Forum

Isolering af (støbt) drivhus-sokkel

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jan E, 2. august 2010 kl. 22.35

Jeg skal igang med at støbe en sokkel til et nyt drivhus.

Jeg agter at isætte flamingo-plader på den indvendige side af soklen.

Hvor tyk bør flamingo-pladerne være (og hvor langt bør de gå ned i jorden)?

1 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 3. august 2010 kl. 7.28

Jeg har 50 mm styrolitplader - men på ydersiden af soklen - og de går ca. ½ meter ned...

Jeg har sat dem på ydersiden efter råd fra Willab Garden, hvor jeg købte drivhuset, men kan desværre ikke lige huske, hvorfor de mente, at det var bedst!

2 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan E, 3. august 2010 kl. 9.10

Anja, tak for svar.

Uden jeg skal være klogeåge, så mener jeg bestemt at styrolitpladerne bør sidde på den indvendige side af soklen.

3 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 3. august 2010 kl. 10.20

Det allerbedste er at anbringe isoleringen midt i fundamentet (soklen) men hvis man ikke kan det , er det naturligvis på indersiden isoleringen skal sidde.
En god løsning er 2 rækker af fundablokke med flamingo imellem og hulrummet i fundablokkene fyldt op med lecaærter som er en god isolator.

Mvh. Svend Høst

4 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 3. august 2010 kl. 11.36

"Det skal naturligvis sidde på indersiden" - det er ikke helt forklaring nok - hvorfor skal det sidde der og ikke på ydersiden, som Willab Garden anbefaler?

Mvh
Anja

5 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steen C., 3. august 2010 kl. 15.42

Dem der anbefaler at isoleringen skal være udvendig på soklen, gør det vist for at isoleringen ikke skal optage plads inde i drivhuset.
En anden løsning kunne være at støbe soklen af lecasten der fås med isolering indstøbt i midten, men de er ret dyre og fåes ikke i de smalle udgaver på 10 og 15 cm.

6 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 3. august 2010 kl. 17.48

Ja - de koster en bondegård. Jeg så på dem, da jeg havde købt drivhus, men projektet var rigeligt dyrt i forvejen, så det blev almindelige lecablokke og lecabeton uden om. Og så pladerne uden på - hvilket jeg er ret godt tilfreds med.

Det havde ikke været særlig fikst at have dem inde i jordbedene...

Jeg har så ikke lige fået lavet den sidste finish ude, men meningen er, at der skal skæres en skive af dem øverst, og så skal der en flisekant rundt om drivhuset, så vi kan komme til at slå græsset helt hen til fliserne uden at skulle rende med en kanttrimmer.

For øvrigt Jan, så har jeg sænket bunden i drivhuset 30 cm, vhilket jo giver en god ekstra dyrkningshøjde, så hvis du har mulighed for det, var det måske værd at overveje!

7 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan E, 3. august 2010 kl. 18.57

Nu vi er ved emnet (sokkel isolering) ... hvad er så egentlig den reele effekt af isoleringen?

Jeg laver isoleringen da jeg nu alligevel er igang med det store gravearbejde, MEN skeptikere mener at kulden jo blot komme ind oppe fra (igennem selve drivhuset/glas).

Sokkel-isoleringen gør det vel ikke alene. Den skal vel ses i sammenhæng med øvrig "indpakning" af drivhuset eller reel opvarmning, ik?

8 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 4. august 2010 kl. 7.16

En isoleret sokkel gør formentlig en forskel - men det er da rigtigt, at det ikke er alverden, hvis den står alene.

Jeg isolerer med et dobbelt lag bobleplast indvendigt i en del af drivhuset om vinteren og holder det frostfrit med en varmeblæser.

Uden ekstra varmetilførsel vil man ikke kunne undgå nattefrost i kolde perioder, og dem havde vi jo et par stykker af sidste vinter...

9 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 4. august 2010 kl. 9.50

Man skal altid placere isoleringen så tæt på den varme side som muligt , det minimier varme forbruget og varmetabet .
En drivhussokel optager en masse kulde fra den omgivende jord både i bunden og siderne og hvis den ikke er isoleret på indersiden vil soklen afgive en del kulde til drivhuset.
Men det er trods alt de små marginaler vi snakker om , langt det største varmetab er igennem taget .
En god investering er et par vinterisoleringsmåtter som dækker soklen og det nederste glas , monteret indvindigt i drivhuset .

Mvh. Svend Høst

10 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 4. august 2010 kl. 22.09

Det er tilsyneladende et emne der i al evighed vil give anledning til diskussioner, og desværre også til en forfærdelig masse vrøvl og misforståelser ! Men det er jo også kendetegnende for de fleste diskutionsfora, at der er mange selvbestaltede "eksperter".
Der gælder nu engang nogle naturlove som man ikke, uanset hvor klog man er, kan lave om på.
Hvis man vil forlænge drivhussæsonen "i begge ender" ved f.ek. at tilføre lidt varme i det tidlige forår og senere sidst på året så vil en udvendig fundamentsisolering med f.eks 100mm polystyrenplader være at foretrække, og gerne helt ned i 60 - 80 cm dybde. (F.eks. de såkaldte gulvisoleringsplader fra byggemarkedet)
Når det begynder at fryse og jorden fryser, så vil man langt hen ad vejen kunne holde fundamentet (soklen) frostfri og dermed lettere kunne frostsikre huset indvendigt, måske med bobleplast og lidt tilskudsvarme. Og da der jo konstant tilføres geotermiske varme nede fra jorden vil man så også kunne undgå de helt store temperaturudsving i løbet af døgnet. Af samme grund er det også en stor misforståelse når nogen vil isolere under en evt. belægning i bunden af drivhuset, så fryser det da for alvor.
Og et andet forhold er, at varmeudstrålingen imod himmelrummet (altså varmetabet igennem taget) er langt det største tab, så en god isolering under taget hjælper også godt, og selvfølgelig også i drivhusets sider, men primært i taget.
Og for at rette en misforståelse, så er der ikke tale om at "kulden trænger igennem det ene og det andet". Der er tale om at varmen, som er kalorier, tabes igennem vægge og tag og også til fundamentet hvis det er helt uisoleret.
I kan sammenligne lidt med krav til isolering af boliger. Her er der jo igennem de senere år skærpet krav til isoleringstykkelser i tag og fundamenter for at minimere energiforbruget.

11 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 4. august 2010 kl. 22.26

Og i forlængelse af ovenstående indlæg, så var der også en som kunne fortælle os andre, at " et glastag var meget bedre til at holde på varmen, end et polycarbonattag". Og mere fejl kan man næppe tage. Glasset er en fortrinlig varmeleder, hvorfor varmekalorierne inde i drivhuset da også fiser lige lukt ud i himmelrummet når udetemperaturen falder om natten, og helt specielt i klare skyfri nætter, hvilket kan aflæses på termometeret som markant temperaturfald. Derimod så har et tag bestående af polycarbonat kanalplader ligesom bobleplast en vis isoleringsevne, ligesom selve materialet har en lidt ringere varmeledningsevne. Og som en sidegevinst, så spares man også for kalkning eller afdækning imod sommersolen når man har polcarbonat i taget.
Og for god ordens skyld, så måler vi jo temperaturen i "varmegrader".

12 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 5. august 2010 kl. 9.36

Gert !

Ganske kort , vi skal flere kilometer ned i jorden før vi møder geotermisk varme , den smule varme der er i jorden om vinteren er akkumuleret solvarme fra sommerens solskin.
Når vi taler om en kold sokel ,så er det at betragte som en kuldeflade som afkøler den omgivende luft og varme må derfor tilføres. Derfor mener jeg at det er en god ide at isolerer soklen indefra og dermed bryde en stor kuldebro.

Mvh. Svend Høst

13 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan E, 5. august 2010 kl. 14.27

Som lægmand undrer det mig virkelig over at der ikke er enighed om, hvorvidt isoleringen skal placeres på den indvendige eller udvendige side. Det må da være noget der er undersøgt og "forsket i"?

14 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 6. august 2010 kl. 17.21

Hej Jan -

jeg har også forsøgt at finde oplysninger om det, men uden held, så jeg brugte bare leverandørens anvisning og satte isoleringen på ydersiden.

Der er åbenbart masser af argumenter for både det ene og det andet, så mon ikke bare man skal gøre, som man selv synes, at det er praktisk?

Har man dem udenpå, er kulden længe om at komme ind - og har man dem inde, holder de på varmen - og begge dele er vel egentlig OK?

Mvh
Anja

15 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne Christensen, 7. august 2010 kl. 20.33

Vil lige tilføje at med isoleringen udvendig opsamler soklen en vis mængde varme som den afgiver om natten, på samme vis som dem der har en stor sort vandbeholder stående i drivhuset.
Hvor meget det batter ved jeg ikke, men lidt har også ret.

Hilsen
Hanne

16 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 7. august 2010 kl. 21.39

Og hvor skulle den varme komme fra??

Mvh. Svend Høst

17 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne Christensen, 7. august 2010 kl. 21.51

Fra solen om dagen................

Hilsen
Hanne

18 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 8. august 2010 kl. 21.15

Svend Høst - tænk dig nu lige lidt om. Når man på en byggeplads lægger vintermåtter (Som er isoleringsmåtter i plastikposer) ovenpå et stykke frossen jord eller en bunke grus som skal bruges på pladsen, så vil jorden eller grusbunken forholdsvist hurtigt være frostfri igen som følge af varetilførslen fra jordens indre. Og uanset din udmelding om den geotermiske varme, så tilføres der konstant varme til den jord vi går på fra jordens indre, og så må du for min skyld gerne kalde den noget andet hvis du bedre kan forlige dig med det.
Og når det foreslås fra drivhusleverandører og andre at isolere en drivhussokkel udvendigt, så er det bl.a. for at få en større masse indenfor isoleringen til at stabilisere klimaet. Tilsvarende som når nogen foreslår at opbevare en tønde med vand i drivhuset for at udnytte vandets akkumuleringseffekt. Altså også som Hanne Christensen skriver herover.
Og med hensyn til "at bryde kuldebroen" så er det ikke et spørgsmål om isoleringen sidder udevendigt eller indvendigt ! Og den tidligere udmelding om, "at isoleringen altid skal sidde på den indvendige side" er noget slemt vås ! Men måske du forveksler det med at en fugtspærre altid placeres på den varme side af isoleringen. Men det er jo en helt anden sag, og ikke aktuelt når vi snakker om drivhuse.

19 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 9. august 2010 kl. 9.28

Gert!!
Jeg har et termometer som måler temperaturen i 50cm dybde og i februar i år nåede det ned på 5,5 gr C og sidst i juli nåede det op på 21.5 gr C pt er det 19,5.(jorden var snedækket 30cm vinteren igennem)
Det er den akkumuleret solvarme i jorden .
Geotermisk varme kommer fra jordens indre som stadig er glødende , men den varme kommer ikke op til jordens overflade bortset fra visse steder på jorden , vulkaner , varme kilder ,som især Island nyder godt af.
I Sibirien er det så koldt at solen ikke kan nå at tø jorden op om sommeren , man har permafrost , jorden er frosset hele året rundt , det ville den ikke være hvis jorden fik tilført varme fra jordens indre.
I de meget kolde lange isvintere med barfrost kan selv vandrør nede i normalt frostfrit dybde (120cm) fryse.
Man må jo selvføgelig placerer sin isolering som man synes er mest rigtigt , og jeg synes selv at jeg har en god erfaring med byggeri af dvs huse og derfor er jeg ikke i tvivl hvordan jeg ville isolere en drivhussokel.
Slut herfra.

Mvh. Svend Høst

20 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Sørensen, 30. april 2012 kl. 14.43

Hej.

Jeg har ikke selv et drivhus, men skal til at købe et. Er det en dårlig idé ikke at have en sokkel til sit drivhus?
Vh Anders B

21 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 30. april 2012 kl. 17.46

En sokkel i frostfri dybde, vil altid være bedst, da man så kan undgå, at drivhuset invaderes af små vilde dyr. Hvis man vil isolere soklen, skal det foregå udvendig, da det vil holde muren tør, ellers kan man risikere, at der bliver frostsprængninger i muren, når isoleringen er påsat indvendig. Hilsen Henry G.

Nyt svar til emnet »Isolering af (støbt) drivhus-sokkel«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Isolering af (støbt) drivhus-sokkel

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider