Forum

Plænerens, hvordan og hvorledes?…

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Michael Dalsgaard, 4. juni 2010 kl. 15.37

Hej.

Jeg har købt 8,5 kg "Trim Plænerens klar-til-brug", da jeg er godt træt af ukrudtet i min græsplæne.
Min græsplæne er ca. 200 m2

Jeg har d.d. lige slået græs, og på pakken står der man tidligst må strø det ud, 3 dage efter græsslåning.
Hvornår vil I anbefale man strøer plænerens ud? Jeg ved man skal strø i vindstille vejr mv., men må det godt have regnet eksempelvis dagen før/samme dag - eller må der godt komme regn dagene efter man har strøet det ud?

Jeg har desuden en 1,5 års gammel ligusterhæk der står op til græsplænen, og hvis jeg nu ganske ganske forsigtigt strøer ca. 10 cm fra den, vil den så tage skade?

På forhånd tak :-)

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 4. juni 2010 kl. 17.17

Nu må jeg reagere.

Trim plænerens indeholder, foruden en jernforbindelse mod mos, 2 gammelkendte hormonmidler, hvor det ene, meclorprop, blev forbudt i lanbrug for mere end 20 år siden, men stadig er godkendt i haver. Det andet, MCPA, blev revurderet, og må nu anvendet under visse forhold.

For begge gælder, at de ingen jordvirkning har, men skal optaget gennem bladene..

Hvordan man får et granulat, udstrøet på tørre planter, til at blive hængene på bladene og dermed give en virkning, er vist det man kalder et godt spørgsmål. Alt der når ned på jorden er tabt, og kun kilde til forurening.

Det kan altid diskuteres, om der skal bruges plænerens i haver eller ej, men denne formulering som granulat har jeg ikke truffet før og synes det er uansvarligt at bruge. Det kan kun give ekstra forurening til ingen verdens nytte.

Mvh. Hans

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 4. juni 2010 kl. 21.45

Det er det forkerte forum du stiller spørgsmålet til , vi her på havenyt går ind for økologisk og giftfri dyrkningsmetoder, hvad er smukkere end en forårsgræsplæne med mælkebøtter , bellis osv.

Mvh. Svend Høst

Nyt svar til emnet »Plænerens, hvordan og hvorledes?…«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Plænerens, hvordan og hvorledes?…

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider