Forum

Anlægsgartner, hvordan?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Anders Jensen, 12. juli 2010 kl. 20.20

Hey! Jeg er en 20-årig dreng der interesserer mig meget for naturen og dyr og planter. Jeg er lige blevet student, og er meget skoletræt, men har altid haft en lille drøm om at blive anlægsgartner. Jeg har meget lyst til at realisere den drøm, men aner intet om hvordan man bliver anlægsgartner.

Ved der findes en skole for gartnere i Jylland et sted, men ved ikke hvor, og kan man bare finde en gartner og komme i lære der?

Jeg ved at anlægsgartnere lægger sten til flotte haver og anlæg, men er mest tiltrukket af planter og flotte parker. Er der en anden gartneruddannelse hvor man gør det?

Ser meget frem til at få svar på mine spørgsmål, evt. fra nogen folk der er inde i faget, da jeg ærligt talt ikke ved ret meget om det.

Kærligste Hilsener fra
en måske kommende anlægsgartner.

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lotte Hansen, 12. juli 2010 kl. 20.53

Hej Anders

I Slagelse er der også en skole for anlægsgartnerelever, den hedder Jernbjerggård skole for landbrug og gartnere.Prøv at søge på Google, de er vist også på Facebook.Held og lykke med det hele.

Venlig hilsen Lotte

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Jensen, 12. juli 2010 kl. 20.58

Mange tak for det fine svar :-) synes Slagelse er langt væk, da jeg kommer fra Assens på Fyn, men hvis man kan tage den der gør jeg selvfølgelig det :-) smutter lige ind og kigger.

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Jensen, 12. juli 2010 kl. 21.04

Var inde at kigge og kan se at jeg kan tage uddannelsen i Kolding og Odense også, det er jo ikke så langt væk :-)

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Sørensen, 13. juli 2010 kl. 9.17

Hej Anders , prøv evt. at kontakte Dalum Universitetscenter.
Der findes flere forskellige muligheder for at uddanne sig indefor gartnererhvervet..

www.dalumuc.dk/jordbrug.aspx

Med Venlig Hilsen
Svend Sørensen
www.elverdan.dk

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jesper Hvenegaard, 13. juli 2010 kl. 12.21

hej anders.

jeg er netop igang med anlægsgartner uddannelsen
og kan fortælle dig at du skal have fat i beder jordbrugscenter de har den fulde anlægsgartner uddannelse og har det som hovedvægt på skolen skolen er desuden den mest anerkendte i danmark til den uddannelse. du skal have grundforløb først for at kunne få en læreplads i de fleste tilfælde og mener de begynder netop på det i næste måned. det er ingen problem for dig at beskæftige dig mest med planter eller som vi kalder det "det grønne område" de fleste grønne anlægsgartner bliver ansat i lærer ved kommunen eller forlystelse parker og større danske gartner virksomheder som f.eks. nygaard, hedeselskabet osv. jeg selv arbejder i danfoss universe som grøn og det er altid interressant i parker legoland og egeskov har også lærlinge og diverse andre steder. uddanelsen tager lige lang tid om du så vil være "grøn eller grå" men mit største råd er at ringe til jordbrugets uddanelsescenter århus. de kan forklare dig det hele... www.ju.dk/ og så skulle du være godt i gang... held og lykke og velkommen til faget..

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Jensen, 13. juli 2010 kl. 17.59

Hej Jesper

Mange tak for det fine og fyldestgørende svar. Har været rundt og kigge lidt omkring, og fundet frem til at jeg kan tage hele uddannelsen på Kold College i Odense, så tror jeg tager den der, uddannelsen kan vel være lige så god der som i Beder.

En anden ting jeg vil spørge om, er angående praktikplads. Er det svært at finde? Min bror er ved at uddanne sig som kok, og han havde svært ved at finde en praktikplads, og måtte vente et halvt år før han kunne finde en, hvis ikke han skulle i skolepraktik, hvilket han sagde ikke var så godt, da lønnen og læringen ikke var så god som i alm. praktik.

En anden ting er om der er mange kvinder i faget? kunne da være dejligt med lidt kønt at kigge på :-)

Ellers mange tak for svaret, efter at have lavet lidt research, er jeg næsten sikker på at jeg vil springe ud i det, da det lyder til at være et dejligt frit job, ude i naturen. Tror jeg vil ringe til skolen snart og forhøre mig.

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jesper Hvenegaard, 14. juli 2010 kl. 6.17

hej igen

mener ikke at uddannelsen er lige så god da jeg har flerer makkere der er oppe fra beder som kommer netop derfra. de ville være ved det bedste og valgte at skifte til beder.
angående praktikken så er det ganske forskelligt igen ved hvilke fag og hvilket tidspunkt på året. men hvis man er ihærdig nok og tropper op og nærmest trumfer du skal have pladsen så plejer det ikke være det store problem så kan være svært uden egentlig at være det.

og om der er piger på udannelsen ja oppe på min skole ligger vi på ca. 60 / 40 deling hvor pigerne er den mindste gruppe men der er nok at se...

mvh jesper

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin P, 14. juli 2010 kl. 14.19

Hej Anders

ug.dk er en rigtig god side, hvor man kan læse om alt indenfor uddannelser, jobs, praktik, løn osv.
Prøv at gå ind på dette link og tryk på 'Natur, dyr og planter':
www.ug.dk/static/compass.html
Så får du en god oversigt over alle de uddannelser, der findes inden for området, og du kan også læse mere om dem derinde. :D

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Jensen, 14. juli 2010 kl. 16.49

Hey igen og tak for alle svarene. Jeg tager den i Odense, i hvert fald grundforløbet, da det er tættere på mine venner.

Nyt svar til emnet »Anlægsgartner, hvordan?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Anlægsgartner, hvordan?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider