Skrevet af: Karin Rose, 11. juli 2010 kl. 20.44
Er der nogen der kan give mig et godt råd - idet jeg bliver fortvivlet over, at mine spanske margueritter ikke blomstrer (ordentligt). Jeg har plantet spanske margueritter i 5 krukker (forholdsvis store planter), og de så rigtig fine ud den første uge - derefter er der kun 3-4 blomster på hver ad gangen, resten piller jeg af som visne - før de overhovedet har blomstret. Det er SÅ irriterende - og her til aften har jeg pillet 65-95 VISNE knopper af hver krukke. Jeg har vandet HVER aften (fordi det har været så flot vejr), og jeg har gødet jævnligt og som anbefalet. Hvad sker der? Det er første gang jeg har spanske margueritter - jeg plejer af have pelargonier, og petuniaer, som STOR-blomstrer til langt hen i oktober. Jeg er virkelig træt af mine spanske margueritter, og jeg kan ikke forestille mig, at skulle bruge tid på den 'type' planter fremover! HJÆLP, er det mig der gør noget galt?
Skrevet af: Anja Egeriis, 12. juli 2010 kl. 7.40
jeg er ikke verdensmester i blomster - men måske skulle du holde igen med gødningen? For meget gødning kan gå ud over blomstringen og bare give en masse mørkegrønne blade, så måske....
Skrevet af: Holger H., 12. juli 2010 kl. 8.21
Hej
Konen siger at de nye knopper, næsten til forveksling ligner de visne -på et tidspunkt,
så det er vel ikke nye knopper du har pillet af *S*
hvis du har pillet mellem 60 -100 knopper af, og de rent faktisk har været visne, så er mit bud at du ganske enkelt gar vandet for lidt.
Jeg mener, stort set, ikke at spanske marguritter kan overvandes, ligesom jeg mener de er helt uimodtagelig for sygdom
mvh
Holger
Skrevet af: Karin Rose, 12. juli 2010 kl. 15.56
Hej Anja og Holger;
Tak for jeres svar. Jeg var selv i tvivl om, hvorvidt alle de 'visne knopper' jeg pillede af, rent faktisk ville blive til blomster, hvis jeg lod dem sidde, jeg synes bare de så meget 'visne ud' - og da de havde set visne ud 3-4 dage, og dermed så endnu mere visne ud - så pillede jeg dem af. Jeg mener heller ikke, at jeg har gødet for meget, eller vandet for lidt - de har på intet tidspunkt 'hængt' med bladene. Og der står på gødningen, at der skal 30 ml. (en fuld kapsel) til 10 L vand - gødes én gang om ugen - hvilket også er, hvad jeg har gjort. Nå, jeg må se om det bli'r 'bedre' - for der er da heldigvis flere hundrede knopper på (stadig) - så jeg krydser fingre for, at de (eller bare nogle af dem) folder sig pænt ud. Endnu engang, tak for jeres svar, og ha' en rigtig god sommer:-)
Mange sommerhilsner
Karin
Skrevet af: Steen C., 13. juli 2010 kl. 7.27
Jeg tror også du undervander og/eller overgøder.
Jeg har selv, i efterhånden mange år, haft spansk marguerit i krukker i haven og har lært én ting. Vand kan de ikke få for meget af. De står i 5 liters krukker og får ca. 2 liter vand hver anden dag og det er ikke for meget når det er varmt. Nogle gange når jeg vander, undrer jeg mig faktisk over at der kan være så meget vand i krukkerne, så vildt suger de. Gødning får de sjældent.
Når jeg fjerner afblomstringen kan jeg også være i tvivl om det er et nyt eller et gammelt skud, da jeg heller ikke er haveekspert, men blomster der ser visne ud i enden, fjerner jeg altid og er jeg i tvivl, får skuddet lov at sidde. Fra jeg fjerner afblomstringen og til blomstringen kommer i kraftig vækst igen, går der, under optimale betingelser, normalt mindst en uge.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.