Skrevet af: Sanne Bjerre, 30. marts 2010 kl. 21.17
Vi har et bunddække af skovjordbær under vores æbletræer og sidste år, var det fyldt med fine røde bær. Men bærene smagte ikke af noget som helst. Er det fordi der ikke er tale om skovjordbær, eller har I en anden god forklaring til mig?
VH
Sanne
Skrevet af: Søren S Duun, 31. marts 2010 kl. 10.24
Skovjordbær smager for det meste "som at stikke tungen ud af vinduet" . Du kan godt være heldig at få nogle som har lidt smag og de skal helst plukkes når de er modent .
Dette er bare vanskeligt , da de som oftest modnes uens og dels kan smage dårligt, når de er overmoden . Hvis man gøder meget kan det godt påvirke smagen en smule .
Skrevet af: Søren, 31. marts 2010 kl. 13.49
Der er jeg helt uenig, skovjordbær er da den type jordbær der smager af allermest! Rigtige vilde skovjordbær, har en meget koncentreret jordbærsmag.
Jeg tror måske at i har hvad jeg vil kalde "pynte-skovjordbær". Altså dem de ofte sælger på planteskolerne som bunddække. De har ofte en aflang form, i modsætning til rigtige skovjordbær der er runde. Der findes mange sorter af skovjordbær, og man finder stort set aldrig det oprindelige vilde skovjordbær til salg, det er altid en eller anden fremavlet sort de sælger. F.eks. 'Alexandria' eller 'Rügen'
Rigtige skovjordbær:
2pinde.typepad.com/.a/6a00d8345200d469e200e5538441f18833-500wi
en.wikipedia.org/wiki/File:Fragaria_vesca_close-up_3.jpg
Dem jeg har i min have, har jeg selv hjembragt fra Norge, og det er samme art som dem der vokser vildt i Danmark (Fragaria Vesca).
Skrevet af: Søren S Duun, 31. marts 2010 kl. 13.55
De aflange er det ikke dem man også kalder måneds-jordbær? og som ikke sætter afløber, men så sig selv .Du har ret at at man godt kan få gode vilde jordbær med smag , men der er lang imellem dem . Jeg tror også at de skal have mere sol for at blive gode .
Skrevet af: Søren, 31. marts 2010 kl. 15.54
Prydjordbær, pyntejordbær, månedsjordbær, immerbær. Kært barn har mange navne, og planteskolerne er opfindsomme :)
Alle navne dækker dog over det samme, nemlig en eller anden art/sort af skovjordbær.
Hvis man virkeligt vil have de gode europæiske skovjordbær, må man en tur i skoven og hente et par planter :) (og et par planter, kan meget hurtigt formere sig til flere hundrede, hvis forholdene er gode)
Skrevet af: Anne-Mette G., 31. marts 2010 kl. 16.02
Jeg mener også at jordbærrene skal ha sol for at blive søde. Samme som vilde blåbær - står de i skygge smager de blot lidt surt og fadt og ikke af noget. Dem der så står en meter længere ude i solen smager dejligt.
De vilde jordbær er lette at dyrke, men går man op i udbyttet ville jeg nok plante almindelige jordbær. De vilde er fine til mindre børn (de der 7 minutter de gider at sidde og plukke og spise, der går der da helt Elsa Besekow i den hos mig :-) og som små kønne indslag, der hvor haven blir lidt vild. Og en lillebitte intens haps lige når man går forbi.
Skrevet af: Steffen Jensen, 1. april 2010 kl. 11.40
Det vil sige jeg fint bare kan bruge alm jordbær til at bruge under buske og træer som bunddække??
Jeg går ikke efter udbytte eller noget, bare noget til at holde græs lidt på afstand.
Skrevet af: Søren S Duun, 1. april 2010 kl. 13.12
Det kan du sagten og jeg vil også mene at de dækker jorden bedre, end de vilde skovjordbær . Der er ikke noget til hindre i at dyrke de vilde , hvis bare man ikke sætter forventingerne for højt . Marmelade fabrikken "Den gamle" har lavet en jordbærmarmelade , hvor der også er kommet lidt skovjordbær i og tidligere har man også brugt dem til syltning .
Der findes også en jordbær sort , der blev kaldt "pink panter" og som har lyserøde blomster og laver masser af udløber.
Det er meget begrænset , havd der kom af frugt på dem . Men søde er de .
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Skovjordbær