet i ringen
Hilsen Randi
Skrevet af: Anja Egeriis, 7. september 2010 kl. 16.15
Enig - nætterne bliver også mindre kolde igen nu, så der er en god del tilbage af sæsonen i drivhus - også uden varme! Jeg plejer også først at hive de sidste planter ned i november.
Men den med stiklinger er en fin ting - især hvis man gerne vil beholde en F1-plante, som jo ikke er god at tage frø af.
Jeg har også gjort noget lignende - sideskud/topskud i oktober/november i en potte og ind i vindueskarmen. Holdes fugtig, så den slår rod, og opbevares i et lyst vindue hele vinteren. I januar lægges den ned, og den vil sætte sideskud i alle bladhjørner, som hver især kan blive til en ny plante.
Jeg bruger ikke den gamle plante til noget særligt, da den som regel er lang og grim - men hvis den bliver passet med noget godt lys, kan det selvfølgelig lade sig gøre at få tidlig frugt på den. Jeg synes bare ikke, at de smager af noget særligt.
Skrevet af: Jens Ledet, 7. september 2010 kl. 19.11
Jeg må prøve det med stiklingerne.
Det er sjovt nok også mine blomme tomater der er mange af lige nu, og på vej til at modne. Jeg lader det stå i drivhuset.
Jeg høster i øvrigt også agurker nu, de har ellers kæmpet en del med spindle mider :-)
Mvh Jens
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.