Forum

Valnødder til snaps søges!

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lene Jørgensen, 6. september 2010 kl. 13.09

Hej
Er der nogen der ved hvor man kan få fat i 4-6 grønne valnødder? Jeg vil gerne lave en valnøddesnaps.
Jeg bor i roskilde.
Mvh Lene

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne Christensen, 6. september 2010 kl. 16.47

Hej Lene,
Det er desværre for sent at lave snaps på valnødderne nu.
Du skal høste dem inden skalden inden i bliver hård.
Hvis du får fat i nogle nødder nu trækkser snapsen kun på den grønne skal og det er ikke sikkert den snaps bliver behagelig at drikke, tror den bliver meget bitter.
Bedste tidspunkt at høste dem er i juli.

Så du har et år at finde dem i, Frilandsmuseet har et træ der nok taber nogle nødder hvis du går forbi........

Snapsen er bestemt værd at vente på, min ældste er 6 år og bliver bedre og bedre.

Hilsen
Hanne

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 6. september 2010 kl. 20.56

Hos os i det vestjyske høster vi valnødder til snaps midt august, og i år har vi solgt nødder sidst i august på grund af det sene forår.
Anne Marie

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Jørgensen, 6. september 2010 kl. 21.21

Hej lønbæk planteskole,
Det er osse hvad jeg har læst mig frem til - normalt er det midt august man høster dem til snaps - så tænkte jeg at man kunne være heldig med det sene forår at kunne finde nogle stadig.
Kan jeg købe nogle hos jer og i kan sende dem tiæ mig ? (jeg kan ovf penge?). Mvh lenesende

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 6. september 2010 kl. 21.26

Gå ind på www.loenbaek.dk og mail din adresse til mig, så kan vi aftale nærmere.
Anne Marie

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 14. august 2013 kl. 9.46

I år er der mange grønne valnødder til snaps.
Men kan de fryses ned til senere brug?
Hilsen
Anne Marie

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Holger Pedersen, 14. august 2013 kl. 20.31

Hej Lene.

Jeg vil holde med Hanne Christensen, det er mere end 1 måned for sent, ifølge "én af de bedste" der var engang her i Danmark.
Ifølge P.V. Glob's Brændevinsbog:
Direkte afskrift af bogen, GLOBS BRÆNDEVINSBOG,
af forlaget: WORMIANUM 1972.:
Til krydderbrændevin bruges den grønne, endnu umodne valnød, der plukkes midt på sommeren, når den har fået sin fulde størrelse. Nødderne skæres i fire stykker, fyldes i et glas med låg, dækkes med alkohol og trækker et par måneder, hvorefter essensen sies fra.
Efter klaring hældes den på en ny flaske til lagring.
Koncentratet får en smuk gyldenbrun farve og skal fortyndes godt.
Må jeg tilstå, at mens de forskellige recepter blev nedskrevet, stod den pågældende kryddersnaps som oftest på bordet til stadig kontrol.
Citat slut.!

Jeg gør selv således:
12 stk. grønne, men fuldt udviklede og stadigvæk IKKE HÅRDE valnødder renses for stilk og evt. rest af blomst. Hvorefter de skæres ud i kvarte stykker og kommes i et glas med skruelåg.
½ flaske Brøndum-snaps hældes over, og låget skrues fast på. Nødderne står således i 2 måneder, hvor jeg med mellemrum ryster glasset godt.
Efter 2 måneder hældes det hele over i et kaffe-filter (med et glas under), når al' snapsen er løbet igennem kaffe-filteret, sættes et meget tæt låg på koncentratet, der herefter kun bliver bedre af at stå til lagring (evt. i flere år).

Af koncentratet bruger jeg 20 milliliter pr. ½ liter brøndum-snaps, alt efter smag, jo mere koncentrat, jo stærkere (men ikke nødvendigvis bedre) smag.

I år satte jeg valnødder på snaps d. 9/7-13, og de skal filtreres d. 9/9-13

Venlig hilsen
Holger

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 14. august 2013 kl. 22.12

På grund af det sene forår er vore ikke fuld størrelse før nu.
Vi bor i det kolde midtjylland.
Anne Marie

Nyt svar til emnet »Valnødder til snaps søges!«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Valnødder til snaps søges!

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider