Forum

Beskæring af buske

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Helle *, 29. juli 2010 kl. 17.15

Jeg har nogle blomsterbuske, som er blev ret store. Nogle af dem er beskåret for mindst 7 år siden, kan se de har været skåret ned til omkring 80 cm i højden.

Men hvordan er det bedst at beskære dem, og hvor tit er det bedst at beskære dem.

Jeg har også en kejserbusk, som breder sig ret meget, hvordan vil den få det hvis jeg beskære den?

Helle-Sofie

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 30. juli 2010 kl. 8.06

Du kan beskære nu, men en udtynding af gamle grene i de store buske er bedre end en total nedskæring.
Du kan beskære hele året de grene der er i vejen/bliver for brede.
Ved sommerbeskæring sætter busken ikke de ofte lange,tynde årsskud, som så skal kortes op til halv længde, for at give en tæt busk.
Kejserbusken kan stammes op til et lilletræ(3m) med flere stammer eller holdes smal ved at skære de nederste sidegrene væk. Beskæring af toppen vil være synd,der sidder blomsterne, når den bliver gammel.
Anne Marie

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle *, 30. juli 2010 kl. 11.31

Tak for svaret.

Buskene er meget tætte, så det er meget svært at komme ind og "klippe" de gamle grene, som er ret tykke (for tykke til klipning) og ydermere står meget tæt.

Findes der et værktøj som bedre kan klare udtynding i den slags buske?

Helle-Sofie

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 30. juli 2010 kl. 20.34

Min StikkelsbærKiwi som nok er 4-5 år, gror, men endelig i år gav 4 blomster men ingen frugt, igen. Jeg er ellers meget spændt på resultaten og smagen. Hende ude på planteskolen klipper sin om foråret, ellers ingen oplysninger. Det gjorde jeg så i foråret. Der kom nærmest vandpytter neden under i, foråret - og blomsterne forsvandt. Nu gror den stadig helt vilt. Hvordan ønsker den mon behandling. Den får også næste sommer at bevise sit værd i. Hvad skal jeg gøre? håp

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 30. juli 2010 kl. 21.04

Stikkelsbærkiwi skal beskæres, mens den er i vækst, om sommeren, ellers bløder den for meget.
Se efter, hvor blomsterne - efter afblomstring - er begyndt at sætte bær. Skær så skud med bær tilbage lige over femte blad over frugten. Det giver den bedste frugtsætning, og så er det jo da bare et skøn plante!

Mvh Eivin (^_^)

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 30. juli 2010 kl. 21.12

Til Helle-Sofie
Jeg bruger en lille foldesav, som kan komme ind mellem de tykke grene.
Anne Marie

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 30. juli 2010 kl. 21.54

Og jeg bruger spidsen af en almindelig "Fiskars" grensav. Til nød kan man save skråt (hvis det er svært at få plads til saven), selvom det er bedre at save lige over.
Jeg har fornylig beskåret en stor dronningbusk sådan; det føltes som en masakre, men mange grene væltede ind over de store nye skud i midten, som jeg fik givet lys til sidste år. Altså en beskæring over 2 år. Lidt sidste år og meget i år. Dejligt at det virkede, at der kom nye skud; det er dem der er årsag til, at jeg turde skære hårdt i år.

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle *, 31. juli 2010 kl. 17.59

Tak for rådene.

Har lige kigget på min "Dronningebusk" (- mørkerød) grenene er forneden mindst 7cm i diameter og de står tæt.

@Clara
Ja man skal lige tage sig sammen til at begå "mord", på de gamle tanter ;D

Helle-Sofie

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 12. august 2010 kl. 17.29

Ja, det kan jo da lyde voldsomt´med det "mord" og med videre i den boldgade. Men fra tid til anden er der simpelt ikke andet at gøre, om man vil holde haven fin og skøn. Kanske man engang i fremtiden finder ud af noget andet. Indtilda vil jeg slide i haven, som jeg hidtil har gjort det.

Mvh Eivin (^_^)

Nyt svar til emnet »Beskæring af buske«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Beskæring af buske

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider