Forum

Hvorfor bliver jorden grøn?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jens Ledet, 9. juni 2010 kl. 16.11

Nogle af mine potter i drivhuset for et grønt lag ovenpå jorden. Hvad skyldes det?
Mvh Jens

1 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 9. juni 2010 kl. 22.01

For høj luftfugtighed kombineret med overvanding .

Mvh. Svend Høst

2 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Ledet, 9. juni 2010 kl. 22.03

Okay det lyder lidt underligt, fordi jeg normalt har en luftfugtighed på 20% i drivhuset. Men jeg har måske overvandet så.
Mvh Jens

3 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Ledet, 9. juni 2010 kl. 22.04

Kan man tage det øverste lag af og ligge noget frisk på og på den måde komme det til livs?
Mvh Jens

4 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steen C., 9. juni 2010 kl. 22.15

Jeg har haft samme "problem".
Jeg tror det er kombinationen af meget vand og gødning, idet belægningen (som jeg tror er alger) kun kom i de spande hvor der var tilført gødning.
Jeg har ikke gødet siden og belægningen er forsvundet
Mvh Steen

5 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 9. juni 2010 kl. 23.27

Jens !!

20% luftfugtighed I et drivhus , det tror jeg ikke på ,( måske hvis hygrometeret ligger i direkte solskin vil det vise en forkert lav fugtighed) prøv at kalibrere dit hygrometer , det gør du ved at pakke det ind i en våd klud og efter 15-20min. burde det vise 95 % fugtighed , hvis det ikke gør det , så er der en skrue bagpå eller i siden som du drejer på så det viser 95 % fugt.
Det er en god ide at lade 2 vinduer(10 m2) stå åbent døgnet rundt i drivhuset efter ca 20 juni for at undgå for høj luftfugtighed .

Mvh. Svend Høst

6 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Ledet, 10. juni 2010 kl. 8.26

Hej igen meteret står i skygge. Dog kæmper jeg med at have 30 grader plus i drivhuset. Det er end på trods af at vinduer i loftet er åbne, døren til drivhuset er, plus der er instaleret ventilatore hele vejen ned i drivhuset. Huset er ca 25 x 4 meter og det er absolut slet ikke fyldt ud, så der er meget rum der ikke er brugt, og dermed kan sluge fugt. i de her regnvejrs dage har jeg ca 50-60% fugtighed I dag prøver jeg kluden. Men kan man skrabe det øverste lag jord af? eller skal jeg vande med noget specielt for at få det grønne (som jo nok er alger) væk?
Mvh Jens

7 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 10. juni 2010 kl. 10.40

I vores 22x5m drivhus har vi også lav fugtighed nu, hvor huset er tømt. I regnvejr er det på 50-60%.
For at holde temp.nede på max 30 gr. kalker vi og lufter ud i siden, da det er svært at flytte den varme luft hele vejen hen gennem huset.
Anne Marie

8 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jean Hansen, 10. juni 2010 kl. 15.39

Du skal bare skrabe det af og evt. ligge lidt nyt jord på.

Jeg vil råde dig til at undervande i stedet for at vande direkte ned i potten. Altså stille potten på en underskål/tallerken i stedet for så undgår du det fremover.

Havde selv samme problem indtil jeg begyndte at undervande.

9 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jean Hansen, 10. juni 2010 kl. 15.41

PS: Hvis du kæmper med så meget varme ville jeg lægge et skyggenet over drivhuset.
Kan gøres billigt ved at købe et fuglenet, sådan et du hænger over f.eks. kirsbærtræeer for at undgå at fuglene tager alle bærerne

10 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Ledet, 12. juni 2010 kl. 0.20

Mange tak for svar.
Det kan godt være at jeg skal til at undervande, men havde bare på fornemmelsen at det ikke var godt for planterne...?
Jeg skraber det øverste lag af og putter nyt muld på så.
Jeg har faktisk kalket hele huset. Plus at der er bobleplast på indersiden, så man må sige at der ikke er direkte sol lys.
Men det er rigtigt som du siger Anne Marie, at det er svært at skifte luften ud hele vejen ned igennem huset. Men tagventilatore tager lige toppen, samtidig med at vinduerne er åbne.
Mvh Jens

11 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 13. juni 2010 kl. 16.07

Hvis du også har isolering med bobleplast i dit drivhus, så kan jeg da godt forstå at du får det for varmt. En stor del af den værste varme bortledes igennem glasset. Bobleplast og isolering hører vinter til som frostsikring.

12 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Allan Jensen, 22. juni 2010 kl. 18.27

Jeg har igennem hele foråret vandet i mine minidrivhuse med akvarievand. Hvis temp. ligger over de 28-30 grader så kommer der i løbet af få dage alger på overfladen.
Luftfugtigheden er med garanti samtidig skyhøj da man ikke rigtigt effektivt kan lufte ud uden at sende alt varme ud (løfte låget).
Så temp. under 28 grader og lav fugtighed er vejen frem for mig.

//A

Nyt svar til emnet »Hvorfor bliver jorden grøn?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Hvorfor bliver jorden grøn?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider