Skrevet af: L. Olsen, 24. juli 2010 kl. 19.30
Som man kan se på vedhæftede billede, har jeg desværre nogle problemer med min Karen Blixen rose. Blomsterne udfolder sig ikke helt, og de er grimme og triste at se på med "afsvedne" kanter og røde pletter.
Den er plantet i dette forår på et solfyldt sted og er passet og plejet med masser af vand og tilpas mængde rosengødning.
Er der nogen, der har et bud på, hvad det kan skyldes?
Skrevet af: L. Olsen, 4. august 2010 kl. 22.03
Anyone? Fænomenet bliver ved. Den danner fint nye skud, men knopperne bliver ved med at opføre sig som ovenfor beskrevet :0(
Skrevet af: J. H., 5. august 2010 kl. 15.06
Prøv at åbne de visne knopper og tjek dem for insekter. Tjek også stilkene for huller og bladene for misfarvninger eller hvis de er sammenkrøllede.
Hvis ingen af delene giver noget videre resultat, kan det evt. skyldes for megen overbrusning af vand henover og ned i knopperne. Undervand istedet rundt om planten og klip de visne knopper af.
Skrevet af: L. Olsen, 5. august 2010 kl. 18.13
1000 tak for dit svar, Jeanet. Jeg fik selv samme tanke og pillede derfor et par af knopperne fra hinanden, for at se om der skulle gemme sig en lille satan af et insekt indeni. Det var ikke tilfældet. Der er heller ingen huller der skulle indikere, at "nogen" har boret sig ind i knoppen. Løvet på planten er iøvrigt fint, blankt og mørkegrønt uden tegn på svampesygdomme eller andre dårligdomme.
Jeg vander også altid mine roser som du beskriver.
Skrevet af: Lars W.H., 14. august 2010 kl. 22.31
Hej.
Vi har et højbed langs terrassen fyldt med KB, og vi har præcist samme problem og nogle af dem hænger endda lidt med hovedet. De første blomsterstande i maj og juni var rigtig fine, men de efterfølgende fra ca. midt i juni og til nu, har fået kedelige gulbrune kanter. Enkelte sprang nærmest bare ud som en brun vissen klump. Jeg kan heller ikke finde ud af hvorfor, men har en teori om for meget vind??
Der har dog været lidt bladlus på spil, men ikke efter jeg sprøjtede med brun sæbe.
Jeg er spændt på at se det næste "hold" blomster som pt er ved at springe ud.
Skrevet af: Anne Birch, 9. juli 2015 kl. 17.54
Jeg plantede en KB rose i efteråret 2014, og den kommer nu med masser af smukke og meget store blomster. Men blomsterne er meget tunge, og stilkene ikke særligt kraftige, så stilkene bøjer meget, og roserne falder derfor ud til siderne. Hvad kan jeg gøre?
Skrevet af: Anja Egeriis, 9. juli 2015 kl. 18.04
Jeg har selv en Karen Blixen og klipper blomsterhovederne af og tager dem ind, for de er også megastore :)
Men har læst mig til, at jo voldsommere man beskærer, desto større bliver blomsterne, så måske kan man påvirke lidt der?
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Karen Blixen rose