Skrevet af: Max Madsen, 10. maj 2010 kl. 21.36
Da vi for år tilbage købte vorrt nuværende hus, fulgte en efeu med. Vi var ikke bekendt med den begrænsningens kunst denne plante jævnlig skulle udsættes for. Den har derfor siden vokset sig stor og stærk (alt for stor og stærk).
Hvordan slår jeg den ihjel? Har prøvet med RoundUp. Det virker ikke!
Da den har bredt sig over et temmelig stort område vil det være ret så omfattende at skulle til at grave hele molevitten væk.
Skrevet af: Mogens; E., 10. maj 2010 kl. 22.49
Det er muligt at tage livet af den ved at lægge sort plastic ud over arealet i nogle måneder. Er det mellem buske er det mere kompliceret, men det kan lade sig gøre med tålmodighed, så god arbejdslyst.
Skrevet af: Max Madsen, 11. maj 2010 kl. 8.58
Tak for dit svar!
Det er netop problemet her, at store dele af efeuen så at sige er flyttet ind i den fælles hæk. Og hverken naboen eller vi er interesseret i at miste hækken!
Men måske er det den eneste vej frem!
Skrevet af: Mogens; E., 11. maj 2010 kl. 20.04
Hvis du og din nabo jævnligt kører med motor plæneklipperen langs hækken er det ikke utænkeligt at efeuen opgiver ævret på et tidspunkt.
Skrevet af: Mogens; E., 11. maj 2010 kl. 20.12
Du har forsøgt med Round-up uden held. Det er fordi efeuens blade er belagt med et vokslag. Ved at tilsætte lidt sulfosæbe til Round-up hæfter blandingen bedre på bladene.
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 12. maj 2010 kl. 8.05
Hej Max
Efeu trives fint under plæneklipper-højde, så af egen erfaring ved jeg,at der kun er den hårde metode: Rykke alle ranker op,helst med de rødder der følger med. De ranker der kravler op i hækken: klip dem af ved jorden og ryk de rodslående ranker op.
En fræser kan også gøre en del, men skal jævnligt tømmes for ranker.
I dette tørre forår virker det effektivt, at lægge dem op på noget,til de er helt visne. Læg dem ikke i komposten!!
Nogle reagerer på planten med eksem/brandsår, så brug handsker!
God arbejdslyst.
Anne Marie
Skrevet af: Allan Nielsen, 12. maj 2010 kl. 9.01
Hej Max
Jeg er enig med Anne Marie. Det er håndkræft der skal til. Selvom Roundup gjorde det af med din efu, så ville der stadig være en masse grene som skulle fjernes.
Evt. kan du efter at have klippet alle efugrene af med håndkræft, duppe/pensle klippesnittene med Roundup.
Mvh. Allan Nielsen
Skrevet af: Horst Schulz, 23. maj 2010 kl. 12.24
Jeg har nogle efeu til at vokse op ad træer.
Nu har jeg klippet alle "navlestrenge" over. Går resten så ud eller får de næring nok fra træerne , således at de vokkser vider ?
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.