Skrevet af: Nicole S., 23. maj 2010 kl. 20.09
Jeg er ny herinde og har ikke alt for grønne fingre, men vil rigtig gerne lære. Indtil videre har det kostet mange penge at lære, så nu håber jeg i stedet, at jeg kan benytte den side til tips og ideer fremover :o).
Jeg købte et oliventræ sidste år. På plantens etiket stod der, at træet kunne tåle ned til 10 graders frost. Jeg lod derfor (desværre) træet stå ude, i læ for vinden og hvor solen stadig kunne varme træet.
Og nu tja, der er stadig blade på træet, men de er både brune og grønne, og bærerne er visne. Der er ingen nye skud.
Kan jeg nå at redde træet ved at klippe alle grenene ned til stammen?? Har klippet et par grene af, og stammen er stadig grøn og saftig.
Er indstillet på at jeg nok må købe et nyt træ og så huske at sætte det ind vinteren over (selvom der jo er 20-22 grader indenfor).
Men tænk hvis nu der er noget jeg kan gøre og derved redde træet og spare pengene. Det ville være perfekt??
På forhånd tak.
NS
Skrevet af: Mogens; E., 23. maj 2010 kl. 21.56
Prøv at krasse lidt med en negl i nogle af grenene. Er der grønt ved under barken er der liv i planten, og kan grenene bøjes uden at knække, er der håb forude. I middelhavs landene kan der ofte forekomme let nattefrost i korte perioder, men så lang tid som vi har haft i denne vinter kan oliven normalt ikke tåle. Hold saksen væk, det svækker kun planten nu. Du skal bare give den tid, sol og vand.
Og så skal du ikke tro for meget på frost på etiketten. Jeg købte selv 3 store Camelia sidste år hvor der stod - 12 grader, men det vidste planterne ikke, så de er færdige.
Skrevet af: Svend Høst, 24. maj 2010 kl. 9.44
Ja giv træet en chance . mit oliven træ i drivhus, så ud som du beskriver , men nu er det begyndt at skyde , det har været dækket over med flere lag plastfolie og 60 W i varme på kolde nætter(minus 18gr.) men det har åbenbart overlevet en kold og lang vinter.
Senere på sommeren kan man klippe evt. døde grene væk .
Mvh. Svend høst
Skrevet af: Svend Høst, 24. maj 2010 kl. 14.19
Mit oliventræ på friland som jeg havde vinterbeskyttet med gamle puder har til min store overraskelse overlevet minus 18gr. her i vinter , da jeg "pakkede" det ud i april var der kun en stamme uden blade tilbage , men nu er det begyndt at skyde igen , det viser at man godt kan have oliventræ på friland her i DK bare man vinterdækker det.
Mvh. Svend Høst
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.